Este vorba de Regulamentul european 1.054/2020, care a apărut vineri în Jurnalul Oficial al UE și care va intra în vigoare pe 20 august 2020, aducând modificări la activitatea transportatorilor rutieri de mărfuri și călători.
Mai precis, este vorba de transportul rutier de mărfuri cu vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 3,5 tone și de transportul rutier de persoane cu vehicule care au mai mult de nouă locuri pe scaune (inclusiv cel al șoferului). De la 1 iulie 2026, regulile vor fi valabile inclusiv pentru transportul rutier internațional de mărfuri și pentru cabotajul cu vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 2,5 tone.
Iată cele mai importante chestiuni despre care trebuie să știe companiile.
1. Se vor putea lua două perioade consecutive reduse de repaus săptămânal, în cazul șoferilor de transport internațional de mărfuri.
Mai precis, se va stabili o excepție de la regula generală. Un șofer va putea, în afara statului membru de stabilire, să efectueze două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, cu condiția ca, în oricare patru săptămâni consecutive, acel conducător auto să efectueze cel puțin patru perioade de repaus săptămânal dintre care cel puțin două perioade de repaus săptămânal să fie perioade de repaus săptămânal normale.
Regula este că, în două săptămâni consecutive, un șofer trebuie să efectueze cel puțin două perioade de repaus săptămânal normale sau o perioadă de repaus săptămânal normală și o perioadă de repaus săptămânal redusă de minimum 24 de ore. Totuși, orice reducere a repausului săptămânal se va compensa ulterior.
2. Repausul săptămânal normal, efectuat în alt loc decât în vehicul.
Altă schimbare este că perioadele normale de repaus săptămânal și orice perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore, luată în compensație pentru perioadele reduse anterioare, vor fi efectuate într-un spațiu de cazare corespunzător (cu spații de dormit și instalații sanitare). Costurile de cazare vor fi suportate de angajator.
În plus, angajatorul va trebui să organizeze activitatea astfel încât șoferii să se întoarcă, în fiecare perioadă de patru săptămâni consecutive, fie la centrul operațional al angajatorului, fie la reședința lor.
3. Depășirea duratei de conducere pentru a ajunge la centrul operațional al angajatorului sau la reședință.
Mai precis, în circumstanțe excepționale, șoferii vor putea să depășească durata zilnică și săptămânală de conducere cu până la o oră pentru a ajunge ori la centrul operațional al angajatorului, ori la reședința proprie, pentru a efectua repausul săptămânal.
Depășirea va putea fi și de până la două ore, însă numai dacă se face pauză 30 de minute înainte de acest timp suplimentar de conducere.
Durata zilnică de conducere este de maximum nouă ore, iar durata săptămânală de conducere este de 56 de ore.
Important! Spre deosebire de directive, regulamentele europene se aplică în mod direct în toate statele membre UE, fără să fie necesară o transpunere a acestora prin lege sau ordonanță, de exemplu. Astfel, noile reguli se aplică inclusiv transportatorilor rutieri activi în România. Regulamentul amintit face parte dintr-un pachet mai complex de acte normative europene, despre care am scris aici.