Data de 2 februarie marchează momentul de la care ar trebui respectate prevederile Directivei UE nr. 2020/1057 în materia detașărilor transnaționale în transportul rutier - este momentul până la care statele europene trebuie să transpună în legislația proprie prevederile directivei, iar România are de azi o ordonanță cu acest obiect (OG nr. 12/2022), adoptată de Guvern și care urmează să intre în vigoare în trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial - 3 februarie 2022.
Directiva a fost deja transpusă în alte state europene și, prin urmare, transporatorii români care detașează în alte state UE trebuie să completeze, obligatoriu, din 2 februarie declarațiile de detașare impuse prin această directivă, mai puțin pentru șoferii care derulează exclusiv operațiuni bilaterale (concept explicat mai jos). Pentru asta, la Comisia Europeană regăsim de săptămâna trecută operațional un portal special, accesibil aici.
„Acest portal se adresează operatorilor de transport rutier care trebuie să respecte normele UE privind detașarea conducătorilor auto prevăzute în Directiva (UE) 2020/1057. Acesta vă va permite, în calitate de operator de transport rutier, să trimiteți:
- declarațiile de detașare către statele membre în care vor fi detașați conducătorii auto
- eventualele documente solicitate de autoritățile din statele membre în care au fost detașați conducătorii auto.
(...) Acest portal vă este pus la dispoziție de Comisia Europeană. Este singurul portal oficial care vă permite să trimiteți declarațiile de detașare și să răspundeți la cererile de documente formulate de autoritățile naționale.”, transmite Comisia Europeană.
Pentru a-l utiliza, firmele trebuie să-și creeze cont mai întâi. Ce cuprinde declarația de detașare (formular multilingv):
i. identitatea operatorului, cel puțin sub forma numărului licenței comunitare, în cazul în care acest număr este disponibil;
ii. datele de contact ale unui gestionar responsabil de transport sau ale unei alte persoane de contact din statul membru de stabilire pentru a lua legătura cu autoritățile competente ale statului membru gazdă în care sunt prestate serviciile și pentru a trimite și primi documente sau avize;
iii. identitatea, adresa de reședință și numărul permisului de conducere al conducătorului auto;
iv. data de începere a contractului de muncă al conducătorului auto și legea aplicabilă acestuia;
v. data preconizată de începere și de încheiere a detașării;
vi. plăcuțele de înmatriculare ale autovehiculelor;
vii. dacă serviciile de transport efectuate sunt transport de mărfuri, transport de persoane, transport internațional sau operațiuni de cabotaj; acest formular de declarație de detașare include, de asemenea, informații suplimentare care nu sunt obligatorii, dar pe care vi se recomandă să le furnizați dacă sunt disponibile (de exemplu, numărul de TVA al societății, numărul permisului de conducere al conducătorului auto etc.).
O declarație de detașare poate fi întocmită pentru o perioadă minimă de o zi și până la o perioadă maximă de șase luni, iar la expirarea acesteia trebuie creată o nouă declarație de detașare. Pe portal se subliniază faptul că și pentru călătoriile ce durează mai puțin de o zi tot trebuie să existe declarație.
„În timpul unui control în trafic, autoritatea din statul membru în care este detașat conducătorul auto poate solicita următoarele documente: „copia declarației de detașare depuse prin intermediul portalului RTPD în format electronic sau pe suport de hârtie; dovada operațiunilor de transport care se desfășoară în statul membru gazdă, cum ar fi o scrisoare electronică (e-CMR) sau dovezile menționate la articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009; înregistrările tahografului și, în special, simbolurile de țară ale statelor membre în care conducătorul auto a fost prezent atunci când a efectuat operațiuni de transport rutier internațional sau operațiuni de cabotaj”, scrie pe site-ul Comisiei Europene.
Ce șoferi nu vor fi considerați detașați
Așa cum spuneam, directiva urmează să fie transpusă în curând și în România, printr-o ordonanță adoptată azi și care intră în vigoare pe 3 februarie, care va modifica, printre altele Legea nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale. Una dintre modificările pe care le va aduce este definirea conceptului de transport bilateral (de mărfuri / persoane) - noțiunea e importantă întrucât pentru șoferii care efectuează numai operațiuni bilaterale NU se depune declarația de detașare.
„z) transport rutier bilateral de persoane - operațiune de transport rutier bilateral efectuată în cadrul unui serviciu ocazional sau regulat de transport rutier internațional de persoane, astfel cum sunt definite în Regulamentului (CE) nr. 1073/2009, atunci când un conducător auto efectuează oricare dintre următoarele operațiuni:
a) îmbarcă persoane în statul membru de stabilire și îi debarcă într-un alt stat membru sau într-o țară terță;b) îmbarcă persoane într-un stat membru sau într-o țară terță și îi debarcă în statul membru de stabilire; sau
c) îmbarcă și debarcă persoane în statul membru de stabilire în scopul efectuării de excursii locale într-un alt stat membru sau într-o țară terță, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1073/2009.
aa) transport rutier bilateral de mărfuri – deplasare de mărfuri, pe baza unui contract de transport, din statul membru de stabilire al întreprinderii/operatorului de transport rutier al cărei/cărui angajat este conducătorul auto, către România sau din România către statul membru de stabilire”, potrivit OG nr. 12/2022, care transpune directiva.
Un exemplu oferit de Comisia Europeană pentru a înțelege mai bine: dacă șoferul efectuează operațiuni bilaterale (și anume, încarcă un camion complet de mărfuri în Spania și le descarcă pe toate în Franța și viceversa), ar trebui să se depun o declarație de detașare pentru acest șofer? Care sunt operațiunile acoperite de normele privind detașarea lucrătorilor?
Răspuns: „Conducătorii auto nu sunt considerați detașați atunci când efectuează operațiuni bilaterale, astfel încât nu este necesar să se depună declarația de detașare. De asemenea, conducătorii auto nu sunt considerați detașați atunci când tranzitează un stat membru fără a încărca sau a descărca mărfuri. Cu toate acestea, în cazul în care conducătorul auto efectuează și alte tipuri de operațiuni (de exemplu, cabotaj) în/dinspre/către alt stat membru decât statul membru de stabilire, acesta va fi considerat ca fiind detașat în statul membru respectiv și ar trebui să depuneți o declarație de detașare pentru respectivul conducător auto în statul membru în care conducătorul auto va fi detașat”.
Firmelor de transport nu le vor reveni obligațiile specifice privind detașarea pentru că, potrivit OG care transpune directiva, nu sunt considerați salariați detașați pe teritoriul României respectiv, de pe teritoriul României, în înțelesul Legii 16/2017, atunci când:
- efectuează operațiuni de transport rutier bilateral de mărfuri;
- efectuează, pe lângă efectuarea unei operațiuni de transport rutier bilateral, o activitate de încărcare și/sau descărcare în statele membre sau în țările terțe pe care le traversează, cu condiția ca acesta să nu încarce mărfuri și să le descarce în același stat membru;
- efectuează maximum două activități suplimentare de încărcare și/sau descărcare în statele membre sau în țările terțe pe care le tranzitează, cu condiția de a nu încărca sau descarcă mărfuri în același stat membru, atunci când operațiunea de transport rutier bilateral începută în statul membru de stabilire, în cursul căreia nu a fost efectuată nicio activitate suplimentară, este urmată de o operațiune de transport rutier bilateral către statul membru de stabilire;
- efectuează operațiuni de transport rutier bilateral de persoane;
- in cadrul transportului rutier bilateral de persoane efectuează o îmbarcare de persoane și/sau o debarcare de persoane în statele membre sau în țările terțe pe care le traversează, cu condiția ca acesta să nu ofere servicii de transport de persoane între două puncte din statul membru traversat. Aceleași dispoziții se aplică și călătoriei de întoarcere;
- tranzitează teritoriul unui stat membru, fără a încărca sau a descărca mărfuri ori fără a îmbarca sau a debarca persoane;
- efectuează segmentul rutier inițial sau final al unei operațiuni de transport combinat, în cazul în care segmentul rutier, luat separat, reprezintă o operațiune de transport bilateral de mărfuri.
Conducătorii auto care efectuează operațiuni de cabotaj sunt considerați ca fiind salariați detașați pe teritoriul României/de pe teritoriul României și intră în domeniul de aplicare a Legii nr. 16/2017 însă, potrivit proiectului. Conform legislației europene, cabotajul este transportul național contra cost în numele unui terț, ce este făcut temporar într-un stat membru gazdă. De asemenea, cabotajul mai reprezintă și serviciile naționale de transport rutier de persoane, ce sunt făcute contra cost în numele unui terț, temporar, de către un operator de transport într-un stat membru gazdă, sau îmbarcarea și debarcarea persoanelor în cadrul aceluiași stat membru, în timpul unui serviciu internațional regulat.
Desigur, OG vine să introducă în Legea 16 și conținutul și detaliile declarației de detașare în cazul conducătorilor auto, pe care firmele care detașează pe teritoriul României vor trebui să o aibă în cazul fiecărui detașat. În cazul în care operatorul nu prezintă documentația solicitată în termenul precizat, Inspecția Muncii poate solicita asistență, prin intermediul IMI, autorităților competente ale statului membru de stabilire.
De asemenea, inspectorii de muncă au competența de a solicita operatorului de transport rutier român dovezi ale operațiunilor de transport care au loc pe teritoriul altui stat stabilit în UE/CEE, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) precum și înregistrările tahografului.
În lege vor intra totodată, cu noua ordonanță, și o serie de amenzi pentru cei care detașează pe teritoriul României și nu-și îndeplinesc obligațiile privind declarațiile de detașare și nu numai: necompletarea declarației cu toate elementele cerute va fi sancționabilă cu sume între 10.000 - 15.000 de lei, neprezentarea unor documente la controalele efectuate în trafic, cu sume în același interval de amendă - iar amenzile vor putea fi impuse chiar șoferului. Totodată, mai prevede proiectul, amenzile noi „se aplică și expeditorilor, agenților de expediție, contractanților și subcontractanților, după caz, dacă se constată că aceștia aveau cunoștință sau ar fi trebuit să aibă cunoștință, având în vedere toate circumstanțele relevante, de faptul că serviciile de transport comandate au implicat încălcări ale respectivelor dispoziții”.