ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Factura
UPDATE: Facturarea electronică, funcțională de azi în relația firmelor cu statul. Sistemul va deveni obligatoriu până în 2023
Sistemul național de facturare electronică este funcțional, în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), începând din 11 noiembrie 2021, conform unui anunț de acum puțin timp al Ministerului Finanțelor. Acesta va fi funcțional în perioada următoare și în relația dintre firme (B2B), iar până în 2023 urmează să devină obligatoriu pentru toată lumea. Inițial se stabilise prin OUG că sistemul e-Factura urma să fie operaționalizat până pe 6 noiembrie 2021, însă termenul a fost ratat de autorități.
Articolul continuă mai jos
Mai precis, prin
OUG 120/2021 s-a stabilit că
„Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura devine operațional în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență”. Acest termen a fost în data de
6 noiembrie 2021.
Astfel, autoritățile s-au mobilizat câteva zile mai târziu pentru a pune la punct
facturarea electronică opțională în relația B2G, partea vizând relația B2B fiind în lucru momentan.
„Ministerul Finanțelor anunță operaționalizarea deplină a sistemului e-Factura începând de joi, 11 noiembrie, pentru relația între companii și autoritățile publice, iar în scurt timp va fi disponibil și pentru operațiunile comerciale exclusiv private”, scrie în
comunicatul de presă al Finanțelor.
Din comunicat reiese că,
deși sistemul este opțional acum, acesta va deveni treptat obligatoriu. În primă fază, obligatoriu pentru relația B2G, iar până în 2023 va fi obligatoriu și pentru relația B2B.
„Menționăm că, după o perioadă de acomodare cu lucru în platforma e-Factura, aceasta va deveni obligatorie pentru toate achizițiile publice realizate în România. De asemenea, e-Facturare va deveni instrumentul exclusiv pentru facturare începând, cel mai probabil, din 2023”, este subliniat în anunț.
Toate informațiile necesare folosirii opționale a sistemului e-Factura sunt
cuprinse într-o pagină special creată de Ministerul Finanțelor.
„Autoritățile publice și contribuabilii au la dispoziție atât cadrul legal, cât și informații tehnice privind utilizarea sistemului. Platforma de informare cuprinde documentație separată atât privind sistemul național privind factura electronică e-Factura pentru instituții publice, cât și prezentarea serviciilor web pentru sistemul național de plăți privind factura electronică disponibilă pentru toate persoanele juridice. Secțiunea cuprinde și un tuturial video cu toți pași care trebuie urmați. Întrebări suplimentare pot fi transmise prin intermediul formularului de contact de pe portalul Fiscului, categoria asistență tehnică servicii informatice”, notează reprezentanții ministerului.
Implementarea facturării electronice va ajuta autoritățile în principal la combaterea evaziunii fiscale, dar și la controalele desfășurate la companii.
Autoritățile
au finalizat zilele trecute cadrul legal secundar pentru e-Factura, cel primar fiind constituit din OUG 120/2021. Deși prin ordonanță se stabilise că Finanțele și Fiscul trebuie să emită procedurile necesare punerii în aplicare a facturării electronice până la
22 octombrie 2021, nici acest termen n-a fost respectat.
Fiscul a publicat în dezbatere
procedura de înscriere în e-Factura, pentru relația B2B, abia pe 27 octombrie 2021, pe care a oficializat-o ulterior pe 1 noiembrie 2021. În paralel, Ministerul Finanțelor a publicat în dezbatere, pe 27 octombrie 2021, specificațiile tehnice ale facturii electronice (
Ordinul 1.366/2021) și, pe 29 octombrie 2021,
procedura de folosire a sistemului e-Factura (
Ordinul 1.365/2021). Ambele au fost oficializate în cursul zilei de 8 noiembrie 2021.
Toate articolele noastre pe subiectul facturării electronice sunt
disponibile în această secțiune specială.
Citește și: În ce stadiu sunt celelalte proiecte majore de digitalizare care vor simplifica relația firmelor cu Fiscul, în afară de e-Factura.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)