În 2020, era adoptat „Pachetul Mobilitate I” - trei acte normative europene (două regulamente și o directivă) care aduceau în domeniul transporturilor rutiere norme obligatorii și pentru operatorii din România, și pentru ceilalți din alte state europene în materia condițiilor de muncă ale șoferilor, concurenței ș.a.m.d.
Directiva UE 2020/1057 are termen de transpunere chiar astăzi, iar România tocmai ce a oficializat o ordonanță pentru transpunerea acesteia, care intră în vigoare pe 3 februarie - OG nr. 12/2022. Regulamentul UE 1055/2020 se aplică însă în mod direct și statele doar operaționalizează anumite aspecte din acesta, cum a făcut și România. Cele două acte reprezintă, așadar, două borne importante pentru transporatorii rutieri care desfășoară activități transfrontaliere, iar în luna februarie avem mai multe obligații cu termene diferite de intrare în vigoare, pe care le prezentăm, pe scurt, în cele ce urmează:
1. Pornim de la recenta OG nr. 12/2022, ce modifică două acte normative importante de la noi: OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere și Legea nr. 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaţionale. Noua ordonanță vine și stabilește condiții detaliate privind desfășurarea activității de transport marfă/persoane, explicând pe larg ce condiții există pentru sedii, capacitate financiară și nu numai. De exemplu, pentru a bifa condiția capacității financiare, o firmă de transport de la noi va trebui de acum să demonstreze, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoană acreditată în mod corespunzător, că dispune în fiecare an de capital și rezerve în valoare totală de cel puțin 9.000 de euro, pentru primul autovehicul utilizat, de 5.000 de euro pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinație suplimentară de vehicule utilizat(ă) cu o masă maximă autorizată care depășește 3,5 tone și de 900 de euro pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinație suplimentară de vehicule utilizat(ă), cu o masă maximă autorizată care depășește 2,5 tone, dar nu depășește 3,5 tone.
2. În materia detașărilor, ordonanța oferă importante lămuriri pentru situațiile în care vorbim sau nu de detașare transfrontalieră. Totodată, firmele nu trebuie să uite de completarea unor declarații pentru fiecare dintre șoferii considerați detașați, pentru că altfel riscă amenzi în statele unde detașează - iar autoritățile din diverse state membre pot comunica acum destul de ușor pentru a verifica anumite informații despre firmele străine.
Practic, aceste noutăți aduse de ordonanța ce transpune directiva europeană sus-menționată se aplică din 3 februarie.
Mai departe însă, aspectele prevăzute de regulamentul european și care se aplică direct în toate statele membre UE, inclusiv în România, intră în vigoare, în cea mai mare parte, pe 21 februarie. Unele dintre aspectele din regulament au fost însă preluate și în cadrul recentei ordonanțe, care intră în vigoare, așa cum spuneam, pe 3 februarie.
3. Vehiculele firmelor de transport vor trebui să se întoarcă în țară în cel mult opt săptămâni de la plecare. Nu va fi obligatoriu ca vehiculul să se întoarcă exact în același punct de plecare, ci se va putea întoarce la orice punct de lucru („centru operațional”, conform formulării din Regulament), atât timp cât va fi vorba de un loc din România, dacă ne referim la un transportator român.
4. Firmele de transport care comit încălcări grave ale legislației fiscale (la fel și managerii de transport) nu vor putea să mai desfășoare activitatea specifică. Aici vorbim, desigur, de încălcări sancționate ale legii.
5. Numărul de șoferi și de mașini deținute va trebui să fie proporțional cu volumul activității firmei de transport. Regulamentul a obligat țara noastră ca, din 2022, să includă în Registrul electronic național al operatorilor de transport rutier (prevăzut de OUG nr. 27/2011) și informații despre numărele de înmatriculare ale vehiculelor și numărul angajaților pe care îi are o firmă de transport.
6. Expeditorii vor putea fi sancționați dacă știu că transportatorii nu respectă anumite reguli. Aceștia, agenții de expediție, contractanții și subcontractanții vor răspunde și ei dacă știau sau ar fi trebuit să știe că firmele de transport ale căror servicii le folosesc încalcă regulile referitoare la condițiile efectuării transportului internațional, în special în ceea ce privește licența comunitară ori cele privitoare la cabotaj.
În fine, din mai 2022, conform Regulamentului UE nr. 1055/2020, vor fi obligați să dețină licență comunitară și cei care vor efectua transporturi de mărfuri intra-UE cu mașini mai mici de 3,5 t.