__________
ACTUALIZARE (01.09.2021): Măsura a fost prelungită și ulterior datei de 25 octombrie, iar prin OG 11/2021 a fost permanentizată formal la nivelul Codului de procedură fiscală.
__________
Stabilirea rambursării TVA-ului cu control ulterior, ca regulă temporară, era prevăzută, inițial, de Ordonanța de urgență a Guvernului 48/2020, care se aplica din 16 aprilie și până la 30 de zile după terminarea stării de urgență. Prin Ordonanța de urgență nr. 99/2020 (apărută joi în Monitorul Oficial), însă, măsura a fost prelungită până în 25 octombrie 2020.
„Prin derogare de la prevederile art. 169 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (...), taxa pe valoarea adăugată solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, se rambursează de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspecției fiscale”, scrie la articolul XI al Ordonanței nr. 48/2020, care stabilea măsura, în sine. Ordonanța de urgență nr. 99/2020 este cea care prelungește oficial termenul până la 25 octombrie.
În cazul rambursărilor din această perioadă, autoritățile vor decide unde sunt necesare inspecții fiscale ulterioare în baza unei analize de risc.
Desigur, există și unele excepții. Rambursarea cu control ulterior NU se aplică:
- deconturilor cu opțiune de rambursare pentru care, până la data de 16 aprilie 2020, a fost începută deja inspecția fiscală pentru soluționare;
- deconturilor cu opțiune de rambursare depuse de contribuabilii mari și contribuabilii mijlocii, care se soluționează după inspecția fiscală anticipată, dacă:
- contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte sancționate ca infracțiuni;
- Fiscul, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;
- pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare;
- deconturilor cu opțiune de rambursare depuse de alți contribuabili decât cei de la punctul al doilea, care se soluționează după inspecția fiscală anticipată, dacă:
- contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte sancționate ca infracțiuni;
- Fiscul, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;
- pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare;
- contribuabilul depune primul decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, după înregistrarea în scopuri de TVA;
- soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv patru perioade de raportare trimestriale.
Aceste măsuri temporare se aplică inclusiv deconturilor cu opțiune de rambursare de TVA pentru care până la data de 16 aprilie 2020 nu s-a emis decizia de rambursare a taxei.
Cum se fac rambursările de obicei
Regulile de bază ale rambursărilor de TVA sunt incluse în articolul 169 al Codului de procedură fiscală.
Acolo scrie că, de principiu, în cazul deconturilor prin care se cer rambursări de până la 45.000 de lei și în cazul deconturilor depuse de contribuabilii care beneficiază de o eșalonare de plată, rambursarea se face cu control ulterior. Desigur, aceste excepții nu se aplică dacă vorbim de un cazier fiscal cu fapte sancționate ca infracțiuni sau de informații ale Fiscului din care reiese faptul că s-ar putea ca rambursarea să fie necuvenită.
În celelalte cazuri, Fiscul decide de la caz la caz dacă face inspecția fiscală înainte sau după rambursarea TVA-ului, dar numai în baza unei analize de risc. Totodată, pentru cei care primesc banii fără control, inspecția ulterioară se decide tot în baza analizei de risc.
Conform Codului fiscal, obligația de înregistrare în scopuri de TVA revine firmelor care desfășoară sau vor să înceapă să desfășoare o activitate economică ce implică operațiuni taxabile (și nu numai), dacă se atinge o cifră de afaceri de 300.000 de lei. Înregistrarea se face cu formularul 010.
Perioada fiscală pentru declararea și plata TVA-ului este luna calendaristică, însă există și posibilitatea ca firmele să folosească, în anumite condiții, trimestrul calendaristic. Firmele trebuie să depună lunar sau trimestrial deconturi de TVA (formularele 300 și 301), până la un termen-limită care este valabil și pentru plata în sine a taxei.
Conform declarațiilor din ultimele luni ale șefei Fiscului, mecanismul de rambursare a TVA-ului ar urma oricum să fie simplificat în curând, astfel încât mai multe firme să obțină banii mai rapid. În mod normal, aceste reguli noi ar fi trebuit să se aplice de la 1 aprilie 2020, dar probabil că epidemia de coronavirus a dat peste cap planurile Fiscului.
Comentarii articol (0)