Ghidul “România se întoarce la muncă!”, ce poate fi descărcat de aici, conține soluții și recomandări utile pentru angajatori și salariați, fie că aceștia sunt din sectorul public ori din cel privat. O atenție deosebită o acordă acest ghid firmelor mari, mai exact, celor cu peste 50 de angajați, care, spre deosebire de firmele mai mici, trebuie să ia o serie de măsuri suplimentare pentru a asigura condiții de muncă sigure.
Astfel, potrivit ghidului realizat de Ministerul Muncii, angajatorii:
- îi informează pe salariați cu privire la măsurile general valabile - menținerea distanței de minimum 1,5 metri în toate zonele publice, menținerea igienei riguroase a mâinilor (spălarea cu apă și săpun, timp de cel puțin 20 de secunde, sau utilizarea de dezinfectant), evitarea atingerii feței cu mâinile nespălate/ nedezinfectate, menținerea igienei respirației: tuse și/sau strănut (în pliul cotului sau în servețel de unică folosință) etc;
- afișează, la intrare, regulile pe care trebuie să le respecte angajații și persoanele care intră în spațiul organizat de angajator, pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirus;
- informează angajații, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare și de răspândire a virusului, la măsurile de protecție și la regulile de distanțare de la locul de muncă;
- poate asigura echipamente individuale specifice de protecție împotriva coronavirusului (mască de protecție, mănuși etc.);
- firmele cu peste 50 de salariați ce lucrează în același spațiu pot reorganiza programul de lucru, astfel încât între aceștia să se asigure un interval de cel puțin o oră la începerea și la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minimum trei ore, fără ca durata programului normal de lucru să fie afectată;
- dezinfectează, utilizând substanțe aprobate pentru combaterea coronavirusului, în mod regulat, spațiile comune și spațiile de lucru din instituție;
- achiziționează instrumente de verificare a temperaturii și desemnează un responsabil pentru triajul angajaților la începerea programului de lucru;
- asigură culoare speciale de circulație pentru salariați, în vederea evitării aglomerației în interiorul clădirii;
- asigură acordarea eșalonată a pauzelor de masă, cu respectarea distanței de minimum 1,5 metri între salariați;
- asigură continuarea activității profesionale la distanță (atunci când este posibil);
- asigură organizarea reîntoarcerii la locul de muncă etapizat, în funcție de caracteristicile epidemiologice locale;
- poate amenaja spații destinate angajaților care aparțin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu vârstă de peste 65 ani etc);
- amenajează birourile în așa fel încât să se poată păstra distanța fizică între angajați, prin stabilirea unui număr fix de persoane care pot lucra în aceeași încăpere și montarea, acolo unde este posibil, a unor separatoare de plastic între birouri;
- amplasează dozatoare cu soluții dezinfectante, cel puțin, la intrarea în unitate;
- limitează deplasările în afara companiei/ instituției, atunci când acestea nu sunt esențiale;
- pune la dispoziția angajaților produse de igienă personală (săpun, dezinfectant pentru mâini etc.) și produse pentru dezinfectarea suprafețelor.
Ghidul conține și măsurile ce trebuie luate de angajatori în cazul nefericit al îmbolnăvirii cu COVID a unui salariat. Mai exact, în situația infectării unui salariat:
- cei cu simptome respiratorii (tuse, strănut, rinoree) și/sau temperatură mai mare de 37,3 °C și/sau stare general alterată, apărute în timpul programului de lucru, vor fi imediat izolați de restul colegilor și trimiși acasă;
- în marea majoritate a cazurilor nu este necesară închiderea birourilor/ clădirii;
-
dacă intervalul de timp de când angajatul/ persoana suspectă/ confirmată s-a aflat în incintă este mai scurt de șapte zile:
- se închid toate încăperile în care acesta a petrecut timp îndelungat (peste 20 de minute);
- înainte de închidere, se va asigura aerisirea încăperii;
- pentru a limita expunerea personalului care efectuază curățenie la particulele respiratorii, se amână efectuarea curățeniei și a dezinfecției timp de 24 ore. În situația în care respectarea acestui interval nu este posibilă, efectuarea curățeniei se va amâna cât mai mult;
-
dacă au trecut mai mult de șapte zile de când angajatul/ persoana suspectă/ confirmată s-a aflat în incintă:
- nu este nevoie de curățenie/dezinfecție suplimentară;
- se mențin măsurile de curățenie și dezinfecție de rutină;
- se informează persoanele cu care angajatul/ persoana suspectă/ confirmată a venit în contact prelungit (mai mult de 20 de minute, la o distanță mai mica de 1,5 m și fără mască) și se impune izolarea la domiciliu pentru 14 zile, cu monitorizarea semnelor și simptomelor de infecție respiratorie;
- în cazul necesității izolării la domiciliu, angajatul va intra în concediu medical, în baza adeverinței eliberate de medicul de familie după perioada de izolare la domiciliu;
- în cazul carantinei instituționalizate, revenirea la serviciu se va face cu adeverința pentru concediu medical, eliberată în baza avizului epidemiologic emis de Direcția de Sănătate Publică, la încheierea peroadei de carantină;
De altfel, mare parte dintre măsurile pe care le pot lua sau trebuie să le ia angajatorii pentru a limita răspândirea coronavirusului prezente în ghidul ministerului se regăsesc și într-un act normativ apărut recent, respectiv Ordinul comun al Ministerului Economiei și al Ministerului Sănătății nr. 1.731/832/2020, și care a fost tratat mai pe larg de redacția noastră în acest articol.
Comentarii articol (0)