Vorbim, mai exact, de Regulamentul (UE) 2020/1054, relativ recent publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și care aduce multiple modificări importante în materia transporurilor transfrontaliere în Uniune, printre care cerințelor minime referitoare la duratele de conducere și perioadelor de repaus.
Noul regulament stabilește și că, în cazul în care un conducător auto conduce un vehicul echipat cu un tahograf analogic, ar trebui să poată prezenta, la cererea unui agent de control autorizat foile de înregistrare din ziua în curs și din cele 56 de zile precedente - actualmente, legislația europeană cere doar pe 28 de zile în urmă, așadar, perioada se va dubla.
De asemenea, va trebui să-i poată arăta orice informație înregistrată manual și orice document imprimat în timpul zilei în curs și pe parcursul celor 56 de zile precedente (față de 28, cât e acum).
În cazul tahografelor digitale, conducătorul va trebui să poată prezenta orice informație înregistrată manual și orice document imprimat în timpul zilei în curs și pe parcursul celor 56 de zile precedente (la fel, acum sunt 28 de zile).
Atenție! Aceste perioade noi vor intra în vigoare de la 31 decembrie 2024.
O altă schimbare este introducerea pe lista chestiunilor de trecut în foile de înregistrare de către conducătorii auto ai vehiculelor echipate cu tahografe analogice a simbolului țării în care începe și în care se încheie ziua de lucru, dar și al țării în care intră într-o zi de lucru, la prima oprire:
"(f) simbolul țării în care își începe și cel al țării în care își încheie ziua de lucru. De asemenea, conducătorul auto introduce simbolul țării în care intră după trecerea frontierei unui stat membru, la începutul primei opriri a conducătorului auto în statul membru respectiv. Această primă oprire se efectuează la cel mai apropiat posibil loc de oprire la frontieră sau după trecerea frontierei. În cazul în care trecerea frontierei unui stat membru are loc pe un feribot sau cu trenul, conducătorul auto introduce simbolul țării în portul sau în stația de sosire", potrivit noului regulament (în drept, acesta modifică, aici, un alt regulament european - Regulamentul (UE) nr. 165/2014, art. 34).
Chestiunea este reluată în rândurile următoare, unde este specificată aplicarea măsurii de la 2 februarie 2022 - "Începând cu 2 februarie 2022, conducătorul auto introduce și simbolul țării în care intră după trecerea frontierei unui stat membru, la începutul primei opriri a conducătorului auto în statul membru respectiv. Această primă oprire se efectuează la cel mai apropiat posibil loc de oprire la frontieră sau după trecerea frontierei. În cazul în care trecerea frontierei unui stat membru are loc pe un feribot sau cu trenul, conducătorul auto introduce simbolul țării în portul sau în stația de sosire".
Sunt aduse câteva mici modificări în cuprinsul foilor de înregistrare, la semnele grafice folosite pentru a marca anumite momente pe traseu (modificări deja în vigoare). Una dintre acestea este schimbarea legendei pentru semnul de mai jos, care se va referi, pe viitor, inclusiv la concediul anual ori medical pentru șofer (actualmente, semnul marchează doar perioadele de repaus și pauzele), precum și la perioada de repaus pe feribot/tren:
pauzele, repausul, concediul anual sau concediul medical; | |
perioada de repaus pe feribot sau în tren, astfel cum se prevede la articolul 9 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006. |
În ceea ce privește folosirea foilor de înregistrare și a cardurilor de conducător, acestea se vor putea retrage înainte de finalul zilei de lucru și atunci când trebuie introdus simbolul țării după trecerea unei frontiere (rămâne în vigoare excepția de retragere autorizată). Conducătorii trebuie să aibă grijă de foile de înregistrare și să nu le folosească dacă sunt murdare sau deteriorate.
Alte noutăți legislative adoptate recent la nivelul UE pentru transporturile transfrontaliere: