1. Transmiterea declarației online sau prin poștă ori curier, posibilă doar până la jumătatea lunii noiembrie.
Cea mai recentă schimbare din sfera declarării beneficiarilor reali ține de modalitățile în care documentul se poate transmite la Registrul Comerțului. Concret, declarația privind beneficiarii reali nu va mai putea fi depusă online sau prin poștă/curier începând cu a doua jumătate a lunii noiembrie 2020, după ce această posibilitate expresă va dispărea din legislație din cauza Legii 208/2020. Informația aceasta a fost confirmată recent, pentru redacția noastră, chiar de Registrul Comerțului.
Legea aceea va anula ceea ce s-a stabilit astă-vară prin Ordonanța de urgență a Guvernului 111/2020, adică declarația privind beneficiarii reali să poată fi trimisă și fără a mai face deplasări la oficiile Registrului Comerțului. Mai exact, momentan, declarația poate fi atât un înscris sub semnătură privată, care să fie transmis prin poștă sau prin curier, cât și un document în format electronic semnat electronic, care să fie transmis online.
Din a doua jumătate a lunii noiembrie, singurele opțiuni care vor mai exista vor fi ca declarația să se dea în fața reprezentantului oficiului Registrului Comerțului sau să se depună, personal sau prin reprezentant, având dată certă dată de notarul public ori atestată de avocat.
2. Termenele de transmitere a declarației, amânate pentru 2 noiembrie (inclusiv pentru ONG-uri).
Conform OUG 29/2020 și OUG 70/2020, termenele legale în care declarația privind beneficiarii reali trebuie să ajungă la Registrul Comerțului au fost amânate de două ori până acum.
În momentul de față, termenul de depunere este 2 noiembrie 2020, acesta vizând atât declarația ce se depune după apariția unor modificări privind beneficiarii reali ai firmelor (față de situația raportată anterior), cât și declarația ce se depune în 12 luni de la intrarea în vigoare a noii legi privind spălarea banilor (termenul era 21 iulie 2020), de către firmele care figurau deja la Registrul Comerțului la data de 21 iulie 2019. Declarația urma să fie depusă și anual, în 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare, dar această obligație este eliminată prin Legea 108/2020 - deci nu mai e valabilă.
Referitor la ONG-uri, cea mai recentă amânare a fost stabilită prin OUG 142/2020. Deși în Parlament există un proiect care ar scuti o bună parte a ONG-urilor de depunerea declarației, acesta nu se aplică în momentul de față. Și nici nu se știe dacă va fi oficializat înainte de 2 noiembrie 2020.
3. Foarte multe firme sunt scutite, până la urmă, de depunerea declarației.
Potrivit Legii 108/2020, declarația privind beneficiarii reali nu-i obligatorie la înmatriculare pentru firmele constituite doar din asociați persoane fizice, atunci când aceștia sunt singurii beneficiari. Asta înseamnă că declarația e obligatorie doar pentru firmele care au (și) asociați persoane juridice. Conform parlamentarilor care au inițiat această lege, majoritatea SRL-urilor active din România (în februarie) au numai asociați persoane fizice, astfel că sfera companiilor obligate să o mai depună la înființare sau ulterior, când apar modificări, se reduce substanțial de-acum.
4. Termenul anual de depunere a declarației dispare pentru firme.
Așa cum am subliniat la punctul al doilea, Legea 108/2020 prevede cât se poate de clar că declarația privind beneficiarii reali nu mai trebuie depusă anual după aprobarea situațiilor financiare. Teoretic, această obligație a fost eliminată înainte să apuce să se aplice efectiv pentru companii.
5. Declarația se depune numai la înființare și numai când apar modificări ulterioare.
Prin urmare, dacă termenul anual de depunere a declarației dispare, rezultă că declarația privind beneficiarii reali trebuie depusă de companii doar la momentul înregistrării la Registrul Comerțului și, ulterior, doar când apar modificări privind beneficiarii reali (în 15 zile de la apariția modificărilor). Așa prevede acum noua lege privind spălarea banilor, după modificările aduse prin Legea 108/2020. Cele două situații de depunere sunt valabile inclusiv pentru anul 2021 și mai departe. În acest context, e bine de subliniat că, mai nou, se pot da amenzi dacă beneficiarii reali nu-și dau datele pentru completarea declarației.
6. Declarația e obligatorie la înmatricularea firmei chiar dacă e stare de urgență sau de alertă.
Amânările de termene indicate mai sus n-au însă nicio legătură cu obligația pe care o au firmele nou-înființate de a depune declarația privind beneficiarii reali când se înregistrează în Registrul Comerțului. Astfel, actualmente, declarația se depune la înmatriculare chiar dacă e stare de urgență sau stare de alertă. Informația ne-a fost confirmată atât de specialiști, cât și de către Registrul Comerțului.