Este vorba de mecanismul de amânare a chiriilor stabilit prin Legea 62/2020. Conform unei adrese recente a celor de la MFP, legea are mai multe probleme care au împiedicat Guvernul să o pună efectiv în aplicare.
Printre altele, cei din minister au spus că mecanismul are o aplicare parțial retroactivă, în condițiile în care legile ar trebui să producă efect numai pentru viitor. Plus că parlamentarii n-au indicat în mod concret ce minister al Guvernului ar trebui să vină cu normele de aplicare.
„Astfel, plecând de la ideea existenței unor neclarități și inadvertențe în cuprinsul actului normativ în speță, împrejurare în care dispozițiile legii par a fi inaplicabile până la clarificarea sau, după caz, reglementarea tuturor aspectelor astfel avute în vedere, Ministerul Finanțelor Publice a formulat o solicitare punctuală ce s-a transmis celor două Camere ale Parlamentului României, la care, însă, nu s-a primit încă răspuns”, scriu cei de la MFP.
Legea 62/2020 este în vigoare din 24 mai 2020 și Guvernul ar fi trebuit să vină cu norme de aplicare până la 5 iunie 2020, cel târziu. Acest lucru nu s-a întâmplat nici măcar până acum, astfel că facilitățile prevăzute de lege au rămas inaccesibile.
Totodată, mecanismul de amânare a chiriilor ar fi trebuit să fie valabil, teoretic, pentru toată perioada stării de urgență și pentru luna următoare celei în care a încetat starea de urgență. Asta înseamnă perioada cuprinsă între 16 martie și 30 iunie 2020. Așadar, mecanismul oricum a expirat de mai bine de o lună.
Dincolo de neclarități, nepunerea în aplicare a legii poate fi explicată și prin faptul că Guvernul deja a stabilit la mijlocul lunii martie, prin Ordonanța de urgență 29/2020, un mecanism ce a permis firmelor să obțină amânarea chiriilor în timpul stării de urgență (până la 14 mai 2020).
Mecanismul dat de Guvern a implicat amânarea chiriilor în baza unui certificat de stare de urgență obținut de la Ministerul Economiei, însă mecanismul dat de Parlament implica plata de către Fisc a chiriilor, la cererea firmelor, și acoperirea datoriilor respective către Fisc până la finele anului curent.
Astfel, parlamentarii au venit cu un mecanism diferit de cel al Guvernului, cu o aplicabilitate mai mare. Însă, în lipsa normelor de aplicare, facilitatea este inutilă.