Posibilitatea de a acorda tichete de masă pe suport electronic (pe card) a apărut în legislație la începutul lui 2014. Acum, tichetele de masă sunt reglementate prin Legea nr. 165/2018, alături de toate celelalte bilete de valoare, precum și prin Hotărârea de Guvern nr. 1045/2018.
În contextul actual, când mulți angajați lucrează de acasă, acordarea tichetelor pe suport hârtie este dezavantajoasă.
Reamintim că, de la 1 aprilie, valoarea maximă a unui tichet de masă a crescut la 20 de lei.
Redacția noastră a tratat recent aspectul tichetelor de masă acordate celor care au trecut la munca de acasă. Subliniam, cu respectiva ocazie, că schimbarea locului de desfășurare a muncii nu are impact asupra acordării tichetelor. Mai exact, dacă respectivul angajat primea, când mergea la birou, tichete de masă, acest lucru fiind stabilit prin contract, atunci nu pierde dreptul la acele tichete dacă trece la munca la domiciliu. Pentru anumiți angajați, o parte a venitului convenit cu angajatorul la momentul angajării se achită în tichete de masă - or, a lua dreptul la tichete acestor angajați înseamnă a le tăia o parte din venitul asupra căruia au bătut palma cu angajatorul.
Revenind la tichetele acordate electronic, pe card, principalul avantaj pentru angajați este că pot folosi fracționat sumele pe care le au pe carduri, adică mai simplu decât ceea ce permite tichetul pe hârtie, care-l forțează pe cumpărător să cumpere ceva de cel puțin valoarea tichetului. De cele mai multe ori, există și o aplicație a emitentului acelor tichete care permite vizualizarea soldului și alte operațiuni de pe telefonul mobil sau de pe laptop.
Cardurile de masă reprezintă un beneficiu extrasalarial din ce in ce mai folosit de catre companii, având următoarele avantaje fiscale:
- sunt scutite de la plata taxelor sociale salariale și patronale;
- sunt deductibile de la plata impozitului pe profit.
Cardurile de masă sunt integral deductibile și suportă doar 10% impozit din venitul salarial.
Important! Se pot acorda carduri de masă și salariaților cu normă parțială întocmai ca celor cu normă întreagă, cu condiția ca acordarea să se facă doar la funcția de bază, determinată potrivit legii sau declarată ca atare de salariat. Chestiunea e reglementată în Hotărârea de Guvern nr. 1045/2018.
Normele de aplicare ale Legii tichetelor de masă (HG nr. 1045/2018) stabilesc în clar care sunt situațiile când nu se acordă tichete de masă - nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariații:
a) sunt în concediul de odihnă;
b) beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite;
c) potrivit dispozițiilor legale, sunt delegați sau detașați în afara localității în care își au locul permanent de muncă și primesc indemnizație de delegare sau de detașare;
d) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenți de la locul de muncă ori se află în alte situații stabilite de angajator împreună cu organizațiile sindicale ori, după caz, cu reprezentanții salariaților.
În fine, aducem în discuție aici și faptul că, recent, a apărut o lege care încuviințează acordarea tichetelor de masă și salariaților cărora le-a fost suspendat contractul de muncă și au fost trimiși în șomaj tehnic