Odată cu trecerea de la starea de urgență la cea de alertă, autoritățile au permis reluarea activității la sedii pentru multe dintre afacerile din România, stabilind, totodată, și o serie de reguli generale, dar și unele particulare, pentru diverse domenii de activitate, în încercarea de a limita răspândirea noului coronavirus.
1. Cum trebuie să se desfășoare activitatea în birouri
Ordinul comun al Ministerului Economiei (ME) și al Ministerului Sănătății (MS) nr. 1.731/832/2020 este cel ce stabilește o serie de reguli sau recomandări pentru diverse activități, ce trebuie aplicate în următoarea perioadă.
În cazul activității desfășurate în birourile mari, actul normativ stabilește măsuri ce îi vizează atât pe angajatori, cât și pe salariați. De exemplu, salariații trebuie să poarte mască la serviciu, iar aceasta trebuie să acopere atât gura, cât și nasul, să se autoizoleze la domiciliu și să își contacteze medicul de familie dacă au simptome de răceală.
În același timp, angajatorii au obligații atât în privința organizării timpului de muncă și a organizării spațiului de muncă, cât și în privința altor chestiuni ce privesc igiena la locul de desfășurare a activității.
2. Ce reguli se aplică în hoteluri
Regulile pe care trebuie să le respecte cei din industria hotelieră în perioada stării de alertă sunt stabilite de același act normativ, respectiv Ordinul ME și MS nr. 1.731/832/2020. Concret, acesta prevede ca hotelierii să aibă un plan de acțiune, pe de o parte, și interzice anumite activități acestora, pe de alta.
Unele dintre interdicții vizează deschiderea cafenelor, barurilor, restaurantelor și cofetăriilor, dar și a locurilor de joacă ori a sălilor de fitness din hoteluri, în timp ce planul de acțiune trebuie să conțină modalități de optimizare a comunicării între conducere și personal, pentru a informa clienții, politica de ocupare a camerelor, în ceea ce privește persoanele însoțitoare, dacă există un caz suspect de coronavirus, promovarea măsurilor de igienă etc.
3. Regulile pentru dentiști și cabinete stomatologice
Acestea sunt conținute de Ordinul MS nr. 828/2020, care stabilește măsurile generale pentru desfășurarea activității în cabinetele stomatologice, modul în care se face accesul la tratament și ce e de făcut după ce e tratat un pacient.
Astfel, potrivit documentului, la intrarea în cabinet se montează aparate cu dezinfectant, se reduce interacțiunea cu pacientul la minimum, se dezinfectează toaletele, mânerele ușilor, recepția și altele, pacienții se primesc doar în baza unei programări telefonice ori online, la intrarea în cabinet se ia temperatura pacientului și se solicită dezinfecția mâinilor etc.
4. Măsurile de siguranță din frizerii și saloane de înfrumusețare
Și măsurile ce se aplică de-acum în frizerii, saloane de coafură, manichiură, pedichiură și cosmetică sunt cuprinse, la fel ca cele pentru birouri și hoteluri, în Ordinul ME și MS nr. 1.731/832/2020.
O primă regulă ce trebuie aplicată în frizerii și saloane de înfrumusețare este măsurarea temperaturii celor ce vor să le treacă pragul. În cazul în care clientul are temperatura mai mare de 37,3 °C și prezintă simptome ale unei viroze respiratorii, acesta nu va fi primit în salon.
Totodată, toate persoanele trebuie să fie programate telefonic, astfel încât să nu existe clienți în așteptare, iar salariații trebuie să poarte mănuși și mască de protecție, pe care o vor schimba o dată la cel mult patru ore.
5. Măsurile speciale pentru călătoria cu trenul, autobuzul sau avionul
O altă activitate în care au apărut măsuri ce trebuie aplicate pe perioada stării de alertă este transportul de pasageri, indiferent că acesta se face cu ajutorul autobuzului, taxiului, trenului, metroului, vaporului ori avionului.
Mai exact, potrivit Ordinului comun al Ministerului Transporturilor și al Ministerului Sănătății nr. 984/829/2020, pasagerii vor trebui să poarte mască în toate mijloacele de transport și, pe cât posibil, să păstreze o distanță cât mai mare față de alte persoane.