Posibilitatea de a acorda tichete de masă pe suport electronic (pe card) a apărut în legislație la începutul lui 2014. Acum, tichetele de masă sunt reglementate prin Legea nr. 165/2018, alături de toate celelalte bilete de valoare, precum și prin Hotărârea de Guvern nr. 1045/2018. În contextul în care tot mai mulți români se orientează spre înlocuirea plăților în numerar cu cele cu cardul și înspre plățile online, e preferabil și mai avantajos să oferi salariaților carduri de masă în locul tichetelor pe hârtie. Pentru angajați, principalul avantaj e că pot plăti fracționat sumele pe care le au pe carduri, adică mai simplu decât ceea ce permite tichetul pe hârtie, care-l forțează pe cumpărător să cumpere ceva de cel puțin valoarea tichetului.
"Tichetele de masă pe card sunt o opțiune excelentă atât pentru companie, cât și pentru furnizor, deoarece aceasta permite simplificarea procesului de acordare a tichetelor către angajați, angajatorul nemaifiind nevoit să distribuie lunar tichetele fiecărui angajat în parte. Spre deosebire de tichetele pe suport hârtie, cardul poate fi păstrat în siguranță, are o valabilitate de cinci ani, în caz de pierdere poate fi blocat, evitând sustragerea fondurilor disponibile. Fiind o soluție modernă, cardul este însoțit de o aplicație și de un cont web, prin care salariații verifică în orice moment soldul, suma alimentată, tranzacțiile efectuate (ca un extras de cont) și promoțiile partenerilor comerciali", spune Selena Pârvulescu, contabil GBG Accounting.
O firmă care se gândește să dea salariaților carduri de masă ori să renunțe la formatul tichetelor pe hârtie în favoarea formatului electronic trebuie să știe care sunt avantajele acestor carduri:
- alimentarea lunară a conturilor cu sumele aferente tichetelor angajaților, fără cheltuieli suplimentare de transport, administrare internă din partea angajatorului sau alte eforturi interne;
- siguranța tranzacțiilor prin emiterea cardurilor de masă sub licenta MasterCard și prin echiparea acestora cu elemente de securitate
- generarea unor economii de până la 37% comparativ cu acordarea unor beneficii extra-salariale în bani sau a unor creșteri salariale
- gestionarea activității oricând și de oriunde prin platforma de comandă www.sodexoonline.ro
Faptul că anumiți angajați sunt reticenți la plata cu cardul, în general, sau își fac cumpărăturile în magazine unde nu este acceptat acest mod de plată nu ar trebui să descurajeze angajatorii care vor să se folosească de cardurile de masă. În cadrul unei firme unde s-a luat decizia de acordare a acestor beneficii extrasalariale se poate opta pentru folosirea ambelor variante de tichete: atât pe suport electronic, pentru unii angajați, cât și pentru cele pe hârtie, pentru alți angajați.
Câteva aspecte contabile
Concret, cardurile de masă reprezintă un beneficiu extrasalarial din ce in ce mai folosit de catre companii, având următoarele avantaje fiscale:
- sunt scutite de la plata taxelor sociale salariale și patronale;
- sunt deductibile de la plata impozitului pe profit;
- se bucură de facilități logistice, deoarece sunt ușor de comandat - prin platforma de comandă www.sodexo.ro.
Cardurile de masă sunt integral deductibile și suportă doar 10% impozit din venitul salarial.
Înregistrarea în contabilitate tichetelor de masă sub formă electronică se face pe o poziție distinctă, denumită „Cheltuieli”, conform Legii nr. 165/2018. Astfel, valoarea nominală a tichetelor trebuie inclusă în statul de salarii al aceleiași luni, într-o coloană separată, în scopul impozitării veniturilor din salarii, atunci când acestea sunt impozabile.
Monografia contabilă |
La calculul „Impozitului pe salarii” (cont 444), se ia în considerare și valoarea tichetelor de masă acordate salariaților. |
Folosirea cardurilor de masă în locul clasicelor tichete nu înseamnă o bătaie de cap pentru firmă - din punct de vedere fiscal-contabil, ambele moduri de acordare a tichetelor de masă au același cadru legislativ și suportă un tratament contabil similar, după cum subliniază Selena Pârvulescu, contabil GBG Accounting.
Avantaje pentru salariați
Cardurile de masă îi avantajează pe salariați din mai multe motive, pe lângă acela că banii pot fi folosiți fracționat. Banii se primesc rapid pe carduri și pot fi folosiți oriunde în România, într-o rețea extinsă de unități afiliate Sodexo, oferind posibilități multiple de a face cumpărături.
Există, de asemenea, și o aplicație de mobil gratuită -- Card Sodexo România -- pe care salariații o pot folosi pentru a afla informații despre sold, tranzacțiile efectuate și eventualele promoții. În plus, utilizatorul primește imediat, prin mesaj pe telefon sau e-mail, o notificare privind sumele încărcate pe card.
Aceste carduri suportă tehnologia contactless pentru sumele sub 100 de lei, ceea ce înseamnă că pot fi folosite fără a fi necesar codul PIN la fiecare utilizare. Aplicația permite inclusiv blocarea cardurilor în caz de furt sau pierdere.
Dacă doriți să aflați mai multe despre cardurile de masă, inclusiv să calculați ce sume puteți economisi, vizitați această pagină.
Comentarii articol (0)