Va aduceti aminte de mult trambitatul Cod de Procedura Fiscala? A aparut la inceputul anului 2004 si trebuia sa aduca cu sine acea mult dorita stabilitate fiscala pe care ne-o dorim cu totii. Vremurile s-au schimbat, au trecut nu mai putin de 5 luni de atunci (vreme lunga in Romania), si Parlamentul s-a gandit sa aprobe legea, dar cu unele modificari. Nu mai putin de 144 (una suta patruzeci si patru)...
Aveti mai jos textul integral al acestei modificari:
Lege nr. 174/2004, pentru aprobarea Ordonanþei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedurã fiscalã
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 465 din 25/05/2004
Art. I. - Se aprobã Ordonanþa Guvernului nr. 92 din 24 decembrie 2003
privind Codul de procedurã fiscalã, adoptatã în temeiul art. 1 pct. II.5 din
Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanþe, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003, cu
urmãtoarele modificãri ºi completãri:
1. La articolul 1, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prin administrarea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume
datorate bugetului general consolidat se înþelege ansamblul activitãþilor
desfãºurate de organele fiscale în legãturã cu:
a) înregistrarea fiscalã;
b) declararea, stabilirea, verificarea ºi colectarea impozitelor, taxelor,
contribuþiilor ºi a altor sume datorate bugetului general consolidat;
c) soluþionarea contestaþiilor împotriva actelor administrative fiscale."
2. La articolul 2, alineatele (1) ºi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Administrarea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume
datorate bugetului general consolidat, prevãzute la art. 1, se îndeplineºte
potrivit dispoziþiilor Codului de procedurã fiscalã, ale Codului fiscal, precum
ºi ale altor reglementãri date în aplicarea acestora.
(2) Prezentul cod constituie procedura de drept comun pentru administrarea
impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume datorate bugetului general
consolidat."
3. Dupã articolul 2 se introduc articolele 21 ºi 22 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 21
Modificarea ºi completarea Codului de procedurã fiscalã
(1) Prezentul cod se modificã ºi se completeazã numai prin lege, promovatã, de
regulã, cu 6 luni înainte de data intrãrii în vigoare a acesteia.
(2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intrã în vigoare cu
începere din prima zi a anului urmãtor celui în care a fost adoptatã prin lege.
ARTICOLUL 22
Funcþionarea Comisiei fiscale centrale
Comisia fiscalã centralã constituitã potrivit art. 6 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal are responsabilitãþi de elaborare a deciziilor cu privire
la aplicarea unitarã a prezentului cod."
4. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"Principii generale de conduitã în administrarea impozitelor, taxelor,
contribuþiilor ºi a altor sume datorate bugetului general consolidat"
5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 3
Aplicarea unitarã a legislaþiei
Organul fiscal este obligat sã aplice unitar prevederile legislaþiei fiscale pe
teritoriul României, urmãrind stabilirea corectã a impozitelor, taxelor,
contribuþiilor ºi a altor sume datorate bugetului general consolidat."
6. La articolul 8, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Contribuabilul este obligat sã coopereze cu organele fiscale în vederea
determinãrii stãrii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de
cãtre acesta, în întregime, conform realitãþii, ºi prin indicarea mijloacelor
doveditoare care îi sunt cunoscute."
7. La articolul 9, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Informaþiile referitoare la impozite, taxe, contribuþii ºi alte sume
datorate bugetului general consolidat pot fi transmise numai:
a) autoritãþilor publice, în scopul îndeplinirii obligaþiilor prevãzute de lege;
b) autoritãþilor fiscale ale altor þãri, în condiþii de reciprocitate în baza
unor convenþii;
c) autoritãþilor judiciare competente, potrivit legii;
d) în alte cazuri prevãzute de lege."
8. La articolul 15, alineatele (2) ºi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Contribuabilul este orice persoanã fizicã ori juridicã sau orice altã
entitate fãrã personalitate juridicã ce datoreazã impozite, taxe, contribuþii ºi
alte sume bugetului general consolidat, în condiþiile legii.
(3) Statul este reprezentat de Ministerul Finanþelor Publice prin Agenþia
Naþionalã de Administrare Fiscalã ºi unitãþile sale teritoriale."
9. La articolul 15, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) ºi (5) cu
urmãtorul cuprins:
"(4) Unitãþile administrativ-teritoriale sunt reprezentate de autoritãþile
administraþiei publice locale, precum ºi de compartimentele de specialitate ale
acestora, în limita atribuþiilor delegate de cãtre autoritãþile respective.
(5) Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã, unitãþile sale teritoriale,
precum ºi compartimentele de specialitate ale autoritãþilor administraþiei
publice locale sunt denumite în prezentul cod organe fiscale."
10. La articolul 16, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Împuternicitul este obligat sã înregistreze la organul fiscal actul de
împuternicire, în formã autenticã ºi în condiþiile prevãzute de lege. Revocarea
împuternicirii opereazã faþã de organul fiscal de la data înregistrãrii actului
de revocare."
11. La articolul 16, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (21) cu urmãtorul
cuprins:
"(21) În cazul reprezentãrii contribuabililor în relaþiile cu organele fiscale
prin avocat, forma ºi conþinutul împuternicirii sunt cele prevãzute de
dispoziþiile legale privind organizarea ºi exercitarea profesiei de avocat."
12. La articolul 16, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Prevederile prezentului articol sunt aplicabile ºi reprezentanþilor fiscali
desemnaþi potrivit Codului fiscal, dacã legea nu prevede altfel."
13. La articolul 19, litera a) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"a) dreptul la perceperea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume
care constituie venituri ale bugetului general consolidat, dreptul la
rambursarea taxei pe valoarea adãugatã, dreptul la restituirea impozitelor,
taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume care constituie venituri ale bugetului
general consolidat, potrivit alin. (4), denumite creanþe fiscale principale;".
14. La articolul 19, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În mãsura în care plata sumelor reprezentând impozite, taxe, contribuþii ºi
alte venituri ale bugetului general consolidat se constatã cã a fost fãrã temei
legal, cel care a fãcut astfel plata are dreptul la restituirea sumei
respective."
15. La articolul 20, literele a)-e) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) obligaþia de a declara bunurile ºi veniturile impozabile sau, dupã caz,
impozitele, taxele, contribuþiile ºi alte sume datorate bugetului general
consolidat;
b) obligaþia de a calcula ºi de a înregistra în evidenþele contabile ºi fiscale
impozitele, taxele, contribuþiile ºi alte sume datorate bugetului general
consolidat;
c) obligaþia de a plãti la termenele legale impozitele, taxele, contribuþiile ºi
alte sume datorate bugetului general consolidat;
d) obligaþia de a plãti dobânzi ºi penalitãþi de întârziere, aferente
impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi altor sume datorate bugetului general
consolidat, denumite obligaþii de platã accesorii;
e) obligaþia de a calcula, de a reþine ºi de a înregistra în evidenþele
contabile ºi de platã, la termenele legale, impozitele ºi contribuþiile care se
realizeazã prin stopaj la sursã;".
16. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 22
Stingerea creanþelor fiscale
Creanþele fiscale se sting prin încasare, compensare, executare silitã, scutire,
anulare, prescripþie ºi prin alte modalitãþi prevãzute de lege."
17. La articolul 24, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Plãtitor al obligaþiei fiscale este debitorul sau persoana care, în numele
debitorului, conform legii, are obligaþia de a plãti sau de a reþine ºi de a
plãti, dupã caz, impozite, taxe, contribuþii, amenzi ºi alte sume datorate
bugetului general consolidat."
18. La articolul 29, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul
cuprins:
"(1) În cazul creanþelor fiscale administrate de Ministerul Finanþelor Publice
prin Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã, prin domiciliu fiscal se
înþelege:".
19. La articolul 29, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul
cuprins:
"(4) În cazul celorlalte creanþe fiscale ale bugetului general consolidat, prin
domiciliu fiscal se înþelege domiciliul reglementat potrivit dreptului comun sau
sediul social înregistrat potrivit legii."
20. La articolul 30, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Impozitele, taxele ºi alte sume care se datoreazã, potrivit legii, în vamã
sunt administrate de cãtre organele vamale."
21. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 31
Competenþa teritorialã
(1) Pentru administrarea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume
datorate bugetului general consolidat, competenþa revine acelui organ fiscal în
a cãrui razã teritorialã se aflã domiciliul fiscal al contribuabilului sau al
plãtitorului de venit, în cazul impozitelor ºi contribuþiilor realizate prin
stopaj la sursã, în condiþiile legii.
(2) În cazul contribuabililor nerezidenþi care desfãºoarã activitãþi pe
teritoriul României printr-un sediu permanent, competenþa revine organului
fiscal pe al cãrui teritoriu se realizeazã, în întregime sau cu preponderenþã,
cifra de afaceri.
(3) Competenþa de administrare a impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor
sume datorate bugetului general consolidat, datorate de marii contribuabili,
poate fi stabilitã în sarcina altor organe fiscale, prin ordin al ministrului
finanþelor publice."
22. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 32
Competenþa în cazul sediilor secundare
În cazul în care contribuabilul are, potrivit legii, obligaþii de platã la sedii
secundare, competenþa teritorialã pentru administrarea acestora revine organului
fiscal în a cãrui razã teritorialã acestea se aflã situate."
23. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 33
Competenþa teritorialã a compartimentelor de specialitate
ale autoritãþilor administraþiei publice locale
Compartimentele de specialitate ale autoritãþilor administraþiei publice locale
sunt competente pentru administrarea impozitelor, taxelor ºi a altor sume
datorate bugetelor locale ale unitãþilor administrativ-teritoriale."
24. La articolul 35, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În situaþia în care organele fiscale între care apare conflictul de
competenþã nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun, conflictul de
competenþã ivit se soluþioneazã de cãtre Comisia fiscalã centralã din cadrul
Ministerului Finanþelor Publice."
25. La articolul 35, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul
cuprins:
"(3) În cazul bugetelor locale, Comisia fiscalã centralã se completeazã cu câte
un reprezentant al Asociaþiei Comunelor din România, Asociaþiei Oraºelor din
România, Asociaþiei Municipiilor din România, Uniunii Naþionale a Consiliilor
Judeþene din România, precum ºi al Ministerului Administraþiei ºi Internelor."
26. Dupã articolul 36 se introduc articolele 361 ºi 362 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 361
Conflictul de interese
Funcþionarul public din cadrul organului fiscal implicat într-o procedurã de
administrare se aflã în conflict de interese, dacã:
a) în cadrul procedurii respective acesta este contribuabil, este soþ/soþie al/a
contribuabilului, este rudã pânã la gradul al 3-lea inclusiv a contribuabilului,
este reprezentant sau împuternicit al contribuabilului;
b) în cadrul procedurii respective poate dobândi un avantaj ori poate suporta un
dezavantaj direct;
c) existã un conflict între el, soþul/soþia, rudele sale pânã la gradul al 3-lea
inclusiv ºi una dintre pãrþi sau soþul/soþia, rudele pãrþii pânã la gradul al
3-lea inclusiv;
d) în alte cazuri prevãzute de lege.
ARTICOLUL 362
Abþinerea ºi recuzarea
(1) Funcþionarul public care ºtie cã se aflã în una dintre situaþiile prevãzute
la art. 361 este obligat sã înºtiinþeze conducãtorul organului fiscal ºi sã se
abþinã de la îndeplinirea procedurii.
(2) În cazul în care conflictul de interese se referã la conducãtorul organului
fiscal, acesta este obligat sã înºtiinþeze organul ierarhic superior.
(3) Abþinerea se propune de funcþionarul public ºi se decide de îndatã de
conducãtorul organului fiscal sau de organul ierarhic superior.
(4) Contribuabilul implicat în procedura în derulare poate solicita recuzarea
funcþionarului public aflat în conflict de interese.
(5) Recuzarea funcþionarului public se decide de îndatã de cãtre conducãtorul
organului fiscal sau de organul fiscal ierarhic superior. Decizia prin care se
respinge cererea de recuzare poate fi atacatã la instanþa judecãtoreascã
competentã. Cererea de recuzare nu suspendã procedura de administrare în
derulare."
27. La articolul 38 alineatul (2), dupã litera b) se introduce litera b1) cu
urmãtorul cuprins:
"b1) datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei împuternicite de
contribuabil, dupã caz;".
28. La articolul 38, literele f) ºi h) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul
cuprins:
"f) numele ºi semnãtura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit
legii;
............................................................................................
h) posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestaþiei ºi
organul fiscal la care se depune contestaþia;".
29. La articolul 38, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Actul administrativ fiscal emis în condiþiile alin. (2) prin intermediul
mijloacelor informatice este valabil ºi în cazul în care nu poartã semnãtura
persoanelor împuternicite ale organului fiscal potrivit legii ºi ºtampila
organului emitent, dacã îndeplineºte cerinþele legale aplicabile în materie."
30. La articolul 39, litera c) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"c) prin poºtã, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare
recomandatã cu confirmare de primire, precum ºi prin alte mijloace, cum sunt
fax, e-mail, dacã se asigurã transmiterea textului actului ºi confirmarea
primirii acestuia."
31. La articolul 39, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care se constatã lipsa contribuabilului sau a oricãrei persoane
îndreptãþite sã primeascã actul administrativ fiscal de la domiciliul fiscal al
acestuia sau refuzul de a primi actul administrativ fiscal, comunicarea se face
prin publicarea unui anunþ într-un cotidian naþional de largã circulaþie ºi/sau
într-un cotidian local ori în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în
care se menþioneazã cã a fost emis actul pe numele contribuabilului. Actul
administrativ fiscal se considerã comunicat în a cincea zi de la data publicãrii
anunþului."
32. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 40
Opozabilitatea actului administrativ fiscal
Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul în care este comunicat
contribuabilului sau la o datã ulterioarã menþionatã în actul administrativ
comunicat, potrivit legii."
33. Dupã articolul 40 se introduce articolul 401 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 401
Nulitatea actului administrativ fiscal
Lipsa unuia dintre elementele actului administrativ fiscal, referitoare la
numele, prenumele ºi calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal,
numele ºi prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului
administrativ sau a semnãturii persoanei împuternicite a organului fiscal, cu
excepþia prevãzutã la art. 38 alin. (3), atrage nulitatea acestuia. Nulitatea se
poate constata la cerere sau din oficiu."
34. La articolul 47, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Bãncile sunt obligate sã comunice organelor fiscale lista titularilor
persoane fizice, juridice sau orice alte entitãþi fãrã personalitate juridicã ce
deschid ori închid conturi, forma juridicã pe care aceºtia o au ºi domiciliul
sau sediul acestora. Aceastã comunicare se va face în prima jumãtate a fiecãrei
luni, cu referire la conturile deschise sau închise în luna anterioarã.
Comunicarea va fi adresatã Ministerului Finanþelor Publice."
35. La articolul 47, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul
cuprins:
"(3) Ministerul Finanþelor Publice, la cererea autoritãþilor administraþiei
publice locale, va transmite acestora informaþiile deþinute în baza alin. (1)."
36. La articolul 48, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu urmãtorul
cuprins:
"(5) Onorariile stabilite pentru expertizele prevãzute de prezentul articol vor
fi plãtite de la bugetele organelor fiscale care au apelat la serviciile
expertului, dupã caz."
37. La articolul 49, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul
cuprins:
"(3) Organul fiscal are dreptul sã reþinã, în scopul protejãrii împotriva
înstrãinãrii sau distrugerii, documente, acte, înscrisuri, registre ºi documente
financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii,
înregistrãrii ºi achitãrii obligaþiilor fiscale de cãtre contribuabili, pe o
perioadã de maximum 30 de zile. În cazuri excepþionale, cu aprobarea
conducãtorului organului fiscal, perioada de reþinere poate fi prelungitã cu
maximum 90 de zile."
38. Articolul 61 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 61
Calcularea termenelor
Termenele de orice fel privind exercitarea drepturilor ºi îndeplinirea
obligaþiilor prevãzute de Codul de procedurã fiscalã, precum ºi de alte
dispoziþii legale aplicabile în materie, dacã legea fiscalã nu dispune altfel,
se calculeazã potrivit dispoziþiilor Codului de procedurã civilã."
39. La articolul 63, literele a), c) ºi e) ale alineatului (1) vor avea
urmãtorul cuprins:
"a) pentru persoanele juridice, cu excepþia comercianþilor, precum ºi pentru
asocieri ºi alte entitãþi fãrã personalitate juridicã, codul de înregistrare
fiscalã atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agenþiei Naþionale
de Administrare Fiscalã;
............................................................................................
c) pentru persoanele fizice care nu deþin cod numeric personal, numãrul de
identificare fiscalã atribuit de organul fiscal competent din subordinea
Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã;
............................................................................................
e) pentru persoanele fizice plãtitoare de taxã pe valoarea adãugatã, codul de
înregistrare fiscalã atribuit de organul fiscal competent din subordinea
Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã."
40. La articolul 63, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (41) cu urmãtorul
cuprins:
"(41) Contribuabilii care obþin venituri din activitãþi independente, pentru
care plãþile anticipate se fac prin reþinere la sursã de cãtre plãtitorii de
venituri, au obligaþia, în vederea înregistrãrii, sã depunã la organul fiscal
competent declaraþia de înregistrare fiscalã."
41. La articolul 64, alineatele (1), (2), (5), (6) ºi (7) vor avea urmãtorul
cuprins:
"(1) Orice persoanã impozabilã care realizeazã operaþiuni taxabile ºi/sau
scutite de taxa pe valoarea adãugatã cu drept de deducere trebuie sã solicite
înregistrarea ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã la organul fiscal
competent din subordinea Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã în
urmãtoarele situaþii:
a) la înfiinþare, în mod obligatoriu, dacã declarã cã urmeazã sã realizeze o
cifrã de afaceri peste plafonul de scutire prevãzut de dispoziþiile Codului
fiscal referitoare la taxa pe valoarea adãugatã;
b) la înfiinþare, dacã declarã cã urmeazã sã realizeze o cifrã de afaceri sub
plafonul de scutire prevãzut de dispoziþiile Codului fiscal referitoare la taxa
pe valoarea adãugatã, dar opteazã pentru aplicarea regimului normal de taxã pe
valoarea adãugatã;
c) dupã înfiinþare, în mod obligatoriu, dacã depãºeºte plafonul de scutire
prevãzut de dispoziþiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea
adãugatã, în termen de 10 zile de la sfârºitul lunii în care a depãºit acest
plafon;
d) dupã înfiinþare, dacã cifra de afaceri realizatã este sub plafonul de scutire
prevãzut de dispoziþiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea
adãugatã, dar doreºte sã opteze pentru aplicarea regimului normal de taxã pe
valoarea adãugatã.
(2) Persoanele care realizeazã în exclusivitate operaþiuni scutite de taxa pe
valoarea adãugatã, iar potrivit Codului fiscal pot opta pentru taxarea acestora,
trebuie sã solicite înregistrarea ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã.
............................................................................................
(5) Data înregistrãrii ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã este:
a) data comunicãrii certificatului de înregistrare în situaþiile prevãzute la
alin. (1) lit. a) ºi b) ºi, dupã caz, la alin. (2);
b) data de întâi a lunii urmãtoare celei în care persoana impozabilã face
opþiunea pentru aplicarea regimului normal de taxã pe valoarea adãugatã în
situaþiile prevãzute la alin. (1) lit. d);
c) data de întâi a lunii urmãtoare celei în care persoana impozabilã solicitã
luarea în evidenþã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã în situaþiile
prevãzute la alin. (1) lit. c) ºi, dupã caz, la alin. (2).
(6) Orice persoanã impozabilã înregistratã ca plãtitor de taxã pe valoarea
adãugatã, care, ulterior înregistrãrii, realizeazã exclusiv operaþiuni care nu
dau drept de deducere, trebuie sã solicite scoaterea din evidenþã ca plãtitor de
taxã pe valoarea adãugatã, în termen de 10 zile de la sfârºitul lunii în care
realizeazã exclusiv astfel de operaþiuni. Scoaterea din evidenþã ca plãtitor de
taxã pe valoarea adãugatã se va face începând cu data de întâi a lunii urmãtoare
celei în care persoana impozabilã are obligaþia sã solicite aceastã scoatere din
evidenþã.
(7) Orice persoanã impozabilã înregistratã ca plãtitor de taxã pe valoarea
adãugatã trebuie sã solicite scoaterea din evidenþã ca plãtitor de taxã pe
valoarea adãugatã în caz de încetare a activitãþii, în termen de 15 zile de la
data actului în care se consemneazã situaþia respectivã. Scoaterea din evidenþã
ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã se va face începând cu data de întâi a
lunii urmãtoare depunerii declaraþiei de menþiuni."
42. Articolul 65 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 65
Obligaþia înscrierii codului de identificare fiscalã pe documente
Plãtitorii de impozite, taxe, contribuþii ºi alte sume datorate bugetului
general consolidat au obligaþia de a menþiona pe facturi, scrisori, oferte,
comenzi sau pe orice alte documente emise codul de identificare fiscalã
propriu."
43. La articolul 66, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Contribuabilii au obligaþia de a declara organului fiscal competent din
subordinea Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã, în termen de 30 de zile,
înfiinþarea de sedii secundare."
44. Articolul 67 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 67
Forma ºi conþinutul declaraþiei de înregistrare fiscalã
(1) Declaraþia de înregistrare fiscalã se întocmeºte prin completarea unui
formular pus la dispoziþie gratuit de organul fiscal din subordinea Agenþiei
Naþionale de Administrare Fiscalã ºi va fi însoþitã de acte doveditoare ale
informaþiilor cuprinse în aceasta.
(2) Declaraþia de înregistrare fiscalã va cuprinde: datele de identificare a
contribuabilului, categoriile de obligaþii de platã datorate potrivit Codului
fiscal, datele privind sediile secundare, datele de identificare a
împuternicitului, datele privind situaþia juridicã a contribuabilului, precum ºi
alte informaþii necesare administrãrii impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi
altor sume datorate bugetului general consolidat."
45. La articolul 68, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Pe baza declaraþiei de înregistrare fiscalã, depusã potrivit art. 63 alin.
(3), organul fiscal competent din subordinea Agenþiei Naþionale de Administrare
Fiscalã elibereazã certificatul de înregistrare fiscalã, în termen de 15 zile de
la data depunerii declaraþiei. În certificatul de înregistrare fiscalã se
înscrie obligatoriu codul de identificare fiscalã."
46. La articolul 69, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Modificãrile ulterioare ale datelor din declaraþia de înregistrare fiscalã
trebuie aduse la cunoºtinþã organului fiscal competent din subordinea Agenþiei
Naþionale de Administrare Fiscalã, în termen de 30 de zile de la data producerii
acestora, prin completarea ºi depunerea declaraþiei de menþiuni."
47. La articolul 70, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Organul fiscal competent din subordinea Agenþiei Naþionale de Administrare
Fiscalã organizeazã evidenþa plãtitorilor de impozite, taxe, contribuþii ºi alte
sume datorate la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul
Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor
pentru ºomaj, în cadrul registrului contribuabililor, care conþine:
a) datele de identificare a contribuabilului;
b) categoriile de obligaþii fiscale de platã datorate potrivit legii, denumite
vector fiscal;
c) alte informaþii necesare administrãrii obligaþiilor fiscale."
48. La articolul 70, dupã alineatul (4) se introduc alineatele (5)-(8) cu
urmãtorul cuprins:
"(5) Contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitãþi fãrã personalitate
juridicã care, în decurs de 12 luni consecutive, nu au depus declaraþii fiscale
ºi situaþii financiare, nu au efectuat plãþi ºi nu au prezentat solicitãri
organului fiscal vor fi trecuþi într-o evidenþã specialã a contribuabililor
inactivi.
(6) Contribuabilii trecuþi în evidenþa specialã vor fi supuºi inspecþiei
fiscale, în termen de maximum 3 luni de la data trecerii în evidenþa specialã.
(7) Pe perioada cât contribuabilul este considerat inactiv, certificatul de
înregistrare fiscalã se suspendã.
(8) Contribuabilii trecuþi în evidenþã specialã vor fi reactivaþi începând cu
data la care:
a) depun o declaraþie fiscalã sau situaþie financiarã;
b) efectueazã o platã voluntarã;
c) formuleazã o solicitare organelor fiscale;
d) organul fiscal constatã cã acesta desfãºoarã activitãþi supuse legii
fiscale."
49. La articolul 72, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Evidenþele contabile ºi fiscale vor fi pãstrate la domiciliul fiscal al
contribuabilului sau la sediile secundare, dupã caz."
50. La articolul 73, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În caz de inactivitate temporarã sau în cazul obligaþiilor de declarare a
unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit,
organul fiscal competent poate aproba, la cererea contribuabilului, alte termene
sau condiþii de depunere a declaraþiilor fiscale, în funcþie de necesitãþile
administrãrii obligaþiilor fiscale. Asupra termenelor ºi condiþiilor va decide
organul fiscal potrivit competenþelor aprobate prin ordin al ministrului
finanþelor publice."
51. La articolul 74, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Pentru anumite categorii de obligaþii fiscale, stabilite prin ordin al
ministrului finanþelor publice, organul fiscal poate transmite contribuabililor
formularele de declarare a impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume
datorate bugetului general consolidat, instrucþiunile de completare a acestora,
alte informaþii utile, precum ºi plicurile preadresate. În acest caz,
contravaloarea corespondenþei se suportã de cãtre organul fiscal."
52. La articolul 75, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Nedepunerea declaraþiei fiscale dã dreptul organului fiscal sã procedeze la
stabilirea din oficiu a obligaþiilor fiscale prin estimarea bazei de impunere
potrivit art. 60. Stabilirea din oficiu a obligaþiilor fiscale nu se poate face
înainte de împlinirea unui termen de 15 zile de la înºtiinþarea contribuabilului
privind depãºirea termenului legal de depunere a declaraþiei fiscale."
53. Denumirea titlului VI va avea urmãtorul cuprins:
"Stabilirea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume
datorate bugetului general consolidat"
54. Articolul 77 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 77
Stabilirea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume
datorate bugetului general consolidat
(1) Impozitele, taxele, contribuþiile ºi alte sume datorate bugetului general
consolidat se stabilesc astfel:
a) prin declaraþie fiscalã, în condiþiile art. 74 alin. (2) ºi art. 78 alin.
(3);
b) prin decizie emisã de organul fiscal, în celelalte cazuri.
(2) Dispoziþiile alin. (1) sunt aplicabile ºi în cazurile în care impozitele,
taxele, contribuþiile ºi alte sume datorate bugetului general consolidat sunt
scutite la platã conform reglementãrilor legale, precum ºi în cazul unei
rambursãri de taxã pe valoarea adãugatã."
55. La articolul 78, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu urmãtorul
cuprins:
"(11) Pentru creanþele administrate de Ministerul Finanþelor Publice prin
Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã, prin ordin al ministrului finanþelor
publice se pot stabili ºi alte competenþe pentru emiterea deciziilor de impunere
ca urmare a inspecþiei fiscale."
56. La articolul 78, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Declaraþia fiscalã întocmitã potrivit art. 74 alin. (2) este asimilatã cu o
decizie de impunere, sub rezerva unei verificãri ulterioare."
57. La articolul 78, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) ºi (5) cu
urmãtorul cuprins:
"(4) În situaþia în care legea nu prevede obligaþia de calculare a impozitului,
declaraþia fiscalã este asimilatã unei decizii referitoare la baza de impunere.
(5) Decizia de impunere ºi decizia referitoare la obligaþiile de platã accesorii
constituie ºi înºtiinþãri de platã, de la data comunicãrii acestora."
58. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 79
Forma ºi conþinutul deciziei de impunere
Decizia de impunere trebuie sã îndeplineascã condiþiile prevãzute la art. 38.
Decizia de impunere trebuie sã cuprindã, pe lângã elementele prevãzute la art.
38 alin. (2), ºi categoria de impozit, taxã, contribuþie sau altã sumã datoratã
bugetului general consolidat, baza de impunere, precum ºi cuantumul acestora,
pentru fiecare perioadã impozabilã."
59. La articolul 80, literele a) ºi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) deciziile privind rambursãri de taxã pe valoarea adãugatã ºi deciziile
privind restituiri de impozite, taxe, contribuþii ºi alte venituri ale bugetului
general consolidat;
b) deciziile referitoare la bazele de impunere;".
60. La articolul 84 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Termenul de prescripþie a dreptului de stabilire a obligaþiei fiscale se
suspendã pe perioada cuprinsã între momentul începerii inspecþiei fiscale ºi
momentul emiterii deciziei de impunere ca urmare a efectuãrii inspecþiei
fiscale."
61. Articolul 87 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 87
Persoanele supuse inspecþiei fiscale
Inspecþia fiscalã se exercitã asupra tuturor persoanelor, indiferent de forma
lor de organizare, care au obligaþii de stabilire, reþinere ºi platã a
impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume datorate bugetului general
consolidat, prevãzute de lege."
62. La articolul 89, literele a) ºi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) controlul prin sondaj, care constã în activitatea de verificare selectivã a
documentelor ºi operaþiunilor semnificative în care sunt reflectate modul de
calcul, de evidenþiere ºi de platã a obligaþiilor fiscale datorate bugetului
general consolidat;
............................................................................................
c) controlul încruciºat, care constã în verificarea documentelor ºi
operaþiunilor impozabile ale contribuabilului în corelaþie cu cele deþinute de
alte persoane; controlul încruciºat poate fi ºi inopinat."
63. La articolul 89 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) La finalizarea controlului inopinat sau încruciºat se încheie
proces-verbal."
64. La articolul 90, alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) La contribuabilii mari, perioada supusã inspecþiei fiscale începe de la
sfârºitul perioadei controlate anterior, în condiþiile alin. (1)."
65. La articolul 90, litera a) a alineatului (3) va avea urmãtorul cuprins:
"a) existã indicii privind diminuarea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a
altor sume datorate bugetului general consolidat;".
66. La articolul 90 alineatul (3), dupã litera b) se introduce litera c) cu
urmãtorul cuprins:
"c) nu au fost îndeplinite obligaþiile de platã a impozitelor, taxelor,
contribuþiilor ºi altor sume datorate bugetului general consolidat."
67. La articolul 91, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Inspecþia fiscalã se exercitã exclusiv, nemijlocit ºi neîngrãdit prin
Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã sau, dupã caz, de compartimentele de
specialitate ale autoritãþilor administraþiei publice locale, conform
dispoziþiilor prezentului titlu, ori de alte autoritãþi care sunt competente,
potrivit legii, sã administreze impozite, taxe, contribuþii sau alte sume
datorate bugetului general consolidat."
68. La articolul 91, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu urmãtorul
cuprins:
"(11) În cadrul Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã, competenþa de
exercitare a inspecþiei fiscale se stabileºte prin regulamentul de organizare ºi
funcþionare aprobat în condiþiile legii."
69. Dupã articolul 95 se introduce articolul 951 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 951
Durata efectuãrii inspecþiei fiscale
(1) Durata efectuãrii inspecþiei fiscale este stabilitã de organele de inspecþie
fiscalã sau, dupã caz, de compartimentele de specialitate ale autoritãþilor
administraþiei publice locale, în funcþie de obiectivele inspecþiei, ºi nu poate
fi mai mare de 3 luni.
(2) În cazul marilor contribuabili sau al celor care au sedii secundare, durata
inspecþiei nu poate fi mai mare de 6 luni."
70. La articolul 96, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Inspecþia fiscalã se efectueazã o singurã datã pentru fiecare impozit,
taxã, contribuþie ºi alte sume datorate bugetului general consolidat ºi pentru
fiecare perioadã supusã impozitãrii. Prin excepþie, conducãtorul inspecþiei
fiscale competent poate decide reverificarea unei anumite perioade dacã, de la
data încheierii inspecþiei fiscale ºi pânã la data împlinirii termenului de
prescripþie, apar date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali la data
efectuãrii verificãrilor sau erori de calcul care influenþeazã rezultatele
acestora."
71. La articolul 96, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (31) cu urmãtorul
cuprins:
"(31) În situaþia în care din instrumentarea cauzelor penale de cãtre organele
competente nu rezultã existenþa prejudiciului, reverificarea dispusã în temeiul
alin. (3) nu este urmatã de emiterea deciziei de impunere."
72. La articolul 96, alineatele (5) ºi (7) vor avea urmãtorul cuprins:
"(5) Activitatea de inspecþie fiscalã se organizeazã ºi se desfãºoarã în baza
unor programe anuale, trimestriale ºi lunare aprobate în condiþiile stabilite
prin ordin al preºedintelui Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã,
respectiv prin acte ale autoritãþilor administraþiei publice locale, dupã caz.
............................................................................................
(7) La finalizarea inspecþiei fiscale, contribuabilul este obligat sã dea o
declaraþie scrisã, pe propria rãspundere, din care sã rezulte cã au fost puse la
dispoziþie toate documentele ºi informaþiile solicitate pentru inspecþia
fiscalã. În declaraþie se va menþiona ºi faptul cã au fost restituite toate
documentele solicitate ºi puse la dispoziþie de contribuabil."
73. La articolul 97, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul
cuprins:
"(3) Pe toatã durata exercitãrii inspecþiei fiscale contribuabilii supuºi
acesteia au dreptul de a beneficia de asistenþã de specialitate sau juridicã."
74. La articolul 98, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) La încheierea inspecþiei fiscale, organul fiscal va prezenta
contribuabilului constatãrile ºi consecinþele lor fiscale, acordându-i acestuia
posibilitatea de a-ºi exprima punctul de vedere potrivit art. 7 alin. (1), cu
excepþia cazului în care bazele de impozitare nu au suferit nici o modificare în
urma inspecþiei fiscale sau a cazului în care contribuabilul renunþã la acest
drept ºi notificã acest fapt organelor de inspecþie fiscalã."
75. La articolul 98, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Data, ora ºi locul prezentãrii concluziilor vor fi comunicate
contribuabilului în timp util."
76. La articolul 100, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (21) cu
urmãtorul cuprins:
"(21) În cazul în care, ca urmare a efectuãrii inspecþiei fiscale, au fost
sesizate organele de urmãrire penalã, decizia de impunere privitoare la obiectul
sesizãrii penale se poate emite dupã soluþionarea cu caracter definitiv a cauzei
penale."
77. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 102
Termenele de platã
(1) Creanþele fiscale sunt scadente la expirarea termenelor prevãzute de Codul
fiscal sau de alte legi care le reglementeazã.
(2) Pentru diferenþele de obligaþii fiscale principale ºi pentru obligaþiile
fiscale accesorii, stabilite potrivit legii, termenul de platã se stabileºte în
funcþie de data comunicãrii acestora, astfel:
a) dacã data comunicãrii este cuprinsã în intervalul 1-15 din lunã, termenul de
platã este pânã la data de 5 a lunii urmãtoare;
b) dacã data comunicãrii este cuprinsã în intervalul 16-31 din lunã, termenul de
platã este pânã la data de 20 a lunii urmãtoare.
(3) Pentru obligaþiile fiscale eºalonate sau amânate la platã, precum ºi pentru
accesoriile acestora termenul de platã se stabileºte prin documentul prin care
se acordã înlesnirea respectivã.
(4) Pentru creanþele fiscale, administrate de Ministerul Finanþelor Publice,
care nu au prevãzute termene de platã, acestea vor fi stabilite prin ordin al
ministrului finanþelor publice.
(5) Pentru creanþele fiscale ale bugetelor locale care nu au prevãzute termene
de platã, acestea se stabilesc prin ordin comun al ministrului administraþiei ºi
internelor ºi al ministrului finanþelor publice.
(6) Contribuþiile sociale administrate de Ministerul Finanþelor Publice, dupã
calcularea ºi reþinerea acestora conform reglementãrilor legale în materie, se
vireazã pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se efectueazã
plata drepturilor salariale."
78. La articolul 103, alineatele (2) ºi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Plata obligaþiilor fiscale se efectueazã de cãtre debitori, distinct, pe
fiecare impozit, taxã, contribuþie ºi alte sume datorate bugetului general
consolidat, inclusiv dobânzi ºi penalitãþi de întârziere.
(3) În cazul stingerii prin platã a obligaþiilor fiscale, momentul plãþii este:
a) în cazul plãþilor în numerar, data înscrisã în documentul de platã eliberat
de organele sau persoanele abilitate de organul fiscal;
b) în cazul plãþilor efectuate prin mandat poºtal, data poºtei, înscrisã pe
mandatul poºtal;
c) în cazul plãþilor efectuate prin decontare bancarã, data la care bãncile
debiteazã contul plãtitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice,
confirmate prin ºtampila ºi semnãtura autorizatã a acestora, cu excepþia
situaþiei prevãzute la art. 110;
d) pentru obligaþiile fiscale care se sting prin anulare de timbre fiscale
mobile, data înregistrãrii la organul competent a documentului sau a actului
pentru care s-au depus ºi anulat timbrele datorate potrivit legii."
79. Articolul 104 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 104
Ordinea stingerii datoriilor
(1) Dacã un contribuabil datoreazã mai multe tipuri de impozite, taxe,
contribuþii ºi alte sume reprezentând creanþe fiscale prevãzute la art. 19 alin.
(2) lit. a), iar suma plãtitã nu este suficientã pentru a stinge toate
datoriile, atunci se sting datoriile acelui tip de creanþã fiscalã principalã pe
care îl stabileºte contribuabilul.
(2) În cadrul tipului de impozit, taxã, contribuþie sau altã sumã reprezentând
creanþã fiscalã stabilit de contribuabil, plata se efectueazã în urmãtoarea
ordine:
a) sume datorate în contul ratelor din graficele de platã a obligaþiilor
fiscale, pentru care s-au aprobat eºalonãri ºi/sau amânãri la platã, precum ºi
dobânzile datorate pe perioada eºalonãrii ºi/sau amânãrii la platã ºi calculate
conform legii;
b) obligaþii fiscale principale cu termene de platã în anul curent, precum ºi
accesoriile acestora, în ordinea vechimii;
c) obligaþii fiscale datorate ºi neachitate la data de 31 decembrie a anului
precedent, în ordinea vechimii, pânã la stingerea integralã a acestora;
d) dobânzi, penalitãþi de întârziere aferente obligaþiilor fiscale prevãzute la
lit. c);
e) obligaþii fiscale cu termene de platã viitoare, la solicitarea debitorului.
(3) Pentru creanþele bugetelor locale, din categoria obligaþiilor fiscale
prevãzute la alin. (2) lit. b) se sting cu prioritate obligaþiile stabilite ca
urmare a inspecþiei fiscale.
(4) În situaþia în care debitorul nu efectueazã plata obligaþiilor fiscale,
conform prevederilor alin. (2), creditorul fiscal va proceda la stingerea
obligaþiilor fiscale pe care le administreazã, în conformitate cu ordinea de
platã reglementatã de prezentul cod, ºi va înºtiinþa despre aceasta debitorul,
în termen de 10 zile de la data efectuãrii stingerii.
(5) Orice platã fãcutã dupã comunicarea somaþiei în cadrul executãrii silite va
stinge, mai întâi, obligaþia fiscalã stabilitã în titlul executoriu."
80. La articolul 105, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Compensarea se face de organul fiscal competent la cererea debitorului sau
înainte de restituirea ori rambursarea sumelor cuvenite acestuia, dupã caz, în
ordinea prevãzutã la art. 104 alin. (2)."
81. La articolul 105, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (31) cu
urmãtorul cuprins:
"(31) Organul fiscal poate efectua compensare din oficiu ori de câte ori
constatã existenþa unor creanþe reciproce."
82. La articolul 105, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (41) cu
urmãtorul cuprins:
"(41) Dispoziþiile alin. (4) nu se aplicã în cazul creanþelor bugetelor locale."
83. La articolul 106, litera h) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"h) cele rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din reþinerile
prin poprire, dupã caz, în temeiul hotãrârii judecãtoreºti prin care se dispune
desfiinþarea executãrii silite."
84. La articolul 106, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu
urmãtorul cuprins:
"(11) Prin excepþie de la prevederile alin. (1), sumele de restituit
reprezentând diferenþe de impozite rezultate din regularizarea anualã a
impozitului pe venit datorat de persoanele fizice se restituie din oficiu de
organele fiscale competente, în termen de cel mult 60 de zile de la data
comunicãrii deciziei de impunere."
85. La articolul 106, dupã alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu urmãtorul
cuprins:
"(6) Procedura de restituire ºi de rambursare a sumelor de la buget, inclusiv
modalitatea de acordare a dobânzilor prevãzute la art. 113, se aprobã prin ordin
al ministrului finanþelor publice."
86. La articolul 108, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul
cuprins:
"(3) Dobânzile ºi penalitãþile de întârziere se fac venit la bugetul cãruia îi
aparþine creanþa principalã."
87. La articolul 109, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin excepþie de la prevederile alin. (1), se datoreazã dobânzi dupã cum
urmeazã:
a) pentru diferenþele de impozite, taxe, contribuþii, precum ºi cele
administrate de organele vamale, stabilite de organele competente, dobânzile se
datoreazã începând cu ziua imediat urmãtoare scadenþei impozitului, taxei sau
contribuþiei, pentru care s-a stabilit diferenþa, pânã la data stingerii
acesteia inclusiv;
b) pentru impozitele, taxele ºi contribuþiile stinse prin executare silitã, pânã
la data întocmirii procesului-verbal de distribuire inclusiv. În cazul plãþii
preþului în rate, dobânzile se calculeazã pânã la data întocmirii
procesului-verbal de distribuire a avansului. Pentru suma rãmasã de platã
dobânda este datoratã de cãtre cumpãrãtor;
c) pentru impozitele, taxele ºi contribuþiile debitorului declarat insolvabil,
pânã la data încheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilitãþii
inclusiv."
88. Articolul 110 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 110
Dobânzi ºi penalitãþi de întârziere în cazul plãþilor efectuate
prin decontare bancarã
(1) Nedecontarea de cãtre unitãþile bancare a sumelor cuvenite bugetului general
consolidat, în termen de 3 zile lucrãtoare de la data debitãrii contului
plãtitorului, nu îl exonereazã pe plãtitor de obligaþia de platã a sumelor
respective ºi atrage pentru acesta dobânzi ºi penalitãþi de întârziere la
nivelul celor prevãzute la art. 109 ºi 114, dupã termenul de 3 zile.
(2) Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului ºi nedecontate de unitãþile
bancare, precum ºi a dobânzilor ºi penalitãþilor de întârziere prevãzute la
alin. (1), plãtitorul se poate îndrepta împotriva unitãþii bancare respective."
89. La articolul 111, alineatele (1) ºi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) În cazul creanþelor fiscale stinse prin compensare, dobânzile ºi
penalitãþile de întârziere se datoreazã pânã la data stingerii inclusiv. Data
stingerii este, pentru compensãrile la cerere, data depunerii la organul
competent a cererii de compensare, iar pentru compensãrile efectuate înaintea
restituirii sau rambursãrii sumei cuvenite debitorului, data depunerii cererii
de rambursare sau restituire.
............................................................................................
(4) Pentru obligaþiile fiscale neplãtite la termen, atât înainte, cât ºi dupã
deschiderea procedurii de reorganizare judiciarã, se datoreazã dobânzi ºi
penalitãþi de întârziere pânã la data deschiderii procedurii de faliment. Pentru
obligaþiile fiscale nãscute dupã data deschiderii procedurii de faliment ºi
neplãtite la termen nu se datoreazã dobânzi ºi penalitãþi de întârziere."
90. Articolul 112 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 112
Dobânzi în cazul înlesnirilor la platã
Pe perioada pentru care au fost acordate înlesniri la plata obligaþiilor fiscale
restante se datoreazã dobânzi."
91. Articolul 113 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 113
Dobânzi în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget
(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au
dreptul la dobândã din ziua urmãtoare expirãrii termenului prevãzut de art. 106
alin. (11) sau art. 191, dupã caz. Acordarea dobânzilor se face la cererea
contribuabililor.
(2) Nivelul dobânzii este cel prevãzut la art. 109 alin. (5) ºi se suportã din
acelaºi buget ºi acelaºi venit bugetar din care se restituie ori se ramburseazã,
dupã caz, sumele solicitate de cãtre plãtitori."
92. La articolul 114, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul în care s-au acordat înlesniri la platã, penalitatea de întârziere
se datoreazã pânã la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-au acordat
înlesnirile. Nerespectarea înlesnirilor la platã, aºa cum au fost acordate,
conduce la calculul penalitãþilor de întârziere de la data încetãrii, conform
legii, a valabilitãþii înlesnirilor."
93. Articolul 115 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 115
Înlesniri la plata obligaþiilor fiscale
(1) La cererea temeinic justificatã a contribuabililor, organul fiscal competent
poate acorda pentru obligaþiile fiscale restante, atât înaintea începerii
executãrii silite, cât ºi în timpul efectuãrii acesteia, înlesniri la platã, în
condiþiile legii.
(2) La cererea temeinic justificatã a debitorilor, persoane fizice sau juridice,
creditorii bugetari locali, prin autoritãþile administraþiei publice locale care
administreazã aceste bugete, pot acorda, pentru obligaþiile bugetare restante pe
care le administreazã, urmãtoarele înlesniri la platã:
a) eºalonãri la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, redevenþelor,
contribuþiilor ºi a altor obligaþii la bugetul local;
b) amânãri la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, contribuþiilor ºi a altor
obligaþii la bugetul local;
c) eºalonãri la plata dobânzilor ºi/sau a penalitãþilor de orice fel, cu
excepþia dobânzilor datorate pe perioada de eºalonare;
d) amânãri ºi/sau scutiri ori amânãri ºi/sau reduceri de dobânzi ºi/sau
penalitãþi de întârziere, cu excepþia dobânzilor datorate pe perioada de
amânare;
e) scutiri sau reduceri de impozite ºi taxe locale, în condiþiile legii.
(3) Procedura de acordare a înlesnirilor la platã pentru creanþele bugetare
locale se stabileºte prin acte normative speciale.
(4) Pentru acordarea înlesnirilor la platã creditorii bugetari locali vor cere
debitorilor constituirea de garanþii.
(5) Pentru obligaþiile la bugetul local, datorate ºi neachitate dupã data de 1
iulie 2003 de cãtre persoanele fizice, garanþia este:
a) o sumã egalã cu douã rate medii din eºalonare, reprezentând obligaþii
bugetare locale eºalonate ºi dobânzi calculate, în cazul eºalonãrilor la platã;
b) o sumã rezultatã din raportul dintre contravaloarea debitelor amânate ºi
dobânzile calculate ºi numãrul de luni aprobate pentru amânare la platã, în
cazul amânãrilor la platã.
(6) Pentru obligaþiile la bugetul local, datorate ºi neachitate dupã data de 1
iulie 2003 de cãtre persoanele juridice, garanþia este de 100% din totalul
creanþei bugetare locale pentru care s-a acordat înlesnirea."
94. La articolul 119, alineatele (2), (3) ºi (9) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Se dispun mãsuri asigurãtorii sub forma popririi asigurãtorii ºi
sechestrului asigurãtoriu asupra bunurilor mobile ºi/sau imobile proprietate a
debitorului, precum ºi asupra veniturilor acestuia, când existã pericolul ca
acesta sã se sustragã, sã-ºi ascundã ori sã-ºi risipeascã patrimoniul,
periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea, precum ºi în cazul
suspendãrii executãrii actului administrativ prevãzute la art. 179.
(3) Aceste mãsuri pot fi luate ºi în cazul în care creanþa nu a fost încã
individualizatã ºi nu a devenit scadentã. Mãsurile asigurãtorii dispuse atât de
organele fiscale competente, cât ºi de instanþele judecãtoreºti ori de alte
organe competente, dacã nu au fost desfiinþate în condiþiile legii, rãmân
valabile pe toatã perioada executãrii silite, fãrã îndeplinirea altor
formalitãþi. O datã cu individualizarea creanþei ºi ajungerea acesteia la
scadenþã, în cazul neplãþii, mãsurile asigurãtorii se transformã în mãsuri
executorii.
............................................................................................
(9) Dacã valoarea bunurilor proprii ale debitorului nu acoperã integral creanþa
fiscalã a bugetului general consolidat, mãsurile asigurãtorii pot fi înfiinþate
ºi asupra bunurilor deþinute de cãtre debitor în proprietate comunã cu terþe
persoane, pentru cota-parte deþinutã de acesta."
95. La articolul 126, alineatele (8) ºi (9) vor avea urmãtorul cuprins:
"(8) În cazul în care asupra aceloraºi venituri ori bunuri ale debitorului a
fost pornitã executarea, atât pentru realizarea titlurilor executorii privind
creanþe fiscale, cât ºi pentru titluri ce se executã în condiþiile prevãzute de
alte dispoziþii legale, executarea silitã se va face, potrivit dispoziþiilor
prezentului cod, de cãtre organele de executare prevãzute de acesta.
(9) Când se constatã cã domiciliul fiscal al debitorului se aflã în raza
teritorialã a altui organ de executare, titlul executoriu împreunã cu dosarul
executãrii vor fi trimise acestuia, înºtiinþându-se, dacã este cazul, organul de
la care s-a primit titlul executoriu."
96. La articolul 127, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Organul de executare coordonator înscrie în întregime debitul în evidenþele
sale ºi ia mãsuri de executare silitã, comunicând întregul debit organelor de
executare în a cãror razã teritorialã se aflã domiciliile fiscale ale celorlalþi
codebitori, aplicându-se dispoziþiile art. 126."
97. La articolul 130, alineatele (1) ºi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Executarea silitã a creanþelor fiscale se efectueazã în temeiul unui titlu
executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de cãtre organul de
executare competent în a cãrui razã teritorialã îºi are domiciliul fiscal
debitorul sau al unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
............................................................................................
(3) Executarea silitã începe numai dupã ce organul fiscal a transmis debitorului
înºtiinþarea de platã prin care i se comunicã acestuia suma datoratã, iar dupã
înºtiinþare au trecut 15 zile de la comunicare."
98. La articolul 130, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (31) cu
urmãtorul cuprins:
"(31) Înºtiinþarea de platã este act premergãtor executãrii silite."
99. La articolul 130, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Titlul executoriu emis potrivit alin. (1) de organul de executare competent
va conþine, pe lângã elementele prevãzute la art. 38 alin. (2), urmãtoarele:
codul de identificare fiscalã, domiciliul fiscal al acestuia, precum ºi orice
alte date de identificare; cuantumul ºi natura sumelor datorate ºi neachitate,
temeiul legal al puterii executorii a titlului."
100. La articolul 130, dupã alineatul (8) se introduc alineatele (9) ºi (10) cu
urmãtorul cuprins:
"(9) În cazul în care instituþiile publice transmit titluri executorii privind
venituri proprii spre executare silitã organelor fiscale, sumele astfel
realizate se fac venit la bugetul de stat sau local, dupã caz.
(10) În cazul în care autoritãþile administraþiei publice locale transmit
titluri executorii privind venituri proprii spre executare silitã organelor
fiscale din subordinea Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã, sumele astfel
realizate se fac venit la bugetul de stat."
101. La articolul 136, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Înaintea valorificãrii bunurilor, acestea vor fi evaluate. În acest scop,
organul de executare va apela la organe ºi persoane de specialitate, care sunt
obligate sã îºi îndeplineascã atribuþiile ce le revin în acest sens.
Dispoziþiile art. 48 se aplicã în mod corespunzãtor."
102. Titlul articolului 137 va avea urmãtorul cuprins:
"Suspendarea, întreruperea sau încetarea executãrii silite"
103. La articolul 137, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul în care popririle înfiinþate de organul de executare genereazã
imposibilitatea debitorului de a-ºi continua activitatea economicã, cu
consecinþe sociale deosebite, creditorul fiscal poate dispune, la cererea
debitorului ºi þinând seama de motivele invocate de acesta, fie suspendarea
temporarã totalã, fie suspendarea temporarã parþialã a executãrii silite prin
poprirea conturilor bancare."
104. La articolul 143, alineatul (9) va avea urmãtorul cuprins:
"(9) Biroul de carte funciarã va comunica organelor de executare, la cererea
acestora, în termen de 10 zile, celelalte drepturi reale ºi sarcini care
greveazã imobilul urmãrit, precum ºi titularii acestora, care vor fi înºtiinþaþi
de cãtre organul de executare ºi chemaþi la termenele fixate pentru vânzarea
bunului imobil ºi distribuirea preþului."
105. La articolul 151, litera i) a alineatului (4) va avea urmãtorul cuprins:
"i) menþiunea cã toþi cei interesaþi în cumpãrarea bunurilor trebuie sã prezinte
dovada emisã de organele fiscale cã nu au obligaþii fiscale restante;".
106. La articolul 151, litera h) a alineatului (7) va avea urmãtorul cuprins:
"h) dovada, emisã de organele fiscale, cã nu are obligaþii fiscale restante faþã
de acestea."
107. La articolul 152, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Vânzarea la licitaþie a bunurilor sechestrate este organizatã de o comisie
condusã de un preºedinte."
108. La articolul 152, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (11) - (13) cu
urmãtorul cuprins:
"(11) Comisia de licitaþie este constituitã din 3 persoane desemnate de organul
de conducere al creditorului bugetar.
(12) Comisia de licitaþie verificã ºi analizeazã documentele de participare ºi
afiºeazã la locul licitaþiei, cu cel puþin o orã înaintea începerii acesteia,
lista cuprinzând ofertanþii care au depus documentaþia completã de participare.
(13) Ofertanþii se identificã dupã numãrul de ordine de pe lista de participare,
dupã care preºedintele comisiei anunþã obiectul licitaþiei, precum ºi modul de
desfãºurare a acesteia."
109. La articolul 152, alineatul (8) va avea urmãtorul cuprins:
"(8) În procesul-verbal prevãzut la alin. (7) se vor menþiona, pe lângã
elementele prevãzute la art. 38 alin. (2), ºi urmãtoarele: numele ºi prenumele
sau denumirea cumpãrãtorului, precum ºi domiciliul fiscal al acestuia; numãrul
dosarului de executare silitã; indicarea bunurilor adjudecate, a preþului la
care bunul a fost adjudecat ºi a taxei pe valoarea adãugatã, dacã este cazul;
toþi cei care au participat la licitaþie ºi sumele oferite de fiecare
participant, precum ºi, dacã este cazul, menþionarea situaþiilor în care
vânzarea nu s-a realizat."
110. La articolul 155, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care cumpãrãtorul cãruia i s-a încuviinþat plata preþului în
rate nu plãteºte restul de preþ în condiþiile ºi la termenele stabilite, el va
putea fi executat silit pentru plata sumei datorate în temeiul titlului
executoriu emis de organul de executare competent pe baza procesului-verbal de
adjudecare."
111. La articolul 156, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care debitorii cãrora urma sã li se restituie bunuri potrivit
alin. (1) nu se mai aflã la domiciliul fiscal declarat ºi, în urma demersurilor
întreprinse, nu au putut fi identificaþi, organul fiscal va proceda la
înºtiinþarea acestora, cu procedura prevãzutã pentru comunicarea prin
publicitate potrivit art. 39 alin. (3), cã bunul în cauzã este pãstrat la
dispoziþia proprietarului pânã la împlinirea termenului de prescripþie, dupã
care va fi valorificat potrivit dispoziþiilor legale privind valorificarea
bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului, dacã legea nu prevede
altfel."
112. Articolul 157 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 157
Darea în platã
(1) În tot cursul executãrii silite asupra bunurilor imobile ale debitorului
persoanã juridicã, inclusiv în perioada în care poate avea loc reluarea
procedurii de valorificare în condiþiile art. 156 alin. (1), creanþele fiscale
administrate de Ministerul Finanþelor Publice ºi cele ale bugetelor locale pot
fi stinse, la cererea debitorului, cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea
în proprietatea publicã a statului sau, dupã caz, a unitãþii
administrativ-teritoriale a bunurilor imobile supuse executãrii silite.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã ºi în cazul în care executarea silitã este
suspendatã ca urmare a aprobãrii unei înlesniri la plata obligaþiilor fiscale,
potrivit art. 115.
(3) În scopul prevãzut la alin. (1) organul abilitat sã efectueze procedura de
executare silitã, potrivit legii, va transmite cererea, împreunã cu un exemplar
al dosarului de executare silitã ºi propunerile sale, comisiei numite prin ordin
al ministrului finanþelor publice sau, dupã caz, de cãtre unitatea
administrativ-teritorialã, care va decide asupra modului de soluþionare a
acesteia ºi va dispune organului abilitat sã efectueze procedura de executare
silitã, încheierea procesului-verbal de trecere în proprietatea publicã a
bunului imobil ºi stingerea creanþelor fiscale administrate de Ministerul
Finanþelor Publice sau a celor locale pentru care s-a început executarea silitã.
(4) Comisia prevãzutã la alin. (3) va decide stingerea creanþelor fiscale prin
trecerea în proprietatea publicã a unor bunuri imobile supuse executãrii silite,
numai în condiþiile existenþei unor solicitãri de preluare în administrare,
potrivit legii, a acestor bunuri.
(5) De la data depunerii cererii de cãtre debitor pânã la data întocmirii
procesului-verbal de trecere în proprietatea publicã, bunul imobil rãmâne
indisponibilizat.
(6) Procesul-verbal de trecere în proprietatea publicã a bunului imobil
constituie titlu de proprietate. Operaþiunea de transfer al dreptului de
proprietate, ca efect al dãrii în platã, este scutitã de taxa pe valoarea
adãugatã.
(7) Bunurile imobile trecute în proprietatea publicã conform alin. (1) pot fi
date în administrare în condiþiile legii.
(8) În cazul în care bunurile imobile trecute în proprietatea publicã conform
prezentului cod au fost revendicate ºi restituite, potrivit legii, terþelor
persoane, debitorul persoanã juridicã va fi obligat la plata sumelor stinse prin
aceastã modalitate."
113. La articolul 158, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Sumele recuperate în contul cheltuielilor de executare silitã se fac venit
la bugetul din care au fost avansate, cu excepþia sumelor reprezentând
cheltuieli de executare silitã a creanþelor fiscale administrate de Ministerul
Finanþelor Publice, care se fac venit la bugetul de stat, dacã legea nu prevede
altfel."
114. La articolul 161, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Creditorii fiscali care au un privilegiu prin efectul legii ºi care
îndeplinesc condiþia de publicitate sau posesie a bunului mobil au prioritate,
în condiþiile prevãzute la art. 131 alin. (7), la distribuirea sumei rezultate
din vânzare faþã de alþi creditori care au garanþii reale asupra bunului
respectiv."
115. Articolul 164 se abrogã.
116. La articolul 166, alineatul (3) se abrogã.
117. La articolul 168, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) În cazuri excepþionale, pentru motive temeinice, Guvernul, respectiv
autoritãþile deliberative la nivel local, prin hotãrâre, pot aproba anularea
unor creanþe fiscale."
118. La articolul 168, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul creanþelor fiscale datorate bugetelor locale, suma prevãzutã la
alin. (3) reprezintã limita maximã pânã la care, prin hotãrâre, autoritãþile
deliberative pot stabili plafonul creanþelor fiscale care pot fi anulate."
119. La articolul 169, alineatele (1) ºi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Împotriva titlului de creanþã, precum ºi împotriva altor acte
administrative fiscale se poate formula contestaþie potrivit legii. Contestaþia
este o cale administrativã de atac ºi nu înlãturã dreptul la acþiune al celui
care se considerã lezat în drepturile sale printr-un act administrativ fiscal
sau prin lipsa acestuia, în condiþiile legii.
............................................................................................
(3) Baza de impunere ºi impozitul, taxa sau contribuþia stabilite prin decizie
de impunere se contestã numai împreunã."
120. La articolul 169, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (31) cu
urmãtorul cuprins:
"(31) Pot fi contestate în condiþiile alin. (3) ºi deciziile de impunere prin
care nu sunt stabilite impozite, taxe, contribuþii sau alte sume datorate
bugetului general consolidat."
121. La articolul 170, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu
urmãtorul cuprins:
"(11) Obiectul contestaþiei îl constituie numai sumele ºi mãsurile stabilite ºi
înscrise de organul fiscal în titlul de creanþã sau în actul administrativ
fiscal atacat, cu excepþia contestaþiei împotriva refuzului nejustificat de
emitere a actului administrativ fiscal."
122. La articolul 170, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Contestaþia se depune la organul fiscal, respectiv vamal, al cãrui act
administrativ este atacat ºi nu este supusã taxelor de timbru."
123. La articolul 173, litera a) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"a) contestaþiile care au ca obiect impozite, taxe, contribuþii, datorie vamalã,
precum ºi accesorii ale acestora, al cãror cuantum este sub 5 miliarde lei, se
soluþioneazã de cãtre organele competente constituite la nivelul direcþiilor
generale unde contestatorii au domiciliul fiscal sau, dupã caz, de cãtre organul
fiscal stabilit la art. 31 alin. (3)."
124. La articolul 173, dupã litera a) a alineatului (1) se introduce litera a1)
cu urmãtorul cuprins:
"a1) contestaþiile formulate de marii contribuabili, care au ca obiect impozite,
taxe, contribuþii, datorie vamalã, precum ºi accesorii ale acestora, al cãror
cuantum este sub 5 miliarde lei, se soluþioneazã de cãtre organele competente
constituite în cadrul respectivelor direcþii generale de administrare a marilor
contribuabili;".
125. La articolul 173, dupã alineatul (2) se introduc alineatele (21) ºi (22) cu
urmãtorul cuprins:
"(21) Contestaþiile formulate de cei care se considerã lezaþi de refuzul
nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal se soluþioneazã de cãtre
organul ierarhic superior organului fiscal competent sã emitã acel act.
(22) Contestaþiile formulate împotriva actelor administrative fiscale emise de
autoritãþile administraþiei publice locale se soluþioneazã de cãtre acestea."
126. Articolul 174 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 174
Decizia sau dispoziþia de soluþionare
(1) În soluþionarea contestaþiei, organul competent se pronunþã prin decizie sau
dispoziþie, dupã caz.
(2) Decizia sau dispoziþia emisã în soluþionarea contestaþiei este definitivã în
sistemul cãilor administrative de atac."
127. La articolul 178, alineatele (2) ºi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Organul de soluþionare competent poate suspenda procedura, la cerere, dacã
sunt motive întemeiate. La aprobarea suspendãrii, organul de soluþionare
competent va stabili ºi termenul pânã la care se suspendã procedura. Suspendarea
poate fi solicitatã o singurã datã.
(3) Procedura administrativã este reluatã la încetarea motivului care a
determinat suspendarea sau, dupã caz, la expirarea termenului stabilit de
organul de soluþionare competent potrivit alin. (2), indiferent dacã motivul
care a determinat suspendarea a încetat sau nu."
128. La titlul X, dupã titlul acestuia se introduce articolul 1821 cu urmãtorul
cuprins:
"ARTICOLUL 1821
Infracþiuni
(1) Sustragerea, substituirea, degradarea sau înstrãinarea de cãtre debitor ori
de cãtre terþe persoane a bunurilor sechestrate în conformitate cu prevederile
prezentului cod se pedepseºte cu închisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amendã
de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Reþinerea ºi nevãrsarea de cãtre plãtitorii obligaþiilor fiscale a sumelor
reprezentând impozite ºi contribuþii cu reþinere la sursã, în cel mult 30 de
zile de la scadenþã, constituie infracþiuni ºi se pedepsesc cu închisoare de la
6 luni la 2 ani sau cu amendã de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei."
129. La articolul 183 alineatul (1), dupã litera k) se introduce litera l) cu
urmãtorul cuprins:
"l) refuzul debitorului supus executãrii silite de a preda bunurile organului de
executare spre a fi sechestrate sau de a le pune la dispoziþia acestuia pentru a
fi identificate ºi evaluate."
130. La articolul 183, litera d) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"d) cu amendã de la 500.000 lei la 15.000.000 lei, pentru persoanele fizice, ºi
cu amendã de la 5.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru persoanele juridice, în
cazul sãvârºirii faptelor prevãzute la alin. (1) lit. a), b), f)-l)."
131. La articolul 183, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) ºi (5) cu
urmãtorul cuprins:
"(4) Nedepunerea la termen a declaraþiilor fiscale pentru obligaþiile datorate
bugetelor locale se sancþioneazã potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal.
(5) Sumele încasate în condiþiile prezentului titlu se fac venit la bugetul de
stat sau bugetele locale, dupã caz."
132. Dupã articolul 183 se introduce articolul 1831 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 1831
Contravenþii ºi sancþiuni la regimul produselor accizabile
(1) Constituie contravenþii urmãtoarele fapte:
a) producerea de produse accizabile ce intrã sub incidenþa sistemului de
antrepozitare fiscalã, în afara unui antrepozit fiscal autorizat de cãtre
autoritatea fiscalã competentã;
b) deþinerea de produse accizabile în afara regimului suspensiv, care nu au fost
introduse în sistemul de accizare conform titlului VII din Codul fiscal;
c) neanunþarea autoritãþii fiscale competente, în termenul legal, despre
modificãrile aduse datelor iniþiale avute în vedere la eliberarea autorizaþiei;
d) deþinerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul
României a produselor accizabile supuse marcãrii, potrivit titlului VII din
Codul fiscal, fãrã a fi marcate sau marcate necorespunzãtor ori cu marcaje
false;
e) nerespectarea programului de lucru al antrepozitului fiscal, aºa cum a fost
aprobat de autoritatea fiscalã competentã;
f) practicarea, de cãtre producãtori sau de cãtre importatori, de preþuri de
vânzare mai mici decât costurile ocazionate de producerea sau importul
produselor accizabile vândute, la care se adaugã acciza ºi taxa pe valoarea
adãugatã;
g) neînscrierea distinctã în facturi a valorii accizelor sau a impozitului la
þiþeiul ºi gazele naturale din producþia internã, în cazurile prevãzute la
titlul VII din Codul fiscal;
h) neutilizarea documentelor fiscale prevãzute de titlul VII din Codul fiscal;
i) neefectuarea, prin unitãþi bancare, a decontãrilor între furnizori ºi
cumpãrãtori, ca persoane juridice, de produse accizabile;
j) amplasarea mijloacelor de mãsurare a producþiei ºi a concentraþiei de alcool
ºi distilate în alte locuri decât cele prevãzute expres în titlul VIII din Codul
fiscal sau deteriorarea sigiliilor aplicate de cãtre supraveghetorul fiscal ºi
nesesizarea organului fiscal în cazul deteriorãrii lor;
k) nesolicitarea desemnãrii supraveghetorului fiscal în vederea desigilãrii
cisternelor sau recipientelor în care se transportã alcoolul ºi distilatele în
vrac;
l) transportul de alcool etilic ºi de distilate, efectuat prin cisterne sau
recipiente care nu poartã sigiliile supraveghetorului fiscal, au sigilii
deteriorate sau nu sunt însoþite de documentul de însoþire prevãzut la titlul
VII din Codul fiscal;
m) fabricarea de alcool sanitar de cãtre alte persoane decât antrepozitarii
autorizaþi pentru producþie de alcool etilic;
n) comercializarea în vrac, pe piaþa internã, a alcoolului sanitar;
o) circulaþia ºi comercializarea în vrac a alcoolului etilic rafinat ºi a
distilatelor în alte scopuri decât cele expres prevãzute în titlul VIII din
Codul fiscal;
p) neevidenþierea corectã în registrul special a cantitãþilor de alcool ºi
distilate importate în vrac;
q) neevidenþierea la organele fiscale teritoriale a situaþiilor privind modul de
valorificare a alcoolului ºi distilatelor;
r) nesolicitarea organului fiscal teritorial în vederea desigilãrii
instalaþiilor de fabricaþie, precum ºi neevidenþierea în registrul destinat
acestui scop a informaþiilor privind capacitãþile reale de distilare, data ºi
ora sigilãrii ºi desigilãrii cazanelor sau a celorlalte instalaþii de fabricaþie
a þuicii ºi a rachiurilor de fructe;
s) practicarea de preþuri de vânzare cu amãnuntul mai mici decât preþurile
minime stabilite de produse, potrivit titlului VIII din Codul fiscal, la care se
adaugã taxa pe valoarea adãugatã;
º) comercializarea, la preþuri mai mari decât preþurile maxime de vânzare cu
amãnuntul declarate, a produselor pentru care s-au stabilit astfel de preþuri;
t) comercializarea produselor ce nu se regãsesc în listele cuprinzând preþurile
maxime de vânzare cu amãnuntul declarate de cãtre agenþii economici producãtori
ºi importatori;
þ) refuzul agenþilor economici producãtori de þigarete de a prelua ºi de a
distruge, în condiþiile prevãzute de lege, cantitãþile de produse din tutun
confiscate;
u) folosirea conductelor mobile, a furtunurilor elastice sau a altor conducte de
acest fel, utilizarea rezervoarelor necalibrate, precum ºi amplasarea înaintea
contoarelor a unor canale sau robinete prin care se pot extrage cantitãþi de
alcool sau distilate necontorizate;
v) comercializarea în vrac ºi utilizarea ca materie primã, pentru fabricarea
bãuturilor alcoolice, a alcoolului etilic ºi a distilatelor cu concentraþia
alcoolicã sub 96,0% în volum;
x) comercializarea, prin pompele staþiilor de distribuþie, a altor uleiuri
minerale decât cele din categoria gazelor petroliere lichefiate, benzinelor ºi
motorinelor auto, precum ºi a petrolului lampant, care corespund standardelor
naþionale de calitate;
y) funcþionarea instalaþiilor de producere alcool etilic sau distilate, în afara
programului de lucru aprobat de Comisia de autorizare a antreprozitelor fiscale
din cadrul Ministerului Finanþelor Publice;
z) producerea sau comercializarea produselor accizabile într-un antrepozit
fiscal în perioada în care autorizaþia a fost revocatã sau anulatã, iar comisia
de autorizare nu a emis autorizaþie specialã pentru valorificarea stocurilor de
produse.
(2) Contravenþiile prevãzute la alin. (1) se sancþioneazã cu amendã de la
200.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, precum ºi cu:
a) confiscarea produselor, iar în situaþia în care acestea au fost vândute,
confiscarea sumelor rezultate din aceastã vânzare, în cazurile prevãzute la lit.
a), b), d), l), m), n), o), x), y) ºi z);
b) confiscarea cisternelor, recipientelor ºi a mijloacelor de transport
utilizate în transportul alcoolului etilic ºi al distilatelor, în cazul prevãzut
la lit. l);
c) revocarea autorizaþiei de antrepozit fiscal sau, dupã caz, oprirea
activitãþii, pe o perioadã de 1-3 luni, pentru situaþiile prevãzute la lit. d),
e), j), m), n), o), u), x), y) ºi z). Cererea pentru o nouã autorizaþie poate fi
depusã numai dupã o perioadã de cel puþin 6 luni de la data revocãrii."
133. Articolul 184 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 184
Constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor
(1) Constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor se fac de cãtre
organele fiscale competente.
(2) Constatarea ºi sancþionarea faptelor ce constituie contravenþie potrivit
art. 1831 se fac de personalul de specialitate din cadrul Ministerului
Finanþelor Publice ºi al unitãþilor sale teritoriale.
(3) Contravenþiile prevãzute la art. 183 alin. (1) lit. b) se aplicã pentru
faptele constatate dupã data intrãrii în vigoare a prezentului cod.
(4) În cazul aplicãrii sancþiunii amenzii potrivit art. 183 ºi 1831,
contribuabilul are posibilitatea achitãrii în termen de 48 de ore a jumãtate din
minimul amenzii prevãzute în prezentul cod, agentul constatator fãcând menþiune
despre aceastã posibilitate în procesul-verbal de constatare ºi sancþionare
contravenþionalã."
134. La titlul XI, dupã titlul acestuia se introduce articolul 1861 cu urmãtorul
cuprins:
"ARTICOLUL 1861
Dispoziþii privind regimul vamal
Neplata la termenul legal a impozitelor, taxelor sau altor sume ce se datoreazã,
potrivit legii, în vamã, atrage interzicerea efectuãrii altor operaþiuni de
vãmuire pânã la stingerea integralã a acestora."
135. La articolul 187, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (11) ºi (12) cu
urmãtorul cuprins:
"(11) Statul ºi unitãþile administrativ-teritoriale rãspund patrimonial pentru
prejudiciile cauzate contribuabilului de funcþionarii publici din cadrul
organelor fiscale, în exercitarea atribuþiilor de serviciu.
(12) Rãspunderea statului ºi a unitãþilor administrativ-teritoriale nu înlãturã
rãspunderea funcþionarilor publici din cadrul organelor fiscale în exercitarea
cu rea-credinþã sau gravã neglijenþã a atribuþiilor de serviciu."
136. La articolul 187, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4)-(7) cu
urmãtorul cuprins:
"(4) Unitãþile administrativ-teritoriale, în calitate de creditor fiscal local,
pot constitui lunar fonduri pentru acordarea de stimulente personalului din
compartimentele de specialitate, cu atribuþii în administrarea creanþelor
fiscale locale, prin aplicarea unei cote de 5% asupra sumelor încasate:
a) prin executarea silitã, conform legii;
b) în cadrul procedurii de reorganizare judiciarã ºi a falimentului;
c) din impozitele ºi taxele locale stabilite ca urmare a constatãrii de bunuri
sau servicii impozabile ori taxabile, stabilite suplimentar peste nivelul celor
declarate de contribuabil, rezultat al inspecþiilor fiscale efectuate, precum ºi
din dobânzile ºi penalitãþile de întârziere aferente acestora.
(5) Aprobarea stimulentelor prevãzute la alin. (4) se face de cãtre ordonatorul
de credite, la propunerea conducãtorului compartimentului de specialitate.
(6) Plata stimulentelor aprobate se face în cursul lunii curente pentru luna
precedentã.
(7) Sumele constituite conform alin. (4), rãmase necheltuite la finele anului
curent, se reporteazã cu aceeaºi destinaþie în anul urmãtor."
137. La articolul 188, alineatele (1) ºi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) În aplicarea prezentului cod, Guvernul adoptã norme metodologice de
aplicare, în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonanþe.
(2) Formularele necesare ºi instrucþiunile de utilizare a acestora privind
administrarea creanþelor fiscale se aprobã prin ordin al ministrului finanþelor
publice."
138. La articolul 188, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmãtorul cuprins:
"(4) Formularele necesare ºi instrucþiunile de utilizare a acestora, privind
realizarea creanþelor bugetului general consolidat administrate de alte organe,
se aprobã prin ordin al ministrului de resort sau al conducãtorului instituþiei
publice, dupã caz."
139. Articolul 189 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 189
Scutirea organelor fiscale de plata taxelor
Organele fiscale sunt scutite de taxe, tarife, comisioane sau cauþiuni pentru
cererile, acþiunile ºi orice alte mãsuri pe care le îndeplinesc în vederea
administrãrii creanþelor fiscale, cu excepþia celor privind comunicarea actului
administrativ fiscal."
140. Articolul 190 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 190
Înscrierea creanþelor la Arhiva Electronicã de Garanþii Reale Mobiliare
Pentru creanþele fiscale administrate de cãtre Ministerul Finanþelor Publice,
acesta este autorizat ca operator care, prin unitãþile sale teritoriale, ca
agenþi împuterniciþi, sã înscrie creanþele cuprinse în titluri executorii la
Arhiva Electronicã de Garanþii Reale Mobiliare."
141. La articolul 192, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Confiscãrile dispuse potrivit legii se duc la îndeplinire de cãtre organele
care au dispus confiscarea. Confiscãrile dispuse de procurori sau de instanþele
de judecatã se duc la îndeplinire de cãtre Ministerul Finanþelor Publice,
Ministerul Administraþiei ºi Internelor sau, dupã caz, de cãtre alte autoritãþi
publice abilitate de lege, prin organele competente, stabilite prin ordin comun
al conducãtorilor instituþiilor în cauzã, iar valorificarea se face de organele
competente ale Ministerului Finanþelor Publice, conform legii."
142. La articolul 196 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) În situaþia contestaþiilor aflate în curs de soluþionare formulate
împotriva actelor de control prin care a fost reverificatã aceeaºi perioadã ºi
acelaºi tip de obligaþie fiscalã ºi pentru care din instrumentarea cauzelor
penale de cãtre organele competente nu rezultã existenþa prejudiciului, se vor
menþine obligaþiile stabilite anterior."
143. La articolul 200, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) Ordonanþa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanþelor bugetare,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 14 august
2003, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;".
144. La articolul 200, dupã litera f) se introduc literele g)-k) cu urmãtorul
cuprins:
"g) pct. 5 din cap. I al anexei la Legea nr. 117/1999 privind taxele
extrajudiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 321 din 6 iulie 1999, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
h) art. 3 din Legea nr. 87/1994 privind combaterea evaziunii fiscale,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 29 iulie
2003;
i) art. IV alin. (1)-(5) din Ordonanþa Guvernului nr. 29/2004 pentru
reglementarea unor mãsuri financiare, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin
Legea nr. 116/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90
din 31 ianuarie 2004;
j) art. 246 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003;
k) art. 61 alin. (3) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997,
cu modificãrile ºi completãrile ulterioare."
Art. II. - Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã,
cu modificãrile ºi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Comentarii articol (0)