"Dispozițiile actelor UE vizate de acțiunile în anulare introduse de Guvernul României privesc acele aspecte care vor avea implicații negative semnificative asupra pieței interne și vor afecta competitivitatea transportului de mărfuri în Uniune, respectiv: interdicția efectuării perioadei normale de repaus săptămânal la bordul vehiculului; obligația întoarcerii periodice a conducătorului auto la centrul operațional al angajatorului sau la locul său de reședință; obligația întoarcerii vehiculului la unul din centrele operaționale în termen de 8 săptămâni de la plecare; stabilirea de limitări suplimentare la efectuarea operațiunilor de cabotaj; instituirea unor norme specifice privind detașarea conducătorilor auto", potrivit unui comunicat publicat pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe.
Trei acte normative importante (două regulamente și o directivă) în domeniul transportului rutier au ajuns pe 31 iulie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, obligatorii pentru statele europene și pentru transportatorii din aceste state. România, alături de alte câteva state, nu a votat însă pentru prevederile din așa-numitul "Pachetul Mobilitate I". Pentru că consideră că interesele transportatorilor români sunt afectate de unele dintre prevederi, guvernul român sesizează CJUE pentru anularea lor.
Pachetul Mobilitate I conține, în mare, așa cum a fost prezentat de legiuitorul european, aspecte pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor și pentru îmbunătățirea concurenței în acest sector. În ceea ce privește repausul, noile reguli au venit să stabilească nu doar interzicerea repausului săptămânal la bordul vehiculului (chestiune criticată de România), ci și faptul că firmele vor trebui să suporte cheltuielile de cazare pentru șoferii care nu se pot întoarce acasă săptămânal. Legiuitorul european a mai prevăzut și că șoferii ar trebui să se întoarcă mai des acasă, adică să fie evitate perioadele de călătorie foarte lungi. Toate aceste chestiuni ar afecta însă interesele transportatorilor români și ar fi dezavantajoase din punct de vedere concurențial, potrivit Guvernului.
O altă chestiune de noutate și criticată de guvernul nostru este legată de detașare: au fost scoase în afara noțiunii de detașare, prin noile reguli, situațiile de transport bilateral de mărfuri/persoane și tranzitarea fără a face operațiuni, iar șoferii care fac cabotaj sunt incluși, mai nou, în sfera detașării în domeniul transporturilor rutiere în Uniunea Europeană ( cabotajul este transportul național contra cost în numele unui terț, ce este făcut temporar într-un stat membru gazdă ).
Notă: Redacția avocatnet.ro a prezentat în ultimele luni mai multe aspecte de noutate din aceste trei reglementări pentru transportatori. Le găsiți pe toate aici.