Prin OG nr. 12/2022, apărută azi în Monitorul Oficial, se face, de fapt, asigurarea cadrului de aplicare a modificărilor legislative introduse prin Regulamentul UE nr. 1.055/2020 și transpunerea Directivei UE 1.057/2020.Ordonanța va intra în vigoare în trei zile, adică pe 3 februarie, mai puțin partea de sancțiuni, care va intra în vigoare în zece zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial. În fapt, noua ordonanță va modifica două acte normative importante de la noi: OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere și Legea nr. 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaţionale.
Actualmente, un transportator rutier (fie că transportă persoane, fie că transportă marfă) este obligat să îndeplinească patru condiții principale pentru a putea să desfășoare activitate specifică:- să aibă un sediu real și stabil pe teritoriul unui stat membru;
- să aibă o bună reputaţie;
- să aibă capacitatea financiară adecvată;
- să aibă competenţa profesională necesară.
- să aibă un sediu situat pe teritoriul României în incinta căruia își păstrează originalele principalelor sale documente de lucru, indiferent dacă acestea sunt în format electronic sau în orice alt format, în special contractele sale de transport, documentele referitoare la vehiculele aflate la dispoziția întreprinderii, documentele contabile și altele;
- să organizeze activitatea parcului său de vehicule în așa fel încât să asigure că vehiculele aflate la dispoziția firmei și folosite în transportul internațional se întorc la unul dintre centrele operaționale din România în termen de opt săptămâni de la plecarea din acesta;
- să fie înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului;
- să fie supusă la plata impozitului pe profit și, după caz, să aibă un cod de înregistrare în scopuri de TVA;
- să dispună de unul sau mai multe vehicule care sunt înmatriculate sau puse în circulație și autorizate pentru utilizare în România, indiferent dacă vehiculele respective se află în întregime în proprietatea sa sau sunt deținute în temeiul unui contract de cumpărare în rate, de închiriere sau de leasing;
- să își desfășoare efectiv și în permanență activitățile administrative și comerciale cu ajutorul echipamentelor și instalațiilor corespunzătoare la sediu și să își gestioneze operațiunile de transport efectiv și permanent utilizând vehiculele de la următorul punct;
- să aibă la dispoziție în permanență și în mod obișnuit un număr de vehicule care respectă condițiile stabilite și de conducători auto al căror loc de staționare obișnuit se află la un centru operațional din România; în ambele cazuri numărul acesta este proporțional cu volumul operațiunilor de transport efectuate de firmă.
Pentru a bifa și condiția capacității financiare, o firmă de transport de la noi va trebui:
- să demonstreze, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoană acreditată în mod corespunzător, că dispune în fiecare an de capital și rezerve în valoare totală de cel puțin 9.000 de euro, pentru primul autovehicul utilizat, de 5.000 de euro pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinație suplimentară de vehicule utilizat(ă) cu o masă maximă autorizată care depășește 3,5 tone și de 900 de euro pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinație suplimentară de vehicule utilizat(ă), cu o masă maximă autorizată care depășește 2,5 tone, dar nu depășește 3,5 tone;
- să demonstreze, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoană acreditată în mod corespunzător, că dispune în fiecare an de capital și rezerve în valoare totală de cel puțin 1.800 de euro pentru primul vehicul utilizat și de 900 de euro pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat, în cazul întreprinderilor care exercită ocupația de operator de transport rutier de mărfuri numai cu ajutorul unor autovehicule sau combinații de vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 2,5 tone, dar nu depășește 3,5 tone;
- întreprinderea și/ sau managerul de transport al acesteia să nu fie în stare de faliment, în situație de insolvență fără a avea un plan de reorganizare aprobat potrivit legislației în vigoare sau de lichidare.
- să desemneze o persoană fizică în funcția de manager de transport;
- managerul de transport să fie titular al certificatului de competență profesională obținut în conformitate cu prevederile art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, în baza pregătirii profesionale inițiale, urmată de o examinare, în condițiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.
Concret, se stabilește posibilitatea expresă pentru autorități de a verifica dacă un salariat este detașat sau nu, atunci când face transport bilateral de marfă sau persoane. Mai multe despre modificările pe partea de detașări, aici.
Apoi, este inclusă și o prevedere expresă ce limitează durata controalelor făcute de către autorități. Mai exact, vor trebui să fie verificate anual cel puțin 3% din totalul zilelor lucrate în cursul anului de conducătorii auto care fac transport și să fie verificate în trafic cel puţin 15% din totalul zilelor de lucru ale conducătorilor auto verificate anual şi cel puţin 25% din numărul acestora să fie verificate la sediile întreprinderilor de transport rutier.
Despre măsurile cuprinse de cele două acte normative europene a scris mai pe larg și redacția noastră la momentul apariției lor. Astfel, mai multe informații pot fi găsite în acest material și în acesta.