OUG nr. 140/2020, ale cărei prevederi se aplică din data de 21 august, prevede introducerea posibilității specialiștilor din construcții de a folosi, ca alternativă la semnătura de mână și, în unele cazuri, la parafă/ștampilă, semnătura electronică calificată. După cum scrie în document, normele tehnice de aplicare vor fi stabilite în 30 de zile de la intrarea în vigoare a OUG nr. 140/2020. Asta înseamnă că, până cel târziu la data de 20 septembrie 2020, ar trebui să se emită normele de aplicare aprobate prin ordin de ministru.
După cum scrie în actul normativ, auditorii energetici pentru clădiri, experții tehnici, verificatorii de proiecte, responsabilii tehnici cu execuția și diriginții de șantier își asumă documentația pe care o întocmesc sau o verifică fie prin semnarea de mână și aplicarea ștampilei pe documentația tipărită, fie prin semnarea electronică a documentației electronice.
Totodată, arhitecții pot semna de mână și pot aplica parafa profesională pe documentațiile aferente tuturor fazelor de elaborare sau pot semna electronic aceleași documente în format electronic, regula aplicându-se și pentru specialiștii care au drept de semnătură în amenajarea teritoriului sau în urbanism și pentru inginerii care elaborează proiecte sau părți de proiecte de specialitate din domeniul construcțiilor.
De asemenea, persoanele fizice din domeniile conexe urbanismului, arhitecturii și construcțiilor, care elaborează studii de fundamentare, analize, cercetări, studii de impact, proiecte de specialitate și altele asemenea pot semna toate documentațiile fie olograf, fie electronic.
Dincolo de introducerea acestei posibilități, OUG nr. 140/2020 prevede și obligația autorităților de a accepta de la specialiști documentele semnate electronic:
"Toate autoritățile administrației publice, instituțiile și entitățile împuternicite de lege să emită avize, acorduri, certificate de urbanism, autorizații de construire sau să avizeze sau să aprobe documentațiile de amenajarea teritoriului sau de urbanism sunt obligate să primească documentațiile de specialitate în toate etapele prevăzute de lege în situația în care se depun în format electronic, semnate electronic, conform prezentei ordonanțe de urgență, și să le arhiveze în condițiile legislației privind arhivarea electronică", scrie în document.
Reprezentanții Guvernului spun că această măsură contribuie la o simplificare majoră în domeniul construcțiilor și la eficientizarea activității în condițiile epidemiei de coronavirus.
Semnătura electronică calificată este, potrivit Regulamentului european 910/2014, care se aplică direct și în România, echivalentul semnăturii de mână, fiind recunoscută în toate statele membre ale Uniunii Europene. Aceasta poate fi emisă numai de furnizori autorizați.
Comentarii articol (0)