Pe scurt, ne amintim de faptul că Regulamentul UE nr. 1.054/2020, în vigoare din 20 august 2020, a stabilit condițiile în care se iau perioadele de repaus de către șoferii anumitor transportatori rutieri. Astfel, vorbim de cele două perioade consecutive reduse de repaus săptămânal, în cazul șoferilor de transport internațional de mărfuri, de imperativul ca repausul săptămânal normal să fie efectuat în alt loc decât în vehicul ș.a. Printre altele, foarte important e că regulamentul a impus ca angajatorul să organizeze activitatea astfel încât șoferii să se întoarcă, în fiecare perioadă de patru săptămâni consecutive, fie la centrul operațional al angajatorului, fie la reședința lor.
Notă: E vorba de transportul rutier de mărfuri cu vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 3,5 tone și de transportul rutier de persoane cu vehicule care au mai mult de nouă locuri pe scaune (inclusiv cel al șoferului). De la 1 iulie 2026, regulile vor fi valabile inclusiv pentru transportul rutier internațional de mărfuri și pentru cabotajul cu vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 2,5 tone.
„Societatea este obligată să păstreze evidențele timpului de lucru cel puțin 2 ani la sediu. Începând cu 2 februarie 2022, documentația privind organizarea întoarcerii conducătorului auto (înregistrări tahografe, registre de sarcini, bilete etc.) poate fi supusă controalelor efectuate de autoritățile competente”, atenționează Global Mobility&Corporate Experts.
Firmele trebuie să renunțe la „obiceiul” repausului numai în cabină
Unul dintre imperativele aduse de regulamentul european este cel privind repausul săptămânal: perioadele normale de repaus săptămânal și orice perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore, luată în compensație pentru perioadele reduse anterioare, trebuie efectuate într-un spațiu de cazare corespunzător (cu spații de dormit și instalații sanitare), iar costurile nu pot fi suportate de angajat, ci de angajator. „Perioada de repaus săptămânal redusă și perioada de repaus zilnic pot fi efectuate în cabina vehiculului doar dacă acesta dispune de spațiu de dormit adecvat”, atrage atenția Global Mobility&Corporate Experts.
Regula este că, în două săptămâni consecutive, un șofer trebuie să efectueze cel puțin două perioade de repaus săptămânal normale sau o perioadă de repaus săptămânal normală și o perioadă de repaus săptămânal redusă de minimum 24 de ore. Însă orice reducere a repausului săptămânal se va compensa ulterior.
Comentarii articol (0)