Directiva europeană 1.057/2020 a apărut în Jurnalul Oficial al UE în ultima zi a lunii iulie 2020 și trebuie transpusă și pusă în aplicare în România până la data de 2 februarie 2022, mai precis.
Directiva 1.057/2020 vine cu aceste reguli pentru a completa ce este stabilit deja prin Directiva 71/1996. Concret, pentru a transpune directiva nouă, vor trebui modificate la noi Legea 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale și normele sale metodologice din Hotărârea Guvernului 337/2017.
Înainte de toate, trebuie precizat că noile reguli se vor aplica în cazul întreprinderilor care detașează șoferi în alte state UE în baza unor contracte încheiate cu firme din acele state. Cu alte cuvinte, este vorba de șoferi care, în timp ce au contract de muncă cu o întreprindere activă în România, sunt trimiși temporar să lucreze pentru o firmă din alt stat membru.
Iată principalele noutăți:
1. Transportul bilateral de mărfuri și persoane nu va fi considerat detașare
Atunci când este vorba de transporturi bilaterale de mărfuri, nu se va considera că șoferii sunt detașați. O asemenea situație este, de exemplu, dacă o firmă din România și o firmă din Germania încheie un contract prin care stabilesc să transporte între ele mărfuri (din România către Germania sau din Germania către România).
„În sensul prezentei directive, o operațiune de transport bilateral în ceea ce privește mărfurile înseamnă o deplasare de mărfuri, pe baza unui contract de transport, din statul membru de stabilire (...) către un alt stat membru sau o țară terță ori dintr-un alt stat membru sau dintr-o țară terță către statul membru de stabilire”, este explicat în directivă.
Totodată, nu se va considera că șoferii sunt detașați nici atunci când este vorba de transporturi bilaterale de persoane. Transport bilateral de persoane (serviciu ocazional sau regulat de transport internațional) se consideră a fi atunci când șoferul:
- îmbarcă persoane în statul membru de stabilire (adică acolo unde este întreprinderea pentru care lucrează șoferul) și îi debarcă într-un alt stat membru UE sau într-o țară terță;
- îmbarcă persoane într-un stat membru UE sau într-o țară terță și îi debarcă în statul membru de stabilire ori îmbarcă și debarcă persoane în statul membru de stabilire pentru excursii locale într-un alt stat membru sau într-o țară terță.
2. Tranzitarea fără a face operațiuni nu va fi considerată detașare
Nu se va considera că este vorba de o detașare dacă un șofer tranzitează teritoriul unui stat membru UE fără să încarce sau să descarce mărfuri ori fără să îmbarce sau să debarce persoane, este subliniat în Directiva 1.057/2020.
3. Șoferii care fac cabotaj vor fi considerați a fi detașați
În cazul șoferilor care fac operațiuni de cabotaj, în schimb, se va considera că este vorba de o detașare.
Conform legislației europene, cabotajul este transportul național contra cost în numele unui terț, ce este făcut temporar într-un stat membru gazdă. De asemenea, cabotajul mai reprezintă și serviciile naționale de transport rutier de persoane, ce sunt făcute contra cost în numele unui terț, temporar, de către un operator de transport într-un stat membru gazdă, sau îmbarcarea și debarcarea persoanelor în cadrul aceluiași stat membru, în timpul unui serviciu internațional regulat.
4. Când se va considera că se termină o detașare
Noile reguli includ și o precizare referitoare la momentul la care se va considera că o detașare se termină. Mai precis, încheierea detașării intervine atunci când șoferul „părăsește statul membru gazdă în cursul efectuării transportului internațional de mărfuri sau de persoane”.
Precizarea se referă în mod expres la situația în care durata efectivă a unei detașări depășește 12 luni, caz în care trebuie să se asigure șoferilor toate condițiile de muncă și de încadrare în muncă stabilite prin legislația statului gazdă.
„Respectiva perioadă de detașare nu se cumulează cu perioadele de detașare anterioare în contextul unor astfel de operațiuni internaționale efectuate de același conducător auto sau de un alt conducător auto pe care acesta îl înlocuiește”, mai scrie în actul normativ.
***
Important! Directiva 1.057/2020 face parte dintr-un pachet de trei acte normative europene ce vizează domeniul transporturilor rutiere. Celelalte două sunt regulamente care se vor aplica direct în toate statele membre UE - unul de luna asta și unul din februarie 2022. Găsești aici toate articolele scrise de noi despre pachetul legislativ.