Înainte de orice, este vorba de (1) introducerea fișierului standard de audit de taxe (SAF-T), al cărui sistem este luat de autorități prin achiziție publică. Acesta urmează să devină operațional la începutul anului 2021, în primă fază la marii contribuabili și apoi la contribuabilii mici și mijlocii.
Apariția SAF-T va aduce o eficientizare a activității de inspecție fiscală. Controalele vor dura mai puțin și vor putea fi derulate la mai multe companii decât în momentul de față, sunt de părere cei de la EY România. În plus, din moment ce autoritățile vor avea acces în timp real la declarațiile și deconturile de TVA (poate chiar și la facturi), multe verificări se vor muta în mediul electronic, unde vor putea fi identificate mai rapid neregulile și domeniile în care tind să apară problemele.
Apoi, avem (2) conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al ANAF (luat tot prin achiziție publică), proces plănuit să înceapă chiar luna viitoare și să se încheie în prima lună a anului 2021. Din nou, avem o măsură care va permite autorităților să obțină acces în timp real la ce fac firmele cu aparatele lor.
Conform reprezentanților Ministerului Finanțelor, informațiile strânse în acest fel de la companii vor ajuta la mutarea verificărilor în mediul electronic. Concret, vor exista mai puține controale inopinate la companii și inspectorii vor putea să se concentreze mai ales pe zonele de risc identificate în baza statisticilor.
Aceste două instrumente vor ajuta autoritățile în dorința lor de a schimba radical relația pe care o au cu contribuabilii: mai puține interferențe în activitatea contribuabililor corecți și identificarea cu mai multă precizie a contribuabililor care încearcă să păcălească statul.
În combinație cu (3) clasificarea firmelor în funcție de riscul fiscal (altă măsură aflată în pregătire), SAF-T și sistemul de monitorizare al caselor de marcat ar trebui să aducă o îmbunătățire reală în relația firmelor cu ANAF.
Din moment ce în ianuarie Fiscul va avea (cel puțin teoretic) acces la datele colectate din aparatele de marcat și va pune SAF-T în funcțiune, începutul anului viitor va marca această tranziție treptată către verificările preponderent electronice la firme.
Comentarii articol (0)