Specialista a subliniat că ar mai fi și alt risc odată cu trecerea la folosirea obligatorie a facturării electronice de stat - acela ca inspectorii fiscali să respingă deducerea TVA-ului pentru firmele care erau obligate să emită facturi prin e-Factura și n-au făcut-o.
„Rămâne de văzut dacă, după momentul în care sistemul va deveni obligatoriu, inspectorii vor respinge deducerea TVA la nivelul clienților care nu au facturi emise prin e-Facturare. În baza jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene s-ar putea apăra deducerea TVA acolo unde cerințele de fond sunt îndeplinite, chiar dacă anumite cerințe de formă au fost omise. Ori, în cazul în care există o factură care nu a fost emisă prin e-Facturare, nu credem că încălcarea legii nu permite probarea cu certitudine a faptului că cerințele de fond au fost îndeplinite. Ne așteptăm ca în viitor exercitarea dreptului de deducere a TVA (și a cheltuielii la calculul rezultatului fiscal) să nu fie permisă în cazul în care factura nu este emisă în sistemul e-Facturare. Din punctul nostru de vedere, în acest sens, România ar trebui să ceară o derogare din partea Consiliului Uniunii Europene”, a avertizat Simona Enescu.
Iată care este, în momentul de față, calendarul autorităților pentru implementarea e-Factura:
- începând cu 11 noiembrie 2021: opțional în relația B2G pentru achiziții publice (conform OUG 120/2021, termenul era 6 noiembrie 2021, dar autoritățile au făcut implementarea cu întârziere);
- începând cu 1 aprilie 2022:
- obligatoriu pentru firmele care acceptă vouchere de vacanță (conform OUG 131/2021);
- opțional în relația B2B pentru produsele cu risc fiscal ridicat (conform OUG 130/2021);
- începând cu 1 iulie 2022:
- obligatoriu în relația B2B pentru produsele cu risc fiscal ridicat (conform OUG 130/2021);
- obligatoriu în relația B2G pentru achiziții publice (termen estimat);
- începând cu 1 ianuarie 2023: obligatoriu, treptat, în relația B2B pentru toate companiile (termen estimat).
„Legat de e-Factura, aș vrea să spun că deja a fost întocmită cererea de derogare pentru relația B2B și a fost transmisă la CE. Noi ne așteptăm la un răspuns în a doua parte a anului 2022 și probabil că un termen propus pentru implementarea în relația B2B (pentru toate firmele - n. red.) ar putea fi 1 ianuarie 2023. Nu știu dacă pe scară largă, probabil că o să fie anumite categorii de contribuabili care vor fi obligate să treacă la e-Factura. În relația B2G e posibil să fie o abordare mai abruptă și termenul să fie jumătatea anului”, a declarat, la o conferință recentă, Iulian Ardeleanu, Director General în cadrul Ministerului Finanțelor.
Reprezentantul ministerului a precizat că operaționalizarea părții B2B pentru produsele cu risc fiscal ridicat este gândită pentru a obișnui firmele cu sistemul e-Factura și a le pregăti pentru trecerea la folosirea generalizată a facturării electronice de stat, începând din 2023.
Comentarii articol (0)