În esență, prevederile la care am făcut referire au fost introduse prin Legea nr. 75/2020 și sunt formulate în următorul mod: „Beneficiarul este eligibil în cadrul programului dacă îndeplinește cumulativ următoarele criterii: [...] g) sunt eligibile conform reglementărilor Băncii Naționale a României”.
Schimbarea, însă, nu se aplică, la acest moment. Ea a fost amânată până ce statul român primește o aprobare din partea Comisiei Europene (discutăm de o schemă de ajutor de stat, ce necesită un acord prealabil al Comisiei). Astfel că, la acest moment, norma aplicabilă este: „Beneficiarul este eligibil în cadrul programului dacă îndeplinește cumulativ următoarele criterii: [...] g) sunt eligibile conform reglementărilor interne ale instituției de credit”.
Inițial, am presupus că aceste condiții de eligibilitate se referă la întreprinderile mici și mijlocii (IMM) ce vor să acceseze programul de credite garantat de stat, IMM Invest. Cu alte cuvinte, am înțeles că prevederea se referă la necesitatea pentru IMM-uri să se conformeze reglementărilor (acum ale băncii creditoare; în viitor, ale BNR) de acordare a creditului.
În ciuda dezacordului gramatical, această prevedere face parte dintr-o listă de condiții ce este prevăzută sub prima parte a normei: „Beneficiarul este eligibil în cadrul programului dacă îndeplinește cumulativ următoarele criterii [...]”. Discutăm, așadar, de o serie de criterii ce trebuie îndeplinite de firme, pentru a fi eligibile în cadrul programului. În acest sens, am solicitat BNR să ne indice (dacă există) actul normativ ce stabilește condițiile de eligibilitate conținute în reglementările acestei instituții.
La solicitarea aceasta, BNR a răspuns în următorul mod: „[...] analizarea textului indicat a condus la identificarea unor probleme reale de înțelegere a sensului acestuia. Astfel, din cauza lipsei acordului gramatical [...], nu se poate distinge dacă intenția legiuitorului a fost de a impune criteriul prevăzut la lit. g întreprinderilor mici și mijlocii care pot beneficia de finanțare sau scopul criteriului de la lit. g este cu totul altul”.
În continuare, BNR a făcut referire la cealaltă interpretare posibilă: „considerând unele similarități de exprimare, opinăm că textul criteriului în cauză ar putea fi legat de calitatea garanțiilor aferente finanțării, garanții care sunt menționate în textul imediat anterior de la lit. f”.
Într-adevăr, astfel cum a menționat și BNR, la punctul anterior literei g) apare o condiție referitoare la garanțiile ce trebuie constiuite de un IMM, pentru a putea accesa fondurile garantate de stat. Din punct de vedere gramatical, prevederile de la lit. g) (cele privind conformarea cu reglementările BNR) se acordă cu punctul anterior (cele ce vizează garanțiile ce trebuie constituite). Pe de altă parte, atât litera f), cât și g), fac parte, cum spuneam și mai sus, dintr-o listă de condiții impuse IMM-urilor. Astfel, la acest moment, ambele interpretări ar putea fi valide.
Cu alte cuvinte, putem discuta fie de o compatibilitate a garanțiilor ce trebuie constituite cu reglementările băncii creditoare, respectiv cu reglementările BNR (într-un viitor incert, la acest moment), fie de o conformare a solicitantului cu reglementările respective.
Mai mult, BNR a precizat că Parlamentul nu a consultat-o la elaborarea Legii nr. 75/2020, prin care a fost modificată condiția analizată mai sus. De asemenea, instituția a mai menționat și faptul că, din această cauză, singura autoritate ce poate oferi o clarificare este Parlamentul, ca instituție ce a adoptat actul normativ.