Aspecte ce țin de respectarea regulilor generale în domeniul transportului
1. Din 2022, parcul auto al firmelor de transport va trebui să fie proporțional cu volumul de activitate al acestora, iar companiile vor trebui să aibă un număr minim de angajați - tot proporțional cu activitatea. În ambele situații, numărul acesta e stabilit pentru a se evita suprasolicitarea șoferilor sau a vehiculelor, pentru îndeplinirea activității de transport. În esență, aici discutăm de o chestiuni de siguranță.
De asemenea, o altă condiție nou-introdusă, tot din 2022, va fi existența unor rezerve financiare minime suplimentare pe care vor trebui să le aibă întreprinderile de transport - prin comparație cu cuantumul acestora, în prezent. Practic, va fi extinsă obligația firmelor de a avea rezerve financiare minime și cu privire la acele vehicule cu greutate între 2,5 și 3,5 tone - acum, se aplică această condiție doar pentru ceea ce depășește 3,5 tone.
2. Tot din 2022, se extinde sfera activităților de transport marfă pentru care va fi nevoie de licență comunitară. În concret, de atunci vor fi obligați să dețină licență comunitară pentru transportul mărfii și cei care fac transport cu mașini a căror greutate este de peste 2,5 tone (la acest moment, obligația se aplică doar pentru ce depășește 3,5 tone). Mai multe detalii despre situațiile în care e necesară deținerea unei licențe comunitare pot fi găsite aici.
3. Firmele vor fi obligate, din 2022, să se asigure că vehiculele folosite pentru transport internațional se vor întoarce în România în cel mult opt săptămâni de la plecare. Logica acestei modificări este de a se evita folosirea unor societăți de tip „cutie poștală”, care să nu aibă activitate, cu adevărat, acolo unde sunt înregistrate. De asemenea, se dorește evitarea cabotajului sistematic.
4. Firmele de transport care vor comite încălcări grave ale legislației fiscale nu vor mai putea activa, temporar, în domeniu. Vorbim de o altă modificare ce va fi implementată, tot din 2022. În esență, firmele care vor comite asemenea abateri nu vor fi considerate ca având o bună reputație (cerință esențială pentru desfășurarea activității de transport). Despre buna reputație și despre ce condiții trebuie îndeplinite de firmele de transport pentru a desfășura activitate specifică pot fi găsite mai multe detalii aici.
5. Apare și o veste bună pentru companiile de transport - România nu va putea, din 2022, să stabilească reguli mai stricte pentru asemenea firme, față de ce prevede legislația europeană în domeniu. Schimbarea vine într-un context în care, la acest moment, este posibilă stabilirea unor prevederi mai stricte. Din 2022, înlăturarea acestui lucru ar trebui să ducă, cel puțin teoretic, la evitarea unor situații în care unele firme sunt defavorizate față de altele din alte țări UE, pentru că primele sunt supuse unor reguli mai stricte.
6. Vor avea loc mai multe controale, în trafic, pentru a se verifica greutatea mașinilor folosite la transportul mărfii sau a persoanelor. În acest sens, la începutul anului trecut, a fost oficializat un act normativ ce prevedea organizarea de spații speciale pentru controlul greutății vehiculelor, și care să fie situate în spațiile de parcare adiacente drumurilor.
Reguli ce țin de siguranța șoferilor și alte aspecte ce îi vizează direct
7. Modificări la perioadele de repaus săptămânal și la locurile unde un șofer ce face transport internațional se odihnește. O altă schimbare importantă, aplicabilă din august 2020, vizează perioadele de repaus ale șoferilor. În primul rând, șoferii pot, excepțional, să efectueze două perioade consecutive de repaus săptămânal redus, atât timp cât, într-un interval de patru săptămâni, sunt efectuate patru perioade de repaus, iar cel puțin două sunt normale. În al doilea rând, dacă vorbim de perioade de repaus săptămânal normale sau de perioade care depășesc cel puțin 45 de ore, șoferul nu poate să se odihnească în mașină, ci trebuie să o facă într-un spațiu de cazare adecvat (cu spații de dormit și instalații sanitare).În acest context, o altă modificare relevantă, dar aplicabilă abia din 2024, este dublarea perioadei ce trebuie să reiasă din foile de înregistrări care se află la bordul vehiculelor folosite pentru transport și care trebuie prezentate în cazul unui eventual control - de la 28 de zile anterioare celei în care are loc un control la 56 de zile; alături de ziua în curs, bineînțeles.
8. Firmele sunt obligate să le permită șoferilor să se întoarcă acasă la intervale regulate. Discutăm, în concret, de intervale de timp de trei, patru săptămâni.
9. Este interzisă remunerația unui șofer pentru cât de rapid ajunge la o destinație. Logica schimbării este clară - de a se preveni situațiile în care atât siguranța șoferului, cât și a traficului, în general, sunt puse în pericol de acei conducători care conduc rapid, pentru a fi plătiți mai bine.
10. Clarificarea situațiilor în care se consideră că vorbim de detașări. Pentru firmele efectuează transporturi internaționale și detașează șoferi la alte firme din cadrul Uniunii Europene, se vor clarifica, din 2022, situațiile în care vorbim sau nu de detașări (și, implicit, dacă trebuie respectate regulile specifice sau nu). Astfel, transporturile bilaterale de mărfuri și persoane nu vor fi catalogate ca detașări. De asemenea, simpla tranzitare a unui stat al UE (fără descărcare sau încărcare de mărfuri și/sau fără îmbarcare sau debarcare de persoane) nu va fi considerată detașare. În schimb, cabotajul va fi considerat astfel.
O altă schimbare, tot în privința detașărilor (și efectivă tot din 2022), vizează controlul făcut de autorități pentru a vedea dacă firmele de transport respectă regulile specifice. De exemplu, vor fi limitate anumite măsuri de control, însă va exista o posibilitate expresă pentru autorități de a verifica dacă un salariat este detașat sau nu, când efectuează transporturi bilaterale - pentru a nu se abuza excepția aceasta.
11. Când un șofer are două sau mai multe contracte de muncă, doar firma care îi plătește salariul și îi dă dispoziții este considerată angajator, din perspectiva regulilor de securitate socială. O decizie din iulie 2020 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a clarificat că, în situațiile în care un șofer are încheiate mai multe contracte de muncă (cu angajatori din state diferite), doar firma care are, cu adevărat, autoritate asupra sa și care îl poate concedia este considerată, pentru aplicarea regulilor de securitate socială, angajator.
Reguli pentru terți
12. Deși poate părea ciudat, legiuitorul european a vrut ca și terții, în anumite condiții, să fie implicați în activitatea de punere în aplicare a legislației transporturilor. De aceea, expeditorii care vor folosi servicii de transport vor putea fi trași la răspundere, în unele cazuri, pentru încălcările legislației făcute de acei furnizori de servicii. Vorbim de abateri precum cele de la regimul deținerii obligatorii a unei licențe comunitare sau încălcarea regulilor privitoare la cabotaj. Bineînțeles, trebuie ca acei terți să fi știut sau, măcar, să fi trebuit să știe că firma cu care au încheiat un contract încălca acele reguli.