1. Un al doilea mecanism de amânare a chiriilor (are nevoie de norme de aplicare)
Publicată joi în Monitorul Oficial și în vigoare de pe 24 mai (dar inaplicabilă în lipsa unor norme suplimentare), Legea nr. 62/2020 prevede o facilitate de amânare a plății chiriilor aplicabilă tuturor firmelor și persoanelor fizice afectate economic pe perioada stării de urgență - perioada aplicabilă a facilității este, potrivit legii, atât cât a ținut starea de urgență (16 martie - 14 mai) plus luna iunie în întregime. Mecanismul este, în fapt, o dublă facilitate - una pentru locator, alta pentru locatar. Cel aflat în imposibilitate de plată va cere bani de la Fisc pentru plata chiriilor, Fiscul va plăti în locul său și va recupera banii apoi de la cel căruia i-a acordat beneficiul. De cealaltă parte, locatorul va putea beneficia de scutiri la plata impozitului pe veniturile obținute dacă a redus prețul chiriei (a nu se confunda cu reducerile ce vor putea fi cerute pentru impozitul pe clădiri).
2. Tichete de masă pentru șomajul tehnic
Legea 59/2020 a fost publicată marți în Monitorul Oficial (în vigoare de astăzi) și prevede că salariații cărora le-a fost suspendat contractul de muncă și au fost trimiși în șomaj tehnic vor primi în continuare tichete de masă, dacă suspendarea a venit din cauza instituirii stării de urgență.
3. Modificări suplimentare la certificatele de situație de urgență
A fost oficial extinsă aplicabilitatea certificatelor pentru situații de urgență și la luna mai (certificatele reflectau până acum doar pierderile pe lunile martie și aprilie). Modificarea este cuprinsă în Ordinul Ministerului Economiei nr. 1730/2020, care a apărut în Monitorul Oficial în 20 mai și care se aplică de la aceeași dată. Același ordin prevede că certificatele pot fi cerute și obținute până la 15 iunie 2020.
4. Formularul de raportare a optimizărilor fiscale
Formularul de raportare pentru îndeplinirea obligațiilor din OUG nr. 5/2020 (cea care transpune Directiva UE 2018/822 - supranumită si DAC6) e cuprins în Ordinul ANAF nr. 1029/2020, apărut și intrat în vigoare luni. Cei obligați să raporteze anumite tranzacții sunt fiscaliștii care sfătuiesc firmele, contabilii sau consultanții fiscali (ca intermediari), avocați, notari, dar, uneori, și companiile în sine. Un asemenea aranjament fiscal este considerat unul ce implică fie mai mult de un stat membru al Uniunii Europene, fie un stat membru și o țară terță, dacă sunt îndeplinite anumite condiții.
5. Două legi în plus pentru a reglementa acordarea liberelor plătite pentru părinți
Din 22 mai, avem în vigoare încă două prevederi legale ce tratează momentul până la care se acordă liberele plătite pentru părinții care trebuie să stea acasă cu copiii din cauza închiderii școlilor, grădinițelor și creșelor - Legea nr. 59/2020 și Legea nr. 61/2020, deși avem încă din mai OUG nr. 70/2020 care stabilește până când se acordă acestea. Formulările din aceste prevederi se intersectează în modul în care, cu maximă exigență, ele nu se referă la același lucru - acest mic haos legislativ e prezentat în acest material.
6. Firmele așteaptă mai puțin pentru decontarea banilor pe aceste libere
Legea nr. 59/2020, în vigoare de azi, stabilește că decontarea sumelor din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor de către angajator, nu în cel mult 60.
7. Guvernul a înlocuit documentul de stare de alertă
Luni, Executivul a adoptat o nouă hotărâre pentru declararea stării de alertă (era necesară întrucât cea de vinerea trecută a fost dată fără să aibă la bază, juridic, legea dată în Parlament cu măsuri pentru starea de alertă în epoca COVID-19). Acum, cei interesați se pot uita în Hotărârea Guvernului nr. 394/2020. Această hotărâre s-a aflat zilele trecute în atenția Parlamentului, care a aprobat-o cu câteva mici modificări, printr-o hotărâre, dar aceasta nu a ajuns încă la Monitorul Oficial.
Util: La finalul săptămânii trecute au apărut în Monitorul Oficial mai multe ordine de ministru cu reglementări specifice pentru anumite domenii și sectoare de activitate. Cele mai multe dintre acestea sunt aspecte ce țin de sănătatea și securitatea la locul de muncă, în contextul epidemiei de COVID-19 - o sinteză a acestor ordine, aici.
Comentarii articol (0)