Mă refer la Regulamentul european 1.054/2020, care a intrat în vigoare pe 20 august 2020, aducând modificări la activitatea transportatorilor rutieri de mărfuri și persoane.
„Se interzice întreprinderilor de transport să remunereze conducătorii auto salariați sau care sunt puși la dispoziția lor în funcție de distanța parcursă, de rapiditatea livrării și/sau de cantitatea de mărfuri transportată, chiar și sub formă de prime sau majorări salariale, în cazul în care o asemenea remunerare este de natură să pericliteze siguranța rutieră și/sau să încurajeze încălcarea prezentului regulament”, prevede actul normativ citat.
Practic, aceasta este o condiție nouă, având în vedere că anterior se făcea referire numai la interzicerea remunerării în funcție de distanța parcursă și cantitatea de mărfuri.
Conform preambulului regulamentului, autoritățile europene au făcut această modificare din dorința de a spori siguranța în trafic. Dacă șoferii știu că sunt plătiți la fel, indiferent de cât de rapizi sunt, atunci nu-și asumă riscuri inutile în trafic.
„Pentru a promova siguranța rutieră, este important ca întreprinderile de transport să fie încurajate să adopte o cultură a siguranței care să fie respectată la toate nivelurile. În special, pentru a preîntâmpina încălcarea normelor privind duratele de conducere și perioadele de repaus sau punerea în pericol a siguranței rutiere, nu ar trebui să se permită corelarea remunerării bazate pe performanță cu durata necesară pentru transportul de persoane la destinație sau pentru livrarea de mărfuri”, scrie în document.
Aceste interdicții sunt valabile, în esență, pentru transportul rutier de mărfuri cu vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 3,5 tone și pentru transportul rutier de persoane cu vehicule care au mai mult de nouă locuri pe scaune (inclusiv cel al șoferului). De la 1 iulie 2026, interdicțiile vor fi valabile inclusiv pentru transportul rutier internațional de mărfuri și pentru cabotajul cu vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 2,5 tone.
Important! Spre deosebire de directive, regulamentele europene se aplică în mod direct în toate statele membre UE, fără să fie necesară o transpunere a acestora prin lege sau ordonanță, de exemplu. Astfel, noile reguli se aplică inclusiv transportatorilor rutieri activi în România. Regulamentul amintit face parte dintr-un pachet mai complex de acte normative europene, despre care am scris aici.