ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Transport
Termen ratat: Procedura sistemului de monitorizare a transporturilor de bunuri trebuia emisă până ieri
Guvernul a stabilit prin OUG că Ministerul Finanțelor va pune la punct, în viitorul apropiat, sistemul e-Transport, prin care autoritățile fiscale vor monitoriza transporturile de bunuri din România. Totuși, sistemul necesită norme de aplicare, iar ministerul a ratat termenul până la care trebuia să le emită prin ordin.
Articolul continuă mai jos
__________
ACTUALIZARE (12.04.2022): Până la urmă, Guvernul a înlocuit prevederile sumare din OUG 130/2021 cu un act normativ de sine stătător - OUG 41/2022. e-Transport vizează numai bunurile cu risc fiscal ridicat, nu toate bunurile transportate rutier pe teritoriul României.
__________
Sistemul e-Transport a fost introdus „pe hârtie” prin OUG 130/2021, iar Ministerului Finanțelor i s-a impus un termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței pentru a emite ordinul cu normele procedurale.
Acest termen a expirat la finele zilei de
17 ianuarie 2022, iar ministerul n-a oficializat normele. De fapt, acestea nici măcar n-au apărut în dezbatere publică, așa cum reiese la o verificare a secțiunilor de transparență decizională și comunicate de presă de pe site-ul Ministerului Finanțelor.
„Ministerul Finanțelor, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală, monitorizează transporturile de bunuri pe teritoriul național prin intermediul sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri, pus la dispoziție de către Centrul Național de Informații Financiare, denumit în continuare RO e-Transport. (...)Procedura de aplicare se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor care se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Ministerul Finanțelor asigură resursele necesare și ia toate măsurile pentru dezvoltarea, implementarea și funcționarea sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport”, scrie în OUG 130/2021, însă actul nu prevede și un termen concret în care sistemul să devină operațional.
Autoritățile vor să monitorizeze transporturile de bunuri din România
pentru a îmbunătăți colectarea TVA-ului, dar și pentru a reduce fraudele și evaziunea fiscală. Practic, e-Transport este gândit a fi un alt pilon principal al digitalizării fiscale,
alături de facturarea electronică, legarea caselor de marcat la sistemul de monitorizare și raportarea fișierului standard de control fiscal.
„Majoritatea tranzacțiilor comerciale includ componenta de transport a bunurilor. Din experiența instituțională s-a constatat faptul că verificarea mijloacelor de transport pe timpul deplasării bunurilor, în afara măsurilor operative dispuse, a avut și efect indirect în fiscalizarea bunurilor transportate.În acest sens, se propune crearea unui sistem informatic numit e-Transport, prin intermediul căruia contribuabilii să declare anticipat deplasarea bunurilor deținute dintr-o locație în alta, ocazie cu care sistemul va genera o cheie de control (un număr unic) ce va fi preluată pe documentele de transport, astfel că, în momentul verificărilor efectate de organele abilitate pe căile de transport, o să se poată verifica declararea transportului în e-Transport”, motivau inițiatorii ordonanței.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.