Unul dintre obiectivele majore ale Guvernului pe zona fiscală, din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este reducerea interacțiunii în persoană a contribuabililor cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acest lucru se va face prin creșterea interacțiunii la distanță, odată cu digitalizarea ANAF. Practic, Guvernul va primi bani de la autoritățile europene pentru îndeplinirea obiectivelor din PNRR, astfel că măsurile depind în mică măsură de bugetul României și, teoretic, pot fi implementate mai ușor.
Însă cum vrea Guvernul să reducă, până în 2025, numărul de drumuri pe care contribuabilii le fac în prezent la unitățile ANAF? În primul rând, în
PNRR (forma finală publicată miercuri, ce a fost trimisă autorităților europene pentru aprobare) se face referire la
(1) creșterea numărului de utilizatori ai Spațiului Privat Virtual (SPV).
În acest sens, lucrurile deja au început să fie puse în mișcare, din moment ce Minsterul Finanțelor a pus recent în dezbatere un proiect de OUG prin care
firmele și PFA-urile vor fi obligate să se înscrie în SPV. În paralel, până la momentul la care contul în SPV va deveni obligatoriu pentru mediul de afaceri, ANAF își va pune la punct sistemele informatice pentru a face față unei creșteri exponențiale a numărului de utilizatori noi. Ce va însemna asta? În esență, Fiscul
nu va mai primi documente tipărite de la contribuabili, ci aceștia vor trebui să le transmită exclusiv electronic.
Totuși, contribuabilii vor putea să facă, în continuare, drumuri la unitățile ANAF. Însă în aceste cazuri vom vorbi prioritar de
servicii de autoservire (self service), care vor fi extinse treptat (2) (extinse atât ca acoperire națională, cât și ca număr de servicii disponibile). Din informațiile puse la dispoziție prin PNRR reiese că serviciile cu autoservire vor viza în principal contribuabilii cu acces redus la internet sau care nu (prea) sunt familiarizați cu interacțiunea online cu Fiscul. În viitor, acești contribuabili vor deveni treptat independenți și nu vor mai avea nevoie să se deplaseze la unitățile ANAF.
„În acest context, ANAF intenționează să ofere în continuare servicii la sediile unităților fiscale, cu prioritate în sistem self-service, de genul celor deja oferite, analizând totodată posibilitatea de a implementa și alte tipuri de servicii pe același principiu. În prezent, în cadrul unităților fiscale sunt puse la dispoziția contribuabililor calculatoare pe care le pot utiliza cu îndrumarea funcționarilor fiscali, în vederea accesării serviciilor electronice oferite de ANAF și a îndeplinirii online a obligațiilor fiscale.În contextul actual, este necesară mărirea numărului de calculatoare puse la dispoziție în cadrul administrațiilor fiscale, în special în cadrul administrațiilor județene ale finanțelor publice din acele regiuni în care accesul la internet al gospodăriilor nu este considerabil. Prin implementarea conceptului de self-service, se urmărește dezvoltarea abilităților și cunoștințelor contribuabililor de a utiliza serviciile oferite de ANAF electronic și acesta va permite gradual contribuabililor să își îndeplinească singuri obligațiile fiscale, fără a se deplasa la sediul unităților teritoriale”, este explicat în PNRR.
În același timp, încet-încet,
prezența la unitățile ANAF va mai fi posibilă numai în baza unei programări online (3). Dacă în primă fază accesul la unități se va face în principal în baza programărilor online,
prin intermediul aplicației care deja funcționează de anul trecut, ulterior accesul va fi permis exclusiv în baza programărilor online.
Mai departe, în PNRR scrie despre
extinderea comunicării la distanță între contribuabili și ANAF (4). Dincolo de transmiterea de documente prin intermediul SPV, sunt indicate comunicarea prin e-mail și apel video. La nivelul ANAF, va fi implementat serviciul de webinarii, prin care contribuabilii vor putea obține online asistență fiscală. Ulterior, comunicarea video va fi extinsă pentru discuții, audieri sau întâlniri cu inspectorii care derulează controale. În paralel, urmează să fie extins call-center-ul ANAF.
„Având în vedere obiectivele instituționale și necesitatea de modernizare a instituției, dezvoltarea serviciilor electronice și telefonice oferite contribuabililor prin call-center a devenit imperioasă, în vederea diversificării gamei de servicii accesibile utilizatorilor externi. Dezvoltarea call-center-ului permite ANAF crearea unui număr unic de telefon la nivel național prin care contribuabilii să beneficieze de diverse servicii în vederea îndeplinirii obligațiilor fiscale și asigurarea disponibilității unei game extinse de informații oferite la distanță contribuabililor. În acest context, se va extinde gama de servicii oferită în sistem self-service prin IVR și se vor asigura contribuabililor prin intermediul agenților din cadrul call-center-ului un nou serviciu - chat-ul”, scrie în PNRR.
Tot în
online vor fi mutate, în următorii ani, licitațiile din cadrul procedurilor de executare silită (5). Cu alte cuvinte, licitațiile care acum se desfășoară exclusiv fizic vor fi mutate pe o platformă online special dedicată.
„Operaționalizarea acestei platforme va aduce după sine un nou serviciu în mediu digital pentru contribuabili, disponibil la nivel național și în timp real (un acces facil la derularea procedurilor specifice și cu costuri semnificativ reduse) și va permite, totodată, eficientizarea activității de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului și a celor sechestrate în procedura de executare silită (atât în materie civilă, cât și penală), prin automatizarea proceselor interne de activitate”, explică reprezentanții Guvernului.
În plus, se face referire inclusiv la
operaționalizarea sistemului One Stop Shop (6), care va simplifica semnificativ, începând cu 1 iulie 2021,
obligațiile de declarare și plată a TVA-ului în materie de comerț electronic.
Pe măsură ce digitalizarea ANAF avansează, în PNNR se amintesc și măsuri precum
introducerea de declarații fiscale precompletate și eliminarea anumitor formulare (7). În acest caz, vorbim de măsuri ce pot fi luate după implementarea a trei mari proiecte aflate acum în plină derulare - legarea caselor de marcat la sistemul ANAF,
implementarea SAF-T și implementarea facturii electronice. Momentan,
numai declarația unică pentru persoanele fizice este disponibilă precompletată.
Conform PNRR, toate aceste măsuri urmează să fie
implementate până la finalul anului 2025 sau, cel târziu, până spre jumătatea anului 2026. De ce sunt șanse mari ca obiectivele să fie atinse? Pentru că
banii necesari investițiilor incluse în PNRR vin de la autoritățile europene, astfel că presiunea pe bugetul de stat este mai mică și măsurile pot fi implementate mai ușor. Pe scurt, UE va da un avans de 13% din banii necesari implementării PNRR, iar ulterior autoritățile de la noi vor putea cere, de două ori pe an, sume suplimentare, pe măsură ce sunt atinse obiectivele propuse.
Atenție! Măsurile incluse în PNRR vor fi puse în aplicare prin tot felul de modificări legislative, achiziții publice și investiții, astfel că acestea vor fi realizate efectiv într-o perioadă de câțiva ani.
Comentarii articol (0)