În concret, Regulamentul UE nr. 1055/2020 introduce obligația expresă pentru firmele de transport ce folosesc vehicule de până în 3,5 t, dar mai mari de 2,5 t, de a avea constituite rezerve financiare, după cum urmează:
- dacă firmele respective vor folosi atât mașini de peste 3,5 t, cât și mașini cu greutate între 2,5 și 3,5 t, atunci operatorul de transport va trebui să aibă rezerve de 900 euro, pentru fiecare mașină din a doua categorie;
- dacă vor folosi doar mașini cu greutate între 2,5 și 3,5 t, atunci firmele vor trebui să aibă rezerve financiare de 1.800 euro, pentru primul vehicul utilizat, și de câte 900 euro, pentru orice vehicul suplimentar.
Atenție! Statele membre ale UE vor putea să mărească cerințele financiare de mai sus la cuantumul necesar pentru mașini de peste 3,5 t (aplicabil și acum), adică:
- 9.000 euro, pentru primul autovehicul utilizat;
- 5.000 euro, pentru fiecare vehicul suplimenar.
Regulamentul le mai permite statelor membre ca, tot din 2022, să impună, sub formă de condiție suplimentară, ca întreprinderea de transport, managerul acesteia sau oricare altă persoană relevantă:
- să nu aibă datorii fără caracter personal restante față de organismele de drept public și
- să nu fie în stare de faliment sau în situație de insolvență sau de lichidare.
Astfel de prevederi sunt importante pentru a le arăta statelor membre ale UE ce pot stabili suplimentar, față de Regulament, în ceea ce privește condițiile pe care un operator de transport trebuie să le îndeplinească pentru a își desfășura activitatea. În mod normal, din 2022, ca regulă, statele UE nu vor mai putea stabili condiții suplimentare, deci orice excepție va trebui permisă expres (cum este cea precizată mai sus).
Atenție! Modificările se vor aplica abia din 22 februarie 2022, dată de la care Regulamentul (cu aplicabilitate directă în România) va intra în vigoare.