Apoi, este vorba de faptul că Fiscul trebuie să permită rambursarea TVA-ului plătit fără a fi datorat, chiar dacă pentru asta s-au făcut corecturi pentru o perioadă inspectată fiscal. Concret, unei firme trebuie să i se permită corectarea facturilor și a declarațiilor fiscale, dacă a făcut operațiuni care ulterior s-au dovedit a fi acoperite de taxarea inversă, pentru a obține rambursarea TVA-ului plătit fără a fi datorat. Asta chiar dacă perioada pentru care s-au făcut corecturile a fost inspectată fiscal și s-a emis o decizie de impunere rămasă definitivă.
În fine, a treia decizie CJUE despre care aminteam este și cea mai recentă - de la începutul anului curent. În acest caz din Germania, este vorba de faptul că Fiscul trebuie să accepte o cerere de rambursare a TVA-ului chiar dacă nu conține numărul secvențial al facturii, dar conține alt număr ce permite identificarea facturii.
Încă avem reguli temporare de rambursare, până la finele lunii martie
Actualmente, TVA-ul se rambursează numai cu control ulterior -- ce-i drept, cu unele excepții importante --, însă revenirea la normal este programată pentru prima zi a lunii aprilie 2021 (asta dacă Guvernul nu prelungește din nou măsura din OUG 48/2020).
Mai precis, ordonanța stabilește că „taxa pe valoarea adăugată solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, se rambursează de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspecției fiscale”. Excepțiile de la această regulă temporară sunt:
- deconturile cu opțiune de rambursare pentru care, până la data de 16 aprilie 2020, a fost începută deja inspecția fiscală pentru soluționare;
- deconturile cu opțiune de rambursare depuse de contribuabilii mari și contribuabilii mijlocii, care se soluționează după inspecția fiscală anticipată, dacă:
- contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte sancționate ca infracțiuni;
- Fiscul, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;
- pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare;
- deconturile cu opțiune de rambursare depuse de alți contribuabili decât cei de la punctul al doilea, care se soluționează după inspecția fiscală anticipată, dacă:
- contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte sancționate ca infracțiuni;
- Fiscul, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;
- pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare;
- contribuabilul depune primul decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, după înregistrarea în scopuri de TVA;
- soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade lunare de raportare, respectiv patru perioade de raportare trimestriale.
Revenirea la normal, din aprilie
Începând cu 1 aprilie 2021, Fiscul ar trebui să revină la regulile obișnuite de rambursare a TVA-ului, care sunt prevăzute la articolul 169 al Codului de procedură fiscală.
Astfel, în cazul deconturilor prin care se cer rambursări de până la 45.000 de lei și în cazul deconturilor depuse de contribuabilii care beneficiază de o eșalonare de plată, rambursarea se face de obicei cu control ulterior. Aceste excepții nu se aplică în cazul existenței unui cazier fiscal cu fapte sancționate ca infracțiuni sau a unor informații ale autorităților că s-ar putea ca rambursarea să fie necuvenită.
În celelalte cazuri, Fiscul decide de la caz la caz dacă face inspecția fiscală înainte sau după rambursarea TVA-ului, în baza unei analize de risc. Pentru cei care primesc banii fără control, inspecția ulterioară se decide tot în baza analizei de risc.
Obligația de înregistrare în scopuri de TVA revine firmelor care desfășoară sau vor să înceapă să desfășoare o activitate economică ce implică operațiuni taxabile (și nu numai), dacă se atinge o cifră de afaceri de 300.000 de lei, așa cum reiese din prevederile Codului fiscal. Înregistrarea se face cu formularul 010 sau cu formularul electronic 700.
Perioada fiscală pentru declararea și plata TVA-ului este luna calendaristică, însă există și posibilitatea ca firmele să folosească, în anumite condiții, trimestrul calendaristic. Firmele trebuie să depună lunar sau trimestrial deconturi de TVA (formularele 300 și 301), până la un termen-limită care este valabil și pentru plata în sine a taxei.
Comentarii articol (0)