La nivel european, s-a stabilit, încă din 2020, ca statele membre ale Uniunii să operaționalizeze și să transpună o serie de reguli noi privind activitatea de transport rutier de mărfuri și persoane - termenul de la care noile obligații și sancțiuni pentru transporatori intră în vigoare este, pe de o parte, cel în care statele a trebuit să transpună o directivă europeană, respectiv 2 februarie 2022, precum și cel de la care intră în vigoare un regulament european - 21 februarie. La acest moment, România „s-a achitat”, printr-o recentă ordonanță, de operaționalizarea noilor reguli. Pe scurt, iată care sunt cele mai importante aspecte de reținut din noile norme: Citește articolul
În urmă cu aproape doi ani, la nivelul Uniunii Europene (UE) era adoptat un pachet legislativ ce cuprinde numeroase modificări în materia transporturilor rutiere transfrontaliere, iar cele mai multe dintre obligațiile impuse intră în vigoare în luna februarie și îi vizează direct pe transportatori. Concret, unul dintre aspectele vizate ține de domeniul detașărilor, firmelor impunându-li-se depunerea, pentru fiecare șofer, unde e cazul, a unor declarații de detașare. De obligații vor scăpa însă firmele în cazul șoferilor care fac, de exemplu, doar operațiuni bilaterale, dar nu și în cazul operațiunilor de cabotaj, care vor fi calificate întotdeauna ca detașări. Citește articolul
Printr-o ordonanță simplă care a primit azi aprobarea Guvernului și a și ajuns în Monitorul Oficial urmează să se modifice legislația din domeniul transportului rutier de marfă și de persoane, astfel încât regulile apărute la nivel european în 2020 să se poată aplica și la noi, termenul până la care trebuiau transpuse urmând să se împlinească în curând. Citește articolul
În cazul în care există suficiente dovezi care indică bănuieli cu privire la modificarea sistemului de înregistrare a activității mașinii, aceasta va fi dusă la un atelier autorizat, pentru teste suplimentare, și, în cazul în care se descoperă că s-a umblat la tahograf, plăcuțele de înmatriculare ale mașinii de transport vor fi reținute, potrivit unui ordin al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), publicat vineri în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Acest ordin este menit să reflecte modificările apărute, la începutul anului, în legislația privind transporturile rutiere și are ca scop modificarea normelor metodologice privind controlul perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale șoferilor profesioniști, dar și modul în care sunt instalate și utilizate tahografele. Citește articolul
Uniunea Europeană (UE) a adoptat un Regulament (un act normativ direct aplicabil în statele membre, inclusiv în România) prin care va amâna o serie de obligații periodice care îi vizează pe transportatori (inclusiv pe cei rutieri), din cauza efectelor pandemiei. De principiu, perioada cu care vor fi amânate obligațiile e de zece luni, iar ea se referă la îndatoriri ale firmelor ce țin, printre altele, de verificarea tahografelor sau de reînnoirea licenței comunitare. Citește articolul
Anul trecut au apărut mai multe schimbări cu impact asupra transportatorilor rutieri. Iar cele mai multe sunt modificări făcute la nivel european. În condițiile în care s-au schimbat atât reguli ce țin de organizarea propriu-zisă a activității de transport (inclusiv la sediul firmei), cât și reguli ce vizează activitatea șoferilor și a perioadelor de repaus ale acestora, printre altele, merită prezentate modificările importante. Citește articolul
Cadrul legal privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale șoferilor profesioniști a fost modificat, printr-o ordonanță de urgență apărută în ultima zi din 2020. Schimbarea a fost făcută pentru a reflecta în legislația națională anumite reguli apărute, în luna iulie, în legislația europeană. Totodată, vor apărea modificări și la regulile pentru instalarea și utilizarea tahografelor. Citește articolul
Guvernul României contestă la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) o serie de prevederi cuprinse în pachetul legislativ cu noi reguli pentru transportatorii rutieri și cere anularea acestora. Printre aspectele considerate a fi în dezavantajul firmelor de la noi se numără regulile noi privind repausul șoferilor și aspectele ce țin de detașări. Citește articolul
Firmele active în domeniul transportului rutier de marfă și de persoane trebuie să îndeplinească anumite condiții, pentru a-și desfășura activitatea legal. În esență, firmele trebuie să se asigure că au un sediu stabil și real pe teritoriul unui stat al Uniunii Europene, că au o bună reputație, că au o capacitate financiară adecvată și că sunt conduse de (și angajează persoane) cu competență profesională specifică domeniului. Din 2022, anumite chestiuni de detaliu, de aici, se vor schimba, după ce Regulamentul Uniunii Europene (UE) nr. 1055/2020 va produce efecte. Citește articolul
Deși numele ar părea să sugereze că un transportator de mărfuri sau persoane ar avea nevoie de licență comunitară pentru a desfășura activitate specifică în cadrul Uniunii Europene, legislația românească îi obligă pe toți profesioniștii care vor să desfășoare activitate de transport să dețină o licență comunitară. Mai mult, legislația românească nu pare să excepteze niciun transportator de la această obligație, deși Regulamentul Uniunii Europene (UE) nr. 1.072/2009 - care a introdus obligația de deținere a licenței comunitare - o face. Citește articolul