Scopul este identificarea celor care au chemat salariații la muncă în timpul suspendării, apelând la munca nedeclarată. Totodată, autoritățile își intensifică verificările pentru a-și îndeplini planul de controale pentru anul 2020.
„Inspecția Muncii a efectuat, în mod constant, acțiuni de control care au vizat modul în care angajatorii respectă prevederile legale privind suspendarea contractului individual de muncă [pentru trimiterea salariaților în șomaj tehnic]. În prezent, se desfășoară o campanie națională care vizează acest aspect, obiectivele campaniei fiind identificarea angajatorilor care au primit la muncă salariați pe perioada suspendării contractelor individuale de muncă și determinarea acestora să respecte prevederile legale în domeniul relațiilor de muncă”, scrie într-un răspuns dat de Mihai Nicolae Ucă, inspectorul general de stat al Inspecției Muncii, la solicitarea avocatnet.ro.
Conform sursei citate, controalele se desfășoară la firmele a căror activitate a avut sau încă are de suferit din cauza epidemiei de coronavirus, care au primit bani de la stat pentru plata indemnizațiilor de șomaj tehnic. Domeniile vizate în mod special de inspectorii ITM-urilor sunt construcțiile, industria textilă și reparațiile auto.
„Controalele efectuate de inspectorii de muncă au vizat unități din toate sectoarele economice a căror activitate a fost afectată sau oprită total sau parțial pe perioada stării de urgență și pentru care s-au stabilit măsuri de protecție socială pentru angajați și familiile acestora, cele mai multe controale desfășurându-se în domeniile următoare: construcții, industria textilă, reparații auto”, a mai spus sursa citată.
Chiar și dacă excludem criza actuală a epidemiei de coronavirus, din datele puse la dispoziție de autorități reiese că munca în timpul suspendării contractului este una dintre faptele întâlnite cel mai des la angajatorii din România. Practic, aceasta este considerată, conform Codului muncii, muncă nedeclarată, pentru care un angajator riscă o amendă de până la 200.000 de lei (am scris aici mai multe despre riscurile pe care și le asumă angajatorii prin încălcarea legii).
Totodată, Mihai Ucă a spus că ITM-urile vor duce la bun sfârșit planul controalelor pentru anul 2020, despre care am informat la începutul anului. Asta înseamnă o intensificare a verificărilor pentru a putea recupera întârzierile cauzate de epidemie.
„Acțiunile stabilite prin programul-cadru anual al Inspecției Muncii vor fi realizate până la sfârșitul anului, ținând cont și de evoluția situației epidemiologice în următoarea perioadă. (...) Astfel, Inspecția Muncii își va intensifica considerabil eforturile în perioada următoare pentru a-și realiza toate obiectivele propuse prin acțiunile din programul-cadru pentru anul 2020”, a subliniat șeful Inspecției Muncii.
Mai exact, anumite controale deja programate ale ITM-urilor au fost întârziate pentru a putea fi derulate în condiții de siguranță. Plus că, în contextul epidemiei, inspectorii au căpătat și noi atribuții, pentru a verifica condiționările impuse firmelor prin legislația specifică stării de urgență și stării de alertă.
România a intrat în starea de urgență începând din 16 martie, din 15 mai trecându-se la starea de alertă. Momentan, starea de alertă este prevăzută a se încheia la finele zilei de 16 iulie 2020.