În urmă cu o săptămână, apărea o primă reglementare cu măsuri de sănătate și securitate în muncă (SSM) valabilă pentru toți angajatorii - Ordinul comun al ministrului muncii și ministrului sănătății nr. 3577/831/2020. Recent, în Monitorul Oficial a mai apărut un ordin care oferă instrucțiuni și lămuriri suplimentare pentru angajatori în ceea ce privește triajul epidemiologic în unitate - Ordinul comun al ministrului sănătății și ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020.
Ce este triajul epidemiologic: potrivit ordinului recent, triajul constă în observarea semnelor și simptomelor respiratorii (tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată) și măsurarea temperaturii corpului cu un termometru noncontact.
1. Măsurarea temperaturii, obligatorie
Așa cum a stabilit-o și ordinul ministrului muncii, angajatorii trebuie să realizeze triajul epidemiologic la locul de muncă zilnic, iar măsurarea temperaturii este parte a acestui triaj. În ordinul respectiv este prevăzut inclusiv faptul că angajatorii trebuie să desemneze o persoană, un responsabil, pentru acest triaj. Ordinul recent însă, publicat vineri, stabilește că persoanele cu funcție de conducere (șefii de structură) din fiecare unitate au responsabilitatea de a dispune triajul observațional al angajaților pe care îi au în subordine directă (la acest capitol, ordinele nu pare că se completează reciproc însă).
Potrivit ordinului publicat vineri, temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3 grade Celsius. Măsurătoarea trebuie să aibă însă în vedere și marja de eroare prevăzută în prospectul dispozitivului - prin urmare, responsabilul trebuie să cunoască foarte bine modul cum funcționează dispozitivul pe care îl folosește.
Dacă temperatura depășește această valoare, potrivit recentului ordin, măsurătoarea se repetă peste două - cinci minute. Iar dacă și a doua măsurătoare arată tot o temperatură peste limită sau/și angajatul manifestă simptome respiratorii, acesta e trimis pentru consult la medicul de familie.
Triajul epidemiologic este obligatoriu și în cazul terților, care nu vor intra în incintă decât dacă este absolut necesar să o facă. În cazul terților, dacă termometrul arată și după repetarea măsurătorii o temperatură ce depășește 37,3 grade Celsius (se ține cont și de marja de eroare) și prezintă eventuale simptome respiratorii, nu li se permite accesul în incintă.
2. Nu se consemnează nimic
Înainte ca măsura termometrizării să fie prevăzută în reglementări interne, respectiv în recentele ordine de ministru cu măsuri în diverse sectoare de activitate, anumite firme începuseră deja să facă astfel de triaje ale celor care intrau în incinte, pe baza măsurării temperaturii acestora. Discuția referitoare la prelucrarea datelor personale se făcea, până la apariția acestor ordine, într-un context extrem de larg pentru că nu existau indicații la nivel legal cu privire la cum să se facă sau să nu se facă această termometrizare și dacă presupune sau nu prelucrarea de date personale.
În recentul ordin al ministrului sănătății și ministrului de interne însă este prevăzută expres interdicția de a consemna ceva în urma măsurătorilor - "triajul epidemiologic nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal", ceea ce înseamnă că responsabilul de acest triaj nu înregistrează nimic în legătură cu temperatura sau alte simptome pe care le observă în acest triaj care trebuie să aibă loc zilnic.
Faptul că ordinul prevede acest lucru înlătură și întrebarea unor angajatori cu privire la modul cum vor dovedi că au făcut acest triaj, respectiv faptul că nu trebuie să întocmească un document în care să noteze ce au observat cu privire la X sau Y angajați (valabil și pentru terți).
3. Masca de protecție, obligatorie
"Pe durata stării de alertă, în spațiile publice închise, spațiile comerciale și la locul de muncă se instituie obligativitatea purtării măștii de protecție, în condițiile și cu respectarea instrucțiunilor generale privind măsurile de igienă", potrivit Ordinului comun al ministrului sănătății și ministrului afacerilor interne nr. 875/80/2020. Același ordin prevede însă că pot exista și excepții.
Masca este obligatorie la birou, dar medicii de medicina muncii vor stabili care sunt condițiile purtării măștii pentru angajați. În această perioadă, aceștia trebuie să facă evaluările de risc pentru fiecare unitate, context în care stabilesc, de la caz la caz, și care sunt regulile privind masca de protecție.
Practic, se pot stabilii excepții, potrivit ordinului. De pildă, în cazul celor care lucrează singuri în birou nu ar fi necesară masca, precum nici în cazul celor care suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare și pentru care, desigur, portul măștii ar îngreuna respirația. O altă excepție prevăzută de ordin face referire la cei care muncesc în condiții solicitante și pentru care masca ar aduce, de asemenea, un disconfort mare - temperaturi ridicate, umiditate ridicată.
Alte obligații de SSM pe care le au firmele în perioada aceasta
Ordinul ministrului muncii apărut săptămâna trecută a stabilit că toți angajații care revin la munca de birou trebuie reinstruiți în domeniul SSM pe aspecte ce țin de epidemia actuală, dar și că trebuie actualizate evaluările de risc. Angajatorilor nu li s-a impus, dar li s-a recomandat să le furnizeze angajaților echipamente de protecție precum măști, mănuși și altele asemenea, precum și amenajarea spațiului de lucru pentru a se putea păstra distanțarea socială, prin stabilirea unui număr fix de persoane ce pot lucra în aceeași cameră - lista completă a măsurilor impuse și recomandate, în acest material.