Sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, va deveni obligatoriu în relația firmelor cu partenerii de afaceri (business to business – B2B) începând cu 1 iulie 2022, pentru produsele cu risc fiscal ridicat comercializate între firme, potrivit unui OUG publicat sâmbătă în Monitorul Oficial. Între aprilie și iunie 2022, acest sistem va putea fi folosit opțional pentru respectivele produse cu risc fiscal mare. În paralel, din aprilie 2022, facturarea voucherelor de vacanță se va face obligatoriu prin e-Factura.
Potrivit
OUG nr. 130/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 1.202/2021,
sistemul e-Factura, care momentan se folosește opțional
numai în relația business to government (B2G),
va fi extins pentru a acoperi și relația dintre companii. În primă instanță, însă, doar pentru
produsele cu risc fiscal ridicat comercializate între companii.
Concret, companiile vor fi obligate să folosească e-Factura, în relația B2B, începând din
1 iulie 2022, pentru produsele cu risc fiscal ridicat. Până atunci, facturarea electronică va putea fi folosită opțional, între
1 aprilie și 30 iunie 2022, pentru aceleași produse. Indiferent de care dintre cele două perioade vorbim, facturarea electronică se va folosi indiferent dacă destinatarul este înregistrat sau nu în sistemul e-Factura.
Aceste produse urmează a fi stabilite, după cum apare în OUG-ul amintit, prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), ce va trebui emis în termen de 30 de zile de la publicarea OUG-ului în Monitorul Oficial, adică până pe data de 17 ianuarie 2022.
În acest sens, după cum mai apare în OUG nr. 130/2021, ANAF va justifica "
temeinic pentru fiecare produs încadrarea în categoria produselor cu risc fiscal ridicat. Prin produs cu risc fiscal ridicat se înțelege produsul la a cărui comercializare există risc ridicat de fraudă și evaziune fiscală". Lista produselor încadrate în această categorie se va reevalua periodic de către ANAF.
După cum se arăta în nota de fundamentare care însoțea OUG-ul amintit în stadiul său de proiect, “
instituirea unor măsuri urgente pentru întărirea capacității de urmărire și colectare a sumelor datorate bugetului de stat pentru livrările de produse cu risc fiscal ridicat, prin transmiterea facturilor în sistemule-Factura, prin derogare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021”, este o necesitate a autorităților.
În același timp,
OUG nr. 131/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 1.201/2021, prevede că
firmele care acceptă vouchere de vacanță vor fi obligate,
"
începând cu data de 1 aprilie 2022, să transmită în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor". Așadar, pentru aceste firme, obligația de a folosi e-Factura va interveni mai devreme, de la 1 aprilie 2022.
Sistemul e-Factura a devenit operațional, pentru relația B2G, la începutul lunii noiembrie 2021, însă până acum nu se stabilise și momentul de la care facturarea electronică va fi operațională în relația B2B.
Implementarea e-Factura face parte din procesul de digitalizare a Fiscului și are drept scop un schimb de informații în timp real între autorități și companii, ceea ce se va traduce în beneficii atât pentru stat, cât și pentru contribuabilii corecți, fiind un instrument important în reducere a evaziunii fiscale.