Articol scris de Ruxandra Jianu, Partener Biriș Goran
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 33/2020 reglementează aplicarea unei bonificații pentru acei contribuabili care își plătesc la timp (până pe 25 aprilie 2020) impozitul pe profit sau impozitul pe veniturile microîntreprinderii datorat pentru trimestrul 1 al anului 2020. Bonificația este de 5% pentru marii contribuabili și de 10% pentru toți ceilalți. O inițiativă - să spunem - lăudabilă, de impulsionare a conformării voluntare în aceste vremuri interesante.
Problema care se pune - ne conformăm voluntar, beneficiem de bonificație, ne bucurăm de aceasta sau intrăm în panică? Ne gândim că am câștigat acum și putem pierde mult mai mult după? Încercăm în cele de mai jos să răspundem la această întrebare.
O scurtă trecere în revistă a prevederilor Ordonanței de urgență nr. 33/2020 („OUG 33”) ne arată următoarele:
„în vederea stimulării plății obligațiilor fiscale scadente, având în vedere necesitățile de finanțare a cheltuielilor bugetare, se impune acordarea unor reduceri de la plata impozitului pe profit datorat, sub formă de bonificații, pentru contribuabilii cu capacitate financiară de plată”.
Până aici - frumos. Statul recunoaște efortul contribuabilului conștiincios și acordă un premiu de bună purtare.
Să trecem la text:
"Art. 1. (1) Contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare și plată prevăzut de art.41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, care plătesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, respectiv pentru plata anticipată aferentă aceluiași trimestru, până la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv, beneficiază de o bonificație calculată asupra impozitului pe profit datorat, astfel:
a) 5% pentru contribuabilii mari […]
b) 10% pentru contribuabilii mijlocii […]
c) 10% pentru ceilalți contribuabili care nu se încadrează la lit. a) și b)".
Nimic mai clar și mai concis de atât. În principiu, firește că doar sportul național cu cal troian plin de surprize nu s-a evaporat odată cu dezinfectantul din rafturile magazinelor...
De ce? Iaca - deși legea nu menționează nimic despre vreo altă condiție pentru acordarea bonificației, în afară de cea din OUG (plata impozitului aferent trimestrului I din 2020), intepretarea legii, dată de ANAF, este cu totul și cu totul alta. ANAF opinează că nu te califici pentru bonificație decât dacă ai TOATE obligațiile fiscale plătite la zi. Asta în condițiile în care mai avem un OUG, pe numele lui OUG 29, care ne spune, tot ca o facilitate, că putem să plătim taxele aferente lunilor afectate de COVID mai încolo, fără ca această întârziere la plată să rezulte în dobânzi și penalități.
Înapoi la OUG 33. Care ne dă bonificație :) . ANAF înseamnă call-center, ANAF înseamnă asistență contribuabili, ANAF înseamnă DGAMC (Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili - n.red.), ANAF înseamnă DGRFP (Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Bucuresti - n.red.) și toate aceste organisme au același răspuns - dacă nu ai plătit tot, nu te califici.
La întrebarea legitimă, adresată ANAF, „pe ce text de lege vă bazați?” am primit două răspunsuri năucitoare:
1) pe art. 1 alin (1) din OUG 33;
2) pe prevederile art. 165 din Codul de procedura fiscală.
Art. 1 alin (1) din OUG 33 e citat mai sus, cât se poate de clar și de aliniat cu propriul obiectiv.
Art. 165 din Codul de Procedură fiscală este cel care vorbește de ordinea stingerii obligațiilor fiscale:
"Art. 165. - Ordinea stingerii obligațiilor fiscale
(1) Dacă un debitor datorează mai multe tipuri de obligații fiscale, iar suma plătită nu este suficientă pentru a stinge toate obligațiile, atunci se stinge obligația fiscală pe care o indică debitorul, potrivit legii, sau care este distribuită potrivit prevederilor art. 163, după caz, stingerea efectuându-se, de drept, în următoarea ordine:
a) toate obligațiile fiscale principale, în ordinea vechimii, și apoi obligațiile fiscale accesorii, în ordinea vechimii;
b) obligațiile cu scadențe viitoare, la solicitarea debitorului.[…]".
Nu o să redau tot textul articolului 165 din Codul de Procedură fiscală, dar vă spun că întreg articolul 165 tratează povestea ordinii stingerii datoriilor ca și cum sintagma de mai sus (cea în roșu bolduit) nu ar exista. Așa operează, de altfel, și fișa de plătitor, eternul și marele dușman al contribuabilului, care are propria sa personalitate, propria sa voință și pe care nimeni nu îndrăznește să o facă să funcționeze logic prin raport cu legea care o generează.
În cazul în speță, atât ANAF, cât și entitatea distinctă denumită Fișă de plătitor sting obligațiile fiscale NUMAI în ordinea vechimii, ignorând complet o precizare CRUCIALĂ din art. 165 potrivit căreia se stinge obligația fiscală pe care o indică debitorul. Ei bine, deși legea o permite, în viața reală voința plătitorului nu are nicio importanță. Plătitorul trebuie doar să plăteasca, de restul se ocupă Fișa de plătitor.
Și acum, revenind, avem o bonificație pentru plata la timp a impozitului pe profit aferent trimestrului 1. Dar pentru că avem și OUG 29, nu am plătit chiar toate obligațiile fiscale scadente în martie/aprilie. Când vom face plata impozitului pe profit și vom menționa expres pe ordinul de plată ce plătim, ANAF, prin brațul său inanimat numit Fișa de plătitor va stinge alte obligații fiscale care sunt restante și sunt mai vechi decât obligația pe care o plătim noi. Și vom rămâne cu obligația privind impozitul pe profit neplătită. Adio bonificație.
Si va veni o vreme când vei avea inspecție, și va veni o vreme când te vei trezi cu o somație de plată pentru impozitul pe profit, sau cu o decizie de accesorii, sau cu o proprire, sau cu toate deodată. Și te vei intreba, pe bună dreptate: oare nu am plătit eu pe 25 aprilie 2020, în vreme de molimă, conform instrucțiunilor din OUG 33, impozitul pe profit? Nu mi-am calculat eu, așa cum zice OUG 33, bonificația?
Răspunsul este – ai platit, corect, conform legii. Ai menționat pe ordinul de plată ce ai plătit. DAR nu contează. Alții au alocat altfel plata și astfel ești tot dator. Și mai dai și bonificația înapoi cu dobânzi și penalități. Și te duci în instanță și câștigi, pentru că ai dreptate conform legii. Doar că dreptatea va veni după niște luni de zile de emoții, de avocați, de alți bani și timp pierdut.
Ca o concluzie – semnal de alarmă, legea trebuie sa fie clară și să nu lase loc de interpretări. OUG 33 este clară și nu lasă loc de interpretări. ANAF însă interpretează legea, ca întotdeauna, în defavoarea contribuabilului chiar și în cazul în care săraca lege este în favoarea acestuia. Dacă Ministerul de Finanțe regretă că dă o facilitate, nu mai bine o retrage? Dacă ANAF consideră că legea se aplică altfel, de ce nu cere o interpretare oficială din partea legiuitorului, interpretare pe care să o publice pe propriul site ca să știm toți de ea? Vorba lui Nenea Iancu – să fie trădare, dar să știm și noi - nu-i așa?
Până una-alta, opinia noastră este ca indiferent ce ce spune ANAF prin call center, până când OUG 33 nu va suferi modificări, bonificația se aplică pentru cei care își plătesc impozitul pe profit sau cel pe venitul microintreprinderilor aferent trimestrului 1 2020 INDIFERENT dacă au alte restanțe.