Recomandările au fost publicate recent pe site-ul Ministerului Justiției și din ele poate fi extrasă o serie de sfaturi practice de care inclusiv justițiabilii care intră în sediile instanțelor sau ale parchetelor pot ține cont.
Măsuri de igienă și de distanțare
1. Folosirea de echipament de protecție, cum sunt mănușile și măștile. Instanțele și parchetele chiar ar putea dispune folosirea obligatorie a asemenea echipamente.
2. Păstrarea unei distanțe de cel puțin 1,5 m față de alte persoane. Această recomandare vizează atât interacțiunea cu membrii organelor judiciare, de exemplu, cât și cu alte persoane care ar putea intra în sediile instanțelor și ale parchetelor.
3. Dacă este necesar contactul între două persoane, să nu fie depășit un interval de 15 minute.
4. Desfășurarea activității în intervale orare diferite, inclusiv sâmbăta. Aici, probabil, justițiabilii nu au atât de mult control, totul ținând, mai degrabă, de felul de gestionare a activității.
5. Limitarea accesului publicului în sălile de judecată (fără să fie afectat caracterul public al ședințelor). Aici și justițiabilii ar putea contribui, urmărind să intre în sala de judecată doar dacă este necesar pentru aceștia.
6. Suspendarea activității între anumite ore. Acest lucru ar permite aerisirea și dezinfectarea constantă a spațiilor.
7. Justițiabilii să fie pregătiți să fie citați la intervale mai scurte. Astfel, s-ar putea limita numărul total de cauze din cadrul unei ședințe de judecată. De asmenea, o altă soluție, aici, este citarea la intervale orare prestabilite. În plus, cauzele unde trebuie citate părțile pot fi intercalate cu cauze unde acestea nu sunt citate, pentru a permite o decongestionare a spațiilor.
8. Judecarea procesului prin videoconferință, dacă acest lucru este posibil. Aici totul depinde de posibilitățile tehnice și de natura procesului.
Alte măsuri
Măsurile de mai jos țin foarte mult și de personalul din instanțe și parchete, însă ar putea fi implementate și cu privire la justițiabili, mai ales dacă aceștia anunță că se află în anumite situații sensibile.
9. Măsuri luate pentru protejarea persoanelor vulnerabile. Aici, e vorba de persoane care au afecțiuni medicale sau se află în grupe de risc.
10. Autoizolarea la domiciliu a persoanelor care prezintă simptome precum tuse sau febră. Deși ghidul nu o menționează, acest lucru ar putea implica și faptul că anumite termene ar putea fi preschimbate, dacă persoanele citate prezintă asemenea simptome.
11. Administrarea unor chestionare justițiabililor, pentru a identifica situațiile de risc. Chiar dacă nu o menționează expres ghidul, informațiile prelucrate ar trebui reduse la minimul necesar, pentru a nu se ajunge la o prelucrare de date nenecesare.
12. Justițiabilii să părăsească sediile instanțelor și a parchetelor imediat ce și-au terminat activitatea acolo.
13. Comunicarea electronică (WhatsApp/ e-mail etc.) a actelor de procedură. Acest lucru presupune că participanții la procedurile judiciare vor furniza adrese de contact.
Comentarii articol (1)