Concret, Ordinul Fiscului 935/2020, care a apărut aseară în Monitorul Oficial și deja se aplică, introduce un rând special pentru bonificație în caseta B a formularului 100, la partea I (impozite și taxe care se plătesc în contul unic).
Practic, acesta este rândul care poate fi folosit de firme pentru evidențierea bonificației autocalculate pentru plata impozitului pentru primul trimestru al anului 2020 (lunile ianuarie, februarie și martie).
Totodată, astăzi a apărut, pe site-ul Fiscului, și o versiune actualizată a formularului 100, care ține cont de modificările ordinului recent publicat. Asta înseamnă că firmele pot, începând de azi, să completeze și să transmită electronic (prin e-Guvernare.ro) declarația 100 pentru impozitul micro și impozitul pe profit pentru trimestrul I din 2020. De asemenea, pot face și plățile odată ce depun declarația, cu reducerea promisă de autorități.
Termenul-limită până la care trebuie depus formularul 100 și plătite impozitele este 25 aprilie 2020. Dar, din moment ce termenul pică sâmbătă, acesta se amână automat pentru următoarea zi lucrătoare, adică 27 aprilie 2020.
Ordonanța de urgență a Guvernului 33/2020 este actul prin care s-a stabilit recompensarea companiilor care-și vor plăti impozitul pentru primul trimestru din 2020 până la 27 aprilie.
Acesta e oricum termenul pentru plata impozitului pe profit și a impozitului micro pentru primul trimestru din 2020. Însă, în contextul actual al coronavirusului și pentru că se aplică o „iertare” de dobânzi și penalități pentru datoriile restante (începând cu data de 21 martie) și o suspendare a popririlor bancare, Guvernul vrea să evite situația în care plătitorii de impozit nu respectă termenul de 27 aprilie 2020.
Recompensarea constă într-o reducere cu până la 10% a sumelor de plată pentru primul trimestru. Dacă marii contribuabili primesc o reducere de 5%, contribuabilii mici și mijlocii beneficiază de o reducere de 10%, în cazul impozitului pe profit. La impozitul micro, reducerea este de 10%, indiferent de mărimea firmei.
Așa cum am explicat deja, pentru a depune declarația 100 și a face plata aferentă trimestrului I din 2020, atât pentru micro, cât și pentru profit, se trece în formular direct suma rezultată după aplicarea bonificației, care se și achită apoi în contul unic. În plus, se trece pe rândul special bonificația.
Apoi, în cazul plătitorilor de impozit pe profit, bonificația va trebui trecută și în declarația 101, la momentul declarării impozitului pentru întreg anul 2020. Formularul acesta se va depune la începutul anului 2021.
Bine de știut. În altă ordine de idei, actul normativ apărut ieri a eliminat, din nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat și din instrucțiunile declarației 100, referirile la taxa pe activele financiare. Taxa pe lăcomie, așa cum mai este cunoscută, a fost eliminată de câteva luni.
Probleme cu bonificația? Ce zic specialiștii
Mai întâi, specialiștii de la Biriș Goran au atenționat recent că Fiscul interpretează într-o cheie proprie aplicarea bonificațiilor pentru impozitele pe primul trimestru. Mai precis, Agenția ar fi de părere că numai contribuabilii fără datorii pot beneficia de facilitate, motiv pentru care recomandă prudență la aplicarea reducerii.
„Deși textul de lege pare destul de clar, în sensul că, atâta timp cât plătești impozitul la timp, primești o bonificație, Fiscul interpretează legea, din nou, în cheie proprie și consideră că ar trebui să nu ai nicio restanță ca să poți beneficia de bonificație. Așa se face că firmele s-ar putea trezi mai târziu cu penalizări pentru ceva ce credeau că au plătit”, a explicat Ruxandra Jianu, partener la Biriș Goran.
Specialista spune că această opinie a organelor fiscale vine după ce s-a cerut părerea atât la call center-ul Fiscului, cât și la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și la Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București.
Apoi, avem și o neclaritate semnalată de Camera Consultanților Fiscali, ai cărei reprezentanți spun că Fiscul ar trebui să accepte nu doar plățile directe pentru impozitul pe primul trimestru, ci și alte forme indirecte de plată - compensare, executare silită, dare în plată etc. Altfel, putem discuta de o discriminare.
„Atragem atenția că o interpretare în acest sens restrâns ar avantaja doar contribuabilii care mobilizează disponibilitățile bănești în această perioadă și i-ar prejudicia pe cei care au avansat sume de bani în perioada anterioară și care se presupune că au finanțat bugetul de stat pentru o perioadă mult mai lungă de timp. Măsura ar deveni astfel nu doar discriminatorie, dar și inechitabilă. (...) Vă solicităm respectuos să ne confirmați că sensul în care se va interpreta OUG 33/2020 este cel larg, care acoperă toate variantele de stingere a obligației fiscale prevăzute de lege”, scrie într-o solicitare de clarificare trimisă de președintele Camerei, Dan Manolescu, către Ministerul Finanțelor.
În cazul compensării, de exemplu, s-ar putea folosi banii plătiți în plus de o firmă, cu altă ocazie din trecut, pentru a acoperi suma datorată pentru impozitul din primul trimestru al anului curent, susține sursa citată.