Declarația unică este, pe lângă mijlocul de fiscalizare a veniturilor din activități independente ș.a.m.d., și mijlocul prin care românii care nu sunt asigurați în sistemul public de sănătate pot să se asigure. Potrivit Codului fiscal, cei care nu obțin venituri, dar care vor totuși să se asigure în sistemul public trebuie să depună declarația unică pentru a dobândi calitatea de asigurat și să plătească suma cerută prin legislație. Și cei care obțin venituri vizate de această declarație, dar nu suficient de mari, adică sub 12 salarii minime brute, se pot asigura voluntar la sănătate, întrucât obligația de a plăti CASS pentru acele venituri apare doar după ce netul trece de acel prag de 12 salarii minime. Doar că aceștia din urmă completează altfel declarația, în calitate de obținători de venituri.
Declarația unică este însă doar primul pas - de ea se folosește contribuabilul pentru a plăti CASS-ul. Asigurarea voluntară se poate face plătind contribuție la sănătate în valoare de 10% din șase salarii minime brute, respectiv 1.338 de lei. Declarația se depune și la ghișeu, și online, prin Spațiul Privat Virtual sau pe e-guvernare.ro, pentru cei cu semnătură electronică. Secțiunea unde trebuie bifat pentru cei care nu obțin venituri și vor să se asigure voluntar se poate găsi foarte ușor în declarație, căutând după "fără venituri".
Bine de știut: Cum poți fi asigurat la sănătate, fără costuri, dacă te ia cineva în întreținere
Asigurarea voluntară se poate face oricând, nu există o perioadă a anului în care trebuie depusă declarația în acest scop. Chiar și în ipoteza celor care completează declarația unică pentru că obțin venituri, dacă se decid să se asigure la sănătate după ce au completat-o, o pot face oricând, dar ei plătesc altfel contribuția raportat la momentul când decid să se asigure.
Cât e valabilă asigurarea? Un an de zile. Asigurarea devine efectivă din momentul depunerii declarației, potrivit legislației fiscale, dar este necesar și un drum la casa de sănătate. Anul trecut, într-o sesiune de întrebări și răspunsuri, Fiscul menționa că "veți dobândi calitatea de asigurat de la data depunerii declarației unice", dar e recomandat ca după depunerea declarației și plata contribuției să mergeți cât mai curând la casa de sănătate.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate explică, pe site-ul propriu, că cei fără venituri se adresează casei de sănătate având următoarele documente: chitanţa de la Fisc (cea care dovedește plata contribuției), o copie după buletin sau cartea de identitate și o declaraţie că nu se realizează venituri (aceasta se poate completa la ghișeu).
Bine de știut: Orice asigurat poate cere anual o listă cu serviciile medicale de care a beneficiat și costurile lor. S-a oferit această posibilitate anul trecut, cu scopul de a reduce fenomenul decontărilor fictive, ce afectează grav accesul la serviciile medicale asiguraților.
Comentarii articol (2)