Vorbim, mai exact, de un ansamblu de reglementări numit "pachetul privind mobilitatea" și care cuprinde:
-
Regulamentul (UE) 2020/1054 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal și a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce privește poziționarea prin intermediul tahografelor
- Regulamentul (UE) 2020/1055 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 și (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluțiile sectorului transportului rutier
"Regulile revizuite referitoare la detașarea șoferilor, perioadele conducere și de repaus și o mai bună aplicare a normelor de cabotaj (adică transportul temporar de bunuri de către transportatori nerezidenți într-un stat membru) au scopul de a pune capăt denaturării concurenței în domeniu și de a oferi condiții mai bune pentru odihna șoferilor", transmitea Parlamentul European acum o lună.
Atenție! Cele două regulamente vor intra în vigoare la 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al UE (publicarea s-a făcut pe 31 iulie), iar directiva a intrat în vigoare la 1 august. Normele din regulamentul referitor la accesul pe piață și din directiva referitoare la detașare vor deveni aplicabile la 18 luni de la intrarea în vigoare. Normele din regulamentul referitor la duratele de conducere se vor aplica la 20 de zile de la publicare, cu excepția termenelor speciale pentru tahografe.
Mai mult timp acasă pentru șoferi și acoperirea cheltuielilor de cazare de către firmă pentru repausul săptămânal
Concret, noile reguli asigură condiții de odihnă mai bune pentru șoferi și le permite să petreacă mai mult timp acasă, firmele de transport fiind obligate de aceste reguli europene să le dea posibiltiatea șoferilor să se întoarcă acasă la intervale regulate (la trei/patru săptămâni).
De asemenea, o prevedere importantă este referitoare la odihna/repausul săptămânal - nu va mai fi permisă efectuarea repausului în cabina camionului. Dacă aceasta nu se face acasă, atunci firmele vor fi obligate să le plătească șoferilor cazarea.
"Pentru a promova progresul social, este oportun să se specifice unde poate fi luată perioada de repaus săptămânal, asigurându-se faptul că conducătorii auto beneficiază de condiții de odihnă adecvate. Calitatea spațiului de cazare are o importanță deosebită în timpul perioadelorde repaus săptămânal normale, pe care conducătorul auto ar trebui să lepetreacă în afara cabinei vehiculului într-un spațiu de cazare adecvat, costurile fiind suportate de întreprinderea de transport în calitate de angajator. Pentru a se asigura condiții bune de muncă și siguranța conducătorilor auto, este necesar să se clarifice cerința de a asigura conducătorilor auto un spațiu de cazare de calitate și adaptat atât pentru bărbați, cât și pentru femei pentru perioadele de repaus săptămânal normale, dacă acestea nu sunt efectuate la domiciliu.
Este, de asemenea, necesar să se prevadă caîntreprinderile de transport să organizeze activitatea conducătorilor auto astfel încât perioadele petrecute departe de domiciliu să nu fie excesiv de lungi și conducătorii auto să poată beneficia de perioade de repaus prelungite luate în compensație pentru perioadelede repaus săptămânal reduse. Organizarea întoarcerii ar trebui să permită ajungerea la un centru operațional al întreprinderii de transport în statul membru de stabilire al acesteia sau la locul de reședință al conducătorului auto, iar conducătorii auto au libertatea să aleagă unde își petrecperioada de repaus", scrie în preambulul regulamentului privind perioadele maxime de lucru și perioadele minime de repaus.
Combaterea practicilor ilegale și înlăturarea concurenței neloiale
Tahografele vehiculelor vor fi folosite pentru a înregistra trecerea unei frontiere, ajutând astfel la combaterea fraudei. Pentru a evita cabotajul sistematic, va exista, de asemenea, o „perioadă de așteptare” de patru zile înainte de a putea efectua noi operațiuni de cabotaj în aceeași țară, cu același vehicul, transmite Parlamentul European. Evident, vehiculele care nu sunt echipate acum cu tahografe vor trebui să le aibă, iar regulamentul cu pricina se referă inclusiv la folosirea tahografelor inteligente.
"În cazul vehiculelor care nu sunt echipate cu tahografeinteligente, trecerea frontierelor statelor membre ar trebui înregistratăîn tahograf la cel mai apropiat loc de oprire cu putință, la frontieră sau după trecerea frontierei (...) Înregistrarea activităților în tahograf este un element important al activității conducătorilor auto. Prin urmare, este esențial să li se ofere conducătorilor auto o formare adecvată referitoare la modul de utilizare a noilor caracteristici ale tahografelor care sunt introduse pe piață. În calitate de angajatori,întreprinderile de transport ar trebui să suporte costurile aferente acestei formări", mai prevede preambulul regulamentului privind perioadele de lucru și repaus.
Noile reguli impun camioanelor să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni.
Modificarea regulilor privind detașarea
Aici, regulamentul adoptat are în vedere asigurarea unei egalități între remunerații. Regulile privind detașarea șoferilor se vor aplica cabotajului și operațiunilor de transport transfrontalier, cu excepția tranzitului, a operațiunilor bilaterale și a operațiunilor bilaterale cu două activități suplimentare de încărcare și/sau descărcare, sintetizează cei de la Parlamentul European.
"Întreprinderile de transport stabilite într-o țară terță nu beneficiază de un tratament mai favorabil decât cele stabilite într-un stat membru, inclusiv atunci când efectuează operațiuni de transport în temeiul unor acorduri bilaterale sau multilaterale prin care se acordă acces la piața Uniunii sau la părți ale acesteia", stabilește directiva adoptată.