Mai exact, OUG nr. 221/2020 (apărută în Monitorul Oficial în 31 decembrie 2020, dar aplicabilă, în principal, din 3 ianuarie 2021) are ca scop transpunerea, în legislația națională, a noutăților legislative apărute în luna iulie la nivel european, odată cu publicarea, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (UE), a Regulamentului nr. 1.054/2020.
O primă schimbare propusă vizează răspunderea pe care o are firma de transport în raport cu acțiunile șoferilor acesteia. Mai exact, operatorul de transport rutier va răspunde pentru anumite încălcări comise de către conducătorii auto angajați sau puși la dispoziție, chiar dacă aceste încălcări au fost comise pe teritoriul unui alt stat membru sau al unei țări terțe.
Asta, în cazul în care firmele nu respectă reglementările în vigoare. De pildă, există o obligație pentru întreprinderi să nu remunereze șoferii în funcţie de distanţa parcursă şi/sau de cantitatea de mărfuri transportată, dacă acest lucru pune în pericol siguranţa rutieră şi/sau încurajează încălcarea legislației. De asemenea, este obligatorie instruirea șoferilor în legătură cu funcționarea tahografelor și, de asemenea, este interzisă stimularea (direct sau indirect) abuzurilor legate de utilizarea lor.
După aceea, OUG nr. 221/2020 mai prevede că, dacă agentul constatator îi cere asta, deținătorul autovehiculului suportă costurile verificării, de către atelierele autorizate, pentru instalarea, repararea sau inspecția tahografelor ori a limitatoarelor de viteză a integrității aparaturii de înregistrare. Acest lucru se va întâmpla dacă agentul constator va concluziona că integritatea tahografului a fost afectată. Însă, dacă în urma verificării în atelier, se va constata că integritatea tahografului, de fapt, nu a fost afectată, costurile vor fi suportate de autorități, nu de deținătorul vehiculului.
Apoi, s-au introdus în legislație (OG 37/2007) mai multe noi abateri de la legislația din domeniu în seria contravențiilor. Printre cele ai importante, discutăm, în primul rând, de abateri de la regimul obligațiilor care vizează perioada de repaus a șoferilor:
- efectuarea la bordul vehiculelor a perioadelor de repaus săptămânal normale și a oricărei perioade de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luată în compensație pentru perioade de repaus săptămânal reduse anterioare (avertisment sau amendă de la 250 la 500 lei);
- depășirea a șase perioade consecutive de 24 ore după perioada precedentă de repaus săptămânal cu 12 ore sau mai mult (amendă de la 4.000 la 6.000 lei);
- depășirea a 12 perioade consecutive de 24 ore după perioada precedentă de repaus normală, cu 12 ore sau mai mult (amendă de la 4.000 la 6.000 lei);
- nerespectarea perioadei de repaus săptămânal luat dupa 12 perioade consecutive de 24 ore, dacă aceasta este mai mică sau egală cu 65 de ore (amendă de la 4.000 la 6.000 lei);
- nerespectarea perioadei de repaus săptămânal luat dupa 12 perioade consecutive de 24 ore, dacă aceasta este cuprinsă între 65-67 ore (avertisment sau amendă între 600 și 1.000 lei);
- perioada de conducere între orele 22:00 și 06:00 mai mare sau egală cu 4,5 ore înainte de pauză, dacă vehiculul nu este condus de mai mulți conducatori auto (amendă de la 4.000 la 6.000 lei).
După aceea, au mai fost introduse și alte fapte contravenționale. De pildă:
- nerespectarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a obligației de a păstra la sediu documentele care atestă îndeplinirea obligației de a organiza activitatea conducătorilor auto, pentru a le prezenta la cererea personalului de control autorizat (avertisment sau amendă de la 250 la 500 lei);
- refuzul conducătorului auto de a deplasa vehiculul, la solicitarea autorităților, către atelierele autorizate pentru instalarea, repararea sau inspecția tahografelor ori a limitatoarelor de viteză, în vederea verificării integrității tahografului (amendă de la 9.000 la 12.000 lei);
- utilizarea unui tahograf care nu a fost inspectat de un atelier aprobat (amendă de la 4.000 la 6.000 lei).
De asemenea, neefectuarea de către un atelier autorizat a verificării și calibrării tahografului, înainte de înlocuirea sigiliilor, va aduce acestuia amenzi cuprinse între 2.000 și 4.000 de lei.
Regulamentul UE ce a fost transpus în legislația locală, respectiv cel cu numărul 1.054/2020, vizează modificarea Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal și a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce privește poziționarea prin intermediul tahografelor.
Aceste modificări propuse nu sunt singurele din domeniul transporturilor rutiere. Despre schimbările apărute recent în domeniu se pot citi mai multe într-o serie de articole scrise de redacția noastră.
Atenție! OUG nr. 221/2020 a intrat în vigoare pe 3 ianuarie 2021, în parte. Însă un număr important de modificări, printre care și cele referitoare la extinderea abaterilor, se va aplica abia din 10 ianuarie 2021.