Practic, Reg. UE nr. 1055/2020 va modifica Reg. UE nr. 1071/2009, ce stabilește o serie de condiții esențiale pentru desfășurarea activității de transport. Printre aceste condiții se numără și obligația pentru o firmă activă în acest sector de a avea o bună reputație.
Buna reputație este afectată, la acest moment, când au loc încălcări grave ale normelor din domenii precum cel al insolvenței, muncii sau circulație. Din 21 februarie 2022, cum spuneam, reputația firmei de transport va fi afectată și dacă va avea loc o încălcare gravă a normelor de ordin fiscal.
Însă simpla încălcare a normelor, neurmată de alte consecințe, nu va fi suficientă. De aceea, atât Reg. UE nr. 1071/2009, în formă actuală, cât și în forma ce va fi aplicabilă din 21 februarie 2022 (ulterior modificării) prevede că acele încălcări grave trebuie/vor trebui să fie urmate de „condamnări sau sancțiuni”.
Referitor la persoana sancționată, este evident că prima persoană care ar putea comite astfel de încălcări este întreprinderea de transport însăși. În același timp, poate fi vorba și de încălcări făcute de către managerul de transport.
La acest moment, Reg. UE nr. 1071/2009 este aplicat, în România, împreună cu Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere (bineînțeles, în eventualitatea unui potențial conflict, prioritate are dreptul Uniunii Europene, deci Reg. nr. 1071/2009).
În ceea ce privește condiția bunei reputații, OG nr. 27/2011 - în mare - doar face trimitere la prevederile Regulamentului (articolul 9 din Ordonanță), deci România nu ar trebui să modifice nimic, intern, în urma schimbării din 2022, din cauza acestei trimiteri (practic, se face trimitere la forma normei de la momentul aplicării, într-o situație dată; deci, din 21 februarie 2022, se va aplica forma deja modificată de Reg. UE nr. 1055/2020).
Ce prevede, însă, OG nr. 27/2011 (tehnic, împreună cu normele metodologice) față de Reg. nr. 1071/2009 este în cât timp de la momentul pierderii reputației întreprinderea/managerul de transport este considerat(ă) reabilitat(ă), pentru a putea desfășura activitate de transport. În concret, trebuie să treacă un an de la momentul pierderii bunei reputații pentru ca întreprinderea/managerul de transport să fie considerat reabilitat(ă).
La acest moment, este posibil pentru statele membre (inclusiv România) să stabilească cerințe suplimentare ce trebuie îndeplinite de o întreprindere de transport pentru a-și desfășura activitatea, inclusiv cu privire la condiția bunei reputații (atât timp cât aceste cerințe suplimentare sunt proporționale și nediscriminatorii).
Din 21 februarie 2022, însă, acest lucru nu va mai fi posibil, întrucât legislația europeană nu le va mai permite statelor membre să meargă mai departe decât ce va prevedea Regulamentul nr. 1071/2009 (în formă modificată). Așadar, nu va fi posibil, de exemplu, ca în România să se considere că încălcări obișnuite ale normelor fiscale ar afecta reputația firmelor de transport (teoretic, nici acum nu ar fi posibil așa ceva, pentru că o extindere atât de largă a acestei condiții negative ar putea fi considerată dispropoțională cu scopul urmărit).
Modificările aduse prin Reg. UE nr. 1055/2020 fac parte dintr-un pachet mai larg de măsuri ce includ atât schimbări în privința desfășurării activității propriu-zise de transport, cât și modificări specifice ce țin de tratamentul angajaților (de exemplu, aici, aici și aici).
Atenție! Regulamentul nr. 1055/2020 se va aplica abia din 21 februarie 2022. Fiind vorba de un asemenea act normativ, el nu mai necesită transpunerea în sistemul juridic intern din România, având aplicabilitate directă (lucru care nu înseamnă că nu vor fi adoptate, totuși, anumite acte normative de facilitare a implementării).