Acest material isi propune sa explice desemnarea reprezentantului fiscal de catre contribuabilii interesati potrivit prevederilor noului Cod de procedura Fiscala ("acesta - contribuabilul, n. r. - nu este obligat sa-si indeplineasca obligatiile si sa-si exercite drepturile astfel prevazute, personal, ci poate apela la alte persoane care sa-l reprezinte.").
Acest material isi propune sa explice desemnarea reprezentantului fiscal de
catre contribuabilii interesati potrivit prevederilor noului Cod de procedura
Fiscala ("acesta -
contribuabilul, n. r. - nu este obligat sa-si indeplineasca obligatiile si sa-si exercite drepturile
astfel prevazute, personal, ci poate apela la alte persoane care sa-l
reprezinte.").
Referitor la noile prevederi ale Codului de Procedura Fiscala, Compartimentul
de Relatii Mass-Media din cadrul Ministerului Finantelor va transmite urmatoarele precizari:
Principalii participanti in activitatea de administrare a impozitelor sau ceea
ce legea denumeste ca fiind subiecte ale raportului juridic fiscal, sunt
statul, reprezentat prin organele fiscale, pe de o parte, si contribuabilul pe
de alta parte. Contribuabilul este orice persoana care, potrivit legii,
datoreaza impozite si taxe.
Totodata, prin lege, sunt stabilite si drepturile si obligatiile fiecaruia din
participanti si care au menirea de a duce la infaptuirea scopului legii
fiscale, respectiv perceperea impozitului.
In ce priveste contribuabilul, domnul Neculae Plaiasu Secretar de Stat
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a declarat ca "acesta nu este obligat sa-si indeplineasca obligatiile si sa-si exercite drepturile
astfel prevazute, personal, ci poate apela la alte persoane care sa-l
reprezinte. In acest sens, Codul de procedura fiscala consacra in mod expres
ca, in raporturile cu organele fiscale contribuabilul are posibilitatea sa fie
reprezentant printr-un imputernicit."
Precizam ca art.16 al Codului de procedura fiscala nu are in vedere
reprezentarea legala ce intervine in cazul persoanelor fizice lipsite de
capacitate de exercitiu sau reprezentarea legala a persoanelor juridice.
Desemnarea imputernicitului se poate face pe baza unui contract de mandat cu
reprezentare, imputernicire avocatiala, procura sau alte forme de
imputernicire, intocmite potrivit legii. Continutul si limitele reprezentarii
sunt cele cuprinse in imputernicire sau stabilite de lege, dupa caz. In
situatia in care contribuabilii sunt reprezentati, in relatiile cu organele
fiscale, prin avocat, forma si continutul imputernicirii sunt cele prevazute
de dispozitiile legale privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat.
Totodata, imputernicitului ii revine obligatia de a inregistra la organul
fiscal competent actul de imputernicire, in forma autentica si in conditiile
prevazute de lege.
Contribuabilii care nu au domiciliul fiscal in Romania, si carora le revin
obligatii declarative, sunt obligati sa-si desemneze un imputernicit, cu
domiciliul fiscal in Romania, care sa indeplineasca obligatiile acestuia fata
de organul fiscal. Aceasta reglementare serveste, pe de o parte, atat
interesului contribuabilului de a putea lua la cunostinta de actele
administrative emise pe numele acestuia, cat si de a-si indeplini obligatiile
fiscale in termenele prevazute de lege, iar pe de alta parte, serveste si
interesului administratiei de a avea tot timpul un contact cu contribuabilul
prin intermediul imputernicitului.
In cazul in care imputernicirea se revoca, efectele fata de organul fiscal se
produc din momentul inregistrarii actului de revocare a imputernicirii la
registratura organului fiscal. Actul de revocare a imputernicirii trebuie sa
indeplineasca aceleasi conditii de forma ca si actul de imputernicire.
Desemnarea de catre contribuabil a unui imputernicit care sa-l reprezinte in
relatiile cu administratia fiscala nu inlatura posibilitatea contribuabilului
ca, personal, sa-si indeplineasca obligatiile fiscale si sa-si exercite
drepturile prevazute de legea fiscala si care fac obiectul actului de
imputernicire.
Regulile prevazute mai sus sunt aplicabile si reprezentantilor fiscali
desemnati potrivit Codului fiscal, ce prevede mai multe situatii in care
contribuabilii au posibilitatea sau chiar obligatia sa-si desemneze un
reprezentant fiscal:
- desemnarea reprezentantului fiscal de catre orice persoana juridica straina
care obtine venituri dintr-o proprietate imobiliara situata in Romania sau din
vanzarea - cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana
juridica romana;
- desemnarea reprezentantului fiscal de catre contribuabilii care isi
desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii
din strainatate, precum si persoanele fizice romane care obtin venituri din
salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si
posturile consulare acreditate in Romania;
- desemnarea uniui reprezentant fiscal in vederea calcularii, retinerii si
virarii impozitului in cazul castigului din transferul dreptului de
proprietate asupra partilor sociale si valorilor mobiliare in cazul
societatilor inchise cand dobanditor este o persoana fizica care nu are
domicilul in Romania.
Mentionam ca, atunci cand legea prevede o alta procedura de desemnare a
imputernicitului (reprezentantului fiscal) sunt aplicabile prevederile
respective. Este situatia reglementata de art.151 din Codul fiscal care
stipuleaza desemnarea reprezentantului fiscal de catre persoanele stabilite in
strainatate, cu venituri impozabile, care realizeaza operatiuni supuse taxei
pe valoarea adaugata pe teritoriul Romaniei.
Comentarii articol (0)