Mai exact, după cum apare într-un comunicat al AFM, prima listă cu dosarele aprobate în cadrul Programului Iluminat Public conține numele a 27 de localități care "vor beneficia de fonduri pentru modernizarea sistemelor de iluminat public prin înlocuirea corpurilor de iluminat având un consum ridicat de energie electrică cu corpuri de iluminat cu LED" și poate fi consultată aici.
Potrivit Ordinului MMAP nr. 1.162/2020, documentul care a introdus finanțarea, primăriile pot îmbunătăți sistemul de iluminat public, accesând fonduri nerambursabile, de până la un milion de lei. Cheltuielile aferente modernizării făcute de fiecare primărie pot fi acoperite în proporție de 90% și se acordă în funcție de numărul de locuitori, după cum urmează:
- maximum 500.000 lei - pentru localitățile cu populație de până la 4.000 locuitori;
- maximum 1.000.000 lei - pentru localitățile cu populație de peste 4.001 locuitori.
Numărul de locuitori luat în considerare este cel determinat la ultimul recensământ publicat pe site-ul Institutului Național de Statistică.
Cheltuielile considerate eligibile sunt următoarele:
- cheltuielile pentru investiția de bază (achiziționarea și instalarea corpurilor de iluminat LED și sistemului care permite reglarea fluxului luminos);
- cheltuielile pentru proiectare și asistență tehnică, în limita a 5% din valoarea cheltuielilor aferente investiției de bază;
- cheltuielile cu consultanța, în limita a 4% din valoarea cheltuielilor de bază.
Pentru a accesa fondurile nerambursabile, fiecare primărie trebuie să întocmească un dosar de finanțare (care cuprinde, printre altele, și cererea de finanțare), dosar ce se depune la AFM. Apoi, cererile de finanțare sunt analizate de către o comisie specializată, care acordă câte un punctaj pentru fiecare dosar în parte, unde punctajul maxim este de 100 de puncte. Finanțarea se acordă în funcție de punctajul obținut și de perioada de depunere.
Proiectele au putut fi depuse începând cu 24 iulie. Proiectele depuse în primele 30 de zile și care au obținut cel puțin 60 de puncte la evaluare au fost aprobate în ordinea depunerii la AFM. Celelalte, care au obținut sub 60 de puncte la evaluare, precum și cele înscrise începând cu ziua 31, au fost aprobate în ordine descrescătoare a punctajului. Dacă două proiecte au obținut același punctaj, departajarea a fost făcută în funcție de ordinea depunerii.
Proiectele aprobate sunt acum anunțate, prin lista publicată recent, pe site-ul AFM și printr-o comunicare pe e-mail. Primăriile care nu sunt de acord cu decizia AFM pot formula o contestație în termen de zece zile de la data publicării proiectelor aprobate/respinse. Contestațiile se soluționează în termen de 30 de zile.
După ce solicitantul a fost informat cu privire la faptul că i-a fost aprobat dosarul, urmează semnarea contractului, în termen de 30 de zile de la data primirii informării.
Contractul intră în vigoare la data semnării, iar durata de implementare a proiectului nu poate depăși 18 luni. Contractul își încetează valabilitatea la trei ani de la data depunerii raportului de finalizare, care se înaintează de beneficiar în termen de 30 de zile de la efectuarea ultimei plăți de către AFM. În vederea decontării cheltuielilor, se pot depune maximum trei cereri de decontare, conform graficului de finanțare. În cadrul proiectului, vor fi decontate numai cheltuielile considerate eligibile.
Comentarii articol (0)