Regulile actuale privitoare la condițiile ce trebuie îndeplinite de o firmă de transport rutier (de marfă sau persoane) sunt conținute, la momentul actual, în Regulamentul UE nr. 1071/2020 (care au fost transpuse, deși acest lucru nu era, neapărat, necesar) și în legislația noastră, în cadrul Ordonanței Guvernului (OG) nr. 27/2011.
Aceste două acte normative prevăd că un transportator rutier (fie că transportă persoane, fie că transportă marfă) este obligat să îndeplineasă patru condiții principale, pentru a putea să desfășoare activitate specifică:
- să aibă un sediu real și stabil pe teritoriul unui stat membru;
- să aibă o bună reputaţie;
- să aibă capacitatea financiară adecvată și
- să aibă competenţa profesională necesară.
Atenție! Există anumite tipuri de transport rutier în cazul cărora firma ce efectuează astfel de activități nu este obligată să respecte regulile de mai sus privitoare la accesul la profesie. Mai multe detalii pot fi găsite aici.
Acestea sunt criteriile generale care, în legislația aplicabilă, sunt detaliate printr-o serie de prevederi specifice.
Sediul întreprinderii
De exemplu, în privința sediului real și stabil pe teritoriul unui stat membru, întreprinderea de transport trebuie să:
- să aibă un sediu situat în respectivul stat membru, în incinta căruia își păstrează principalele documente de lucru;
- odată ce autorizaţia specifică este acordată, să dispună de unul sau mai multe vehicule, care sunt înmatriculate sau puse în circulaţie, în alt mod, în conformitate cu legislaţia din România (dacă sediul firmei se află pe teritoriul României);
- să își desfășoare operaţiunile referitoare la vehiculele menţionate mai sus permanent și efectiv, cu echipamentele administrative necesare și cu echipamentele și instalaţiile tehnice corespunzătoare, într-un centru de exploatare situat în statul membru respectiv.
E important de menționat, aici, că, din 21 februarie 2022 (data la care va intra în vigoare Reg. UE nr. 1055/2022, ce va modifica, parțial, Reg. UE nr. 1071/2009), anumite condiții privind sediul se vor schimba. Printre altele, firmele vor fi obligate să dețină un parc auto proporțional cu volumul activității. De asemenea, și numărul de angajați conducători auto va trebui să fie proporțional cu activitatea desfășurată.
Reputația firmei de transport
În ceea ce privește condiția referitoare la reputație, aici e vorba atât de reputația întreprinderii, cât și de cea a managerului de transport. Modalități concrete în care poate fi afectată reputația sunt încălcări grave, de către persoanele menționate anterior, a diferitelor legislații din domenii precum cel al muncii, cel al circulației rutiere sau cel comercial, printre altele.
În cazul în care buna reputație este încălcată, OG nr. 27/2011 (tehnic, împreună cu normele metodologice) prevede că trebuie să treacă un an de la momentul pierderii bunei reputații pentru ca întreprinderea/managerul de transport să fie considerat reabilitat(ă).
Și aici se vor schimba anumite lucruri, din 2022, pentru că va fi introdusă expres încălcarea gravă a legislației fiscale, ca afectând buna reputație.
Condiția privitoare la capacitatea financiară
Logica stabilirii unei condiții referitoare la capacitatea financiară a firmei se referă la asigurarea solvabilității firmei de transport, pentru a putea face față obligațiilor patrimoniale pe care le are.
La acest moment, legislația aplicabilă prevede că orice transportator rutier trebuie să dispună, în fiecare an, de capital și rezerve în valoare totală de cel puţin 9.000 euro, pentru un singur vehicul utilizat, și de 5.000 euro, pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat.
Schimbarea care va avea loc, aici, este că, din februarie 2022, firmele de transport vor fi obligate să își constituie rezerve financiare suplimentare. În concret, obligațiile de mai sus vor fi extinse și la vehicule cu greutate maximă autorizată situată între 2,5 și 3,5 tone, în condițiile în care, acum, regulile se aplică doar pentru acele vehicule ce depășesc 3,5 tone.
În cazul vehiculelor cu privire la care va avea loc extinderea, va fi obligatoriu ca, pentru fiecare vehicul din această categorie situată între 2,5 și 3,5 tone, firmele să aibă rezerve de 900 euro, respectiv de 1.800 euro, dacă e vorba de primul vehicul utilizat și se încadrează în această categorie.
Ce cunoștințe trebuie să aibă persoanele implicate în activitatea de transport
În final, condiția privitoare la competența profesională presupune că persoanele implicate în activitatea de transportator rutier (aici, regulile specifice diferă după persoana vizată, cele mai stricte standarde existând în privința managerilor de transport) dețin:
- cunoștințe legislative (de drept civil, comercial, al muncii și social, fiscal, precum și în domeniul transportului rutier, în ceea ce privește accesul la piața de transport);
- aptitudini de gestiune financiară și comercială a unei întreprinderi;
- cunoștințe tehnice, referitoare la domeniul transportului, precum și
- cunoștințe de siguranță rutieră.
Persoanele obligate să aibă asemenea cunoștințe trebuie examinate, iar OG nr. 27/2011 prevede că această examinare trebuie făcută odată la zece ani (în cazul persoanei care nu a mai condus o întreprindere de transport în ultimii cinci ani, aceasta este obligată să fie examinată, chiar dacă nu au trecut zece ani de la ultima examinare).
În final, o veste bună pentru transportatori e că, din 2022, România nu va putea să impună condiții mai stricte pentru desfășurarea activității de transport rutier, în comparație cu ce vor prevedea Regulamentele UE din domeniu.