1. Sistemul SAF-T a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2022
La mijlocul lunii august 2021 a început testarea sistemului SAF-T (fișierul standard de control fiscal), după ce autoritățile au pus la dispoziție documentația tehnică finală.
Ulterior, Guvernul a venit și cu cadrul legal primar al fișierului SAF-T, prin Ordonanța 11/2021. Practic, în Codul de procedură fiscală au fost introduse, în linii mari, regulile pentru fișierul standard de control fiscal, însă regulile detaliate au fost stabilite prin Ordinul ANAF 1.783/2021. Sistemul a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2022 pentru marile firme care au fost și în 2021 în această categorie, iar de la 1 iulie 2022 va fi obligatoriu și pentru marile firme care au intrat în această categorie la 1 ianuarie 2022. Pentru firmele medii, SAF-T va deveni obligatoriu la 1 ianuarie 2023, iar pentru firmele mici - la 1 ianuarie 2025.
După implementarea treptată a SAF-T în următorii ani, sunt șanse mari ca autoritățile să înceapă să renunțe gradual la unele raportări prezente în mod constant în activitatea unei afaceri. Conform specialiștilor, la un moment dat se poate ajunge chiar la renunțarea la declarațiile fiscale, pentru că ANAF va avea acces, prin fișierul SAF-T, la toate informațiile importante ce țin de activitatea economică.
Ce mai trebuie să se întâmple: Operaționalizarea sistemului, în următorii ani, pentru contribuabilii mici și medii.
2. Sistemul e-Facturare e operațional în relația cu statul și urmează operaționalizarea relației între firme
Testarea sistemului național de facturare electronică a început la jumătatea lunii septembrie 2021, așa cum au anunțat autoritățile la acel moment, după publicarea online a documentației tehnice.
Ulterior, Guvernul a venit cu un cadru legal primar pentru facturarea în relația dintre firme și stat (achiziții publice - B2G) și pentru facturarea în relația dintre companii (B2B), prin Ordonanța de urgență 120/2021. Astfel, s-a stabilit că sistemul o să devină operațional până pe 6 noiembrie 2021, însă autoritățile au întârziat puțin, data concretă de operaționalizare fiind până la urmă 11 noiembrie 2021. În prezent, este operațională numai partea B2G (opțional), iar din aprilie 2022 va fi funcțională și partea B2B pentru produse cu risc fiscal ridicat (tot opțional). De la 1 iulie 2022, partea B2B pentru produse riscante va deveni obligatorie, concomitent cu partea B2G, urmând ca din 2023 să se treacă treptat la obligativitatea pe scară largă.
Dincolo de ordonanță, avem stabilit și cadrul legal secundar (pus la punct de către ANAF și Ministerul Finanțelor). Adică, mai precis, procedura de optare pentru facturarea electronică în relația B2B, procedura de funcționare a sistemului e-Facturare (B2G și B2B), procedura de optare pentru facturarea electronică de către firmele străine (B2G și B2B) și unele chestiuni tehnice.
e-Facturare poate fi folosit prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) al ANAF și implică o simplificare a activității companiilor, dar este și un instrument prin care statul poate reduce evaziunea.
Ce mai trebuie să se întâmple: Extinderea sistemului pentru relația B2B și ulterior transformarea acestuia într-unul obligatoriu. Conform spcialiștilor și autorităților naționale, pentru asta e nevoie de o derogare de la autoritățile europene, care deja a fost cerută.
3. Procesul de conectare a caselor de marcat la sistemul ANAF s-a încheiat
Conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al Fiscului este un proces care s-a încheiat la data de 30 noiembrie 2021. Până atunci au fost obligați să-și conecteze aparatele contribuabilii mici și mijlocii, termenul pentru marii contribuabili expirând deja la 30 iunie 2021.
Autoritățile deja derulează controale la firme, pentru a vedea cine s-a conformat și cine nu, însă momentan inspectorii sunt înțelegători cu cei care sunt în așteptare pentru că servisanții se mișcă mai greu. Firmele riscă, în caz de neconformare, amenzi de până la 10.000 lei.
Conectarea caselor de marcat aduce autorităților marele avantaj de a avea acces în timp real la vânzările firmelor, care este folosit pentru a face controale țintite în domeniile de activitate cu probleme și a reduce evaziunea.
Ce mai trebuie să se întâmple: Sistemul este pus la punct și deja adună informații de la casele de marcat conectate, însă rămâne doar să se lege la acesta, cât mai repede, și ultimii „restanțieri”. Toate aparatele achiziționate începând din decembrie 2021 se conectează obligatoriu la momentul instalării.
4. Trecerea la o interacțiune în principal online cu ANAF este stabilită pentru martie 2022
Planul autorităților este de a trece de la o relație hibridă cu contribuabilii la o relație derulată în principal online. În acest sens, prin Ordonanța Guvernului 11/2021 s-a stabilit că, de la 1 martie 2022, contul în SPV este obligatoriu pentru a relaționa cu ANAF (dacă ești, în esență, firmă, PFA sau profesionist).
De la aceeași dată, autoritățile vor ignora documentele transmise în format tipărit. Cu alte cuvinte, acestea nu vor mai fi luate în considerare. Însă specialiștii avertizează că ANAF ar trebui să pună lucrurile la punct așa cum trebuie, dacă nu vrea să aducă prejudicii persoanelor fizice și juridice vizate.
Odată cu instituirea contului obligatoriu în SPV, autoritățile au promis că va fi extins serviciul de punere la dispoziție a declarațiilor fiscale precompletate. Primul formular precompletat a fost pus la dispoziție în primăvară (declarația unică).
Ce mai trebuie să se întâmple: Conform autorităților, SPV urmează să fie îmbunătățit până la finele lunii februarie 2022. În paralel, companiile și persoanele fizice care n-au cont în SPV trebuie să-și facă unul până la acel moment.
5. Sistemul e-Transporturi, în pregătire
Un proiect nou de digitalizare a fost anunțat la finele anului trecut - sistemul e-Transporturi. Prin acesta vor fi monitorizate toate transporturile de bunuri de pe teritoriul României. Deși Ministerul Finanțelor trebuia să vină până acum cu regulile de aplicare, reprezentanții instituției au anunțat că vor să discute măsura cu mediul de afaceri. Cu alte cuvinte, Guvernul nu vrea o implementare „peste noapte”, ci preferă să procedeze cumva fără a da peste cap activitatea companiilor.
Ce mai trebuie să se întâmple: Ministerul trebuie să dea prin ordin normele procedurale ale sistemului. În paralel, specialiștii lucrează la e-Transporturi și se consultă cu mediul de afaceri pentru implementare. Momentan, nu avem un termen (nici măcar orientativ) pentru implementare, dar autoritățile au promis că vor veni curând cu noutăți.
Planuri de viitor ce vor fi implementate cu bani de la UE
Autoritățile vor să implementeze mai multe măsuri de digitalizare în relația contribuabililor cu ANAF, banii urmând să vină în viitorul apropiat prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Printre altele, este vorba de extinderea serviciilor de autoservire, extinderea posibilităților de comunicare la distanță între părți sau mutarea online a licitațiilor din cadrul procedurilor de executare silită. Orizontul de implementare? Finalul anului 2025 sau jumătatea anului 2026.