Reg. UE nr. 1055/2020 se va aplica, după cum spuneam, abia din 2022 - el modificând o serie de acte normative europene în domeniul transportului rutier, printre care și Reg. nr. 1071/2009.
În concret, va apărea obligația pentru transportatorii rutieri români (atât cei de marfă, cât și de persoane) să se asigure că vehiculele folosite pentru transport internațional se vor întoarce în România în cel mult opt săptămâni de la plecare.
Nu va fi obligatoriu ca vehiculul să se întoarcă exact în același punct de plecare, ci se va putea întoarce la orice punct de lucru („centru operațional”, conform formulării din Regulament), atât timp cât va fi vorba de un loc din România.
Conform considerentelor Reg. nr. 1055/2020, motivele principale pentru care s-a recurs la această obligație țin, în primul rând, de evitarea utilizării unor societăți de tip „cutie poștală” (care nu desfășoară activități propriu-zise în statul în care este înregistrată), pentru coordonarea activității de transport. În același timp, se dorește evitarea cabotajului sistematic (practica de a asigura transportul între două puncte ale aceluiași stat de către un transportator din alt stat).
În plus, este asigurată întreținerea tehnică a vehiculelor folosite pentru transport, din cauza reîntoarcerii lor obligatorii în România, unde echipamentele de mentenanță sunt verificate constant de către autorități.
De asemenea, considerentele Reg. UE nr. 1055/2020 fac referire și la respectarea drepturilor șoferilor de a se întoarce acasă cel puțin o dată la patru săptămâni (deși obligația prezentată mai sus vizează un termen de opt săptămâni, reiese din considerentele Regulamentului că, indirect, această obligație ar contribui și la garantarea efectivității dreptului șoferului de a se întoarce acasă).
Modificările fac parte dintr-un pachet mai larg de măsuri ce includ atât schimbări în privința desfășurării activității propriu-zise de transport, cât și modificări specifice ce țin de tratamentul angajaților (de exemplu, aici, aici și aici).
Atenție! Regulamentul nr. 1055/2020 se va aplica abia din 21 februarie 2022. Fiind vorba de un asemenea act normativ, el nu mai necesită transpunerea în sistemul juridic intern din România, având aplicabilitate directă (lucru care nu înseamnă că nu vor fi adoptate, totuși, anumite acte normative de facilitare a implementării).