Proiectul de lege privind instituirea unor măsuri pentru stimularea activităţii şi reducerea efectelor crizei sanitare în sectorul de turism a fost înregistrat la Senat în 15 iunie avea deja propunere de adoptare, doar că s-a împlinit termenul de adoptare tacită în august, iar Senatul nu a mai apucat să voteze proiectul. Acum, acesta merge direct la deputați, unde nu va mai putea trece însă fără vot.
Notă: Trebuie să aducem în discuție câteva aspecte punctate de Consiliul Fiscal, căruia i s-a cerut punctul de vedere pe conținutul acestui proiect:
- cei care au propus măsurile nu au arătat și care va fi impactul pe care îl vor avea asupra bugetului (lipsa acestor analize este însă frecventă în cazul proiectelor de acte normative de acest fel); or, în lipsa fișei financiare, Consiliul Fiscal nici nu poate să emită o opinie pe conținutul proiectului;
- deși propunerea vizează atât diminuări ale veniturilor bugetare, cât și creșteri ale cheltuielilor bugetare, nu se prevăd deloc modalități de compensare ale efectului acestora asupra deficitului bugetar din acest an.
Facilități de ordin fiscal
În primul rând, proiectul de lege prevede acordarea unor facilități fiscale. Acestea vizează:
1) Amânarea la plată a impozitului aferent veniturilor din salarii și veniturilor asimilate salariilor, obținute pe perioada stării de urgență sau a stării de alertă. Beneficiarii acestor măsuri vor fi cei activi în următoarele sectoare:
- cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară (inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping);
- servicii de restaurant și catering.
Concret, amânarea, conform propunerii legislative, se va face până la ieșirea din „starea excepțională”. Proiectul de lege nu prevede, clar, ce înseamnă „stare excepțională”. Este posibilă atât o interpretare referitoare la starea de urgență și/sau de alertă, cât și o interpretare referitoare la o situație de pandemie, care ar putea, teoretic, continua și ulterior ieșirii din starea de urgență/starea de alertă.
Odată terminată „starea excepțională”, angajatorul va avea la dispoziție trei luni să plătească impozitul amânat. Plata se va face în rate egale.
Alternativ, contribuabilii activi în sectoarele menționate mai sus și care își vor plăti la termen impozitele vor beneficia de o bonificație de 10% din cuantumul total al sumelor de plătit.
Atenție! Atât cei care vor beneficia de amânare, cât și cei care vor obține bonificația vor fi obligați să își păstreze salariații cu contracte existente la începutul stării de urgență cel puțin încă 6 luni de la încetarea stării de alertă.
2) Scutirea de la plata TVA. Anumite firme vor fi scutite de la plata TVA. Perioada efectivă a scutirii va începe la o lună de la data intrării în vigoare a proiectului de lege propus și va dura până la finalul anului 2020. Concret, vor beneficia de această facilitate cei care prestează următoarele servicii (sau livrează anumite tipuri de bunuri):
- cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
- serviciile de restaurant și catering, cu excepția băuturilor alcoolice, altele decât berea care se încadreaza la codul NC 22 03 00 10;
- transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste, în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane utilizând instalațiile de transport pe cablu (telecabina, telegondola, telescaun, teleschi), în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane cu vehicule cu tracțiune animală, folosite în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane cu ambarcațiuni folosite în scop turistic sau de agrement;
- vânzarea serviciilor de călătorie, excursii, transport și cazare, cu ridicata sau amănuntul, către publicul larg și clienților comerciali, de agențiile turistice.
Alte tipuri de facilități
Proiectul de lege mai prevede o serie de facilități, de data aceasta concepute pentru a stimula turismul sau investițiile în turism.
1) Statul le va acoperi angajatorilor tichetele de vacanță acordate salariaților. Practic, statul va fi cel care va plăti contravaloarea tichetelor de vacanță acordate de angajatori (precum stat, bănci sau alte companii, de exemplu), până în suma de 1450 de lei, pe angajat. Nu vor beneficia de această facilitate angajații cu contracte cu timp parțial. De asemenea, un angajat va putea beneficia o singură dată de această facilitate, indiferent de numărul de angajatori.
2) Pentru o perioadă de timp, companiile din turism vor scăpa de obligația de a returna banii pentru pachetele turistice ce nu au mai putut fi oferite efectiv. În mod normal, banii pentru pachetele de servicii turistice de care clienții nu mai pot beneficia, din cauza situației actuale, ar trebui rambursați.
Însă proiectul de lege le va permite companiilor din domeniul turismului, dacă au vândut pachete pentru anul 2020, anterior sau pe perioada stării de urgență/de alertă, să transforme sumele ce ar trebui rambursate în voucher-e.
Aceste voucher-e ar urma să fie folosite de turiști fie pentru aceeași destinație, fie pentru o destinație diferită, până la finalul anului 2021. Dacă clienții nu vor folosi acele voucher-e până la finalul perioadei menționate anterior, ei vor putea obține rambursarea banilor, însă doar din 2022.
3) Statul va acorda o finanțare nerambursabilă și va garanta credite pentru investiții în domeniul turismului balnear. În esență, firmele care vor să investească în acest sector vor putea obține:
- o finanțare nerambursabilă din partea statului;
- garantarea unor porțiuni din credite bancare, din partea statului (până în 50%), însă nu vor fi acoperite dobânzile și comisioanele aferente.
Cele două tipuri de finanțări vor putea fi cumulate, însă. În același timp, firmele interesate vor trebui să îndeplinească anumite condiții:
- să nu se afle în dificultate, demonstrând inclusiv capacitatea de a asigura cofinanțarea;
- să continue activitatea pentru care au obținut finanțările timp de cel puțin 10 ani de la accesarea fondurilor din program.
Mai multe detalii concrete vor fi stabilite, ulterior intrării în vigoare a proiectului de lege, prin norme de punere în aplicare.
Atenție! Facilitățile prezentate mai sus se vor aplica doar după ce deputații adoptă proiectul, acesta este promulgat de președintele țării și apare în Monitorul Oficial.