Art. I. - Se aprobã Ordonanþa Guvernului nr. 20 din 27 ianuarie 2005 pentru modificarea ºi completarea Ordonanþei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, adoptatã în temeiul art. 1 pct. I.5 din Legea nr. 602/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanþe ºi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie 2005, cu urmãtoarele modificãri ºi completãri:
1. La articolul I, înaintea punctului 1 se introduc punctele 1-8 cu urmãtorul cuprins:
"1. La articolul 4 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
«(2) Deciziile Comisiei fiscale centrale cu privire la aplicarea unitarã a prezentului cod, precum ºi a Codului fiscal sunt obligatorii pentru funcþionarii publici din cadrul organelor fiscale.»
2. La articolul 27, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (11) ºi (12) cu urmãtorul cuprins:
«(11) Rãspunde solidar cu debitorul declarat insolvabil în condiþiile prezentului cod sau declarat insolvent, persoana juridicã care, direct ori indirect, controleazã, este controlatã sau se aflã sub control comun cu debitorul, dacã este îndeplinitã cel puþin una dintre urmãtoarele condiþii:
a) desfãºoarã aceeaºi activitate sau aceleaºi activitãþi ca ºi debitorul;
b) utilizeazã cu orice titlu active corporale de la debitor, iar valoarea contabilã a acestor active reprezintã cel puþin jumãtate din valoarea contabilã netã a tuturor activelor corporale ale utilizatorului;
c) are raporturi comerciale contractuale cu clienþii ºi/sau cu furnizorii care, în proporþie de cel puþin jumãtate, au avut sau au raporturi contractuale cu debitorul;
d) are raporturi de muncã sau civile de prestãri de servicii cu cel puþin jumãtate din angajaþii sau prestatorii de servicii ai debitorului.
(12) În înþelesul alin. (11), termenii ºi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaþie:
a) control - majoritatea drepturilor de vot, fie în adunarea generalã a asociaþilor unei societãþi comerciale ori a unei asociaþii sau fundaþii, fie în consiliul de administraþie al unei societãþi comerciale ori consiliul director al unei asociaþii sau fundaþii;
b) control indirect - activitatea prin care o persoanã exercitã controlul, prin una sau mai multe persoane.»
3. La articolul 27, alineatul (2) se abrogã.
4. La articolul 33, alineatele (1) ºi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
«(1) Pentru administrarea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume datorate bugetului general consolidat, competenþa revine acelui organ fiscal, judeþean, local sau al municipiului Bucureºti stabilit prin ordin al ministrului finanþelor publice, la propunerea preºedintelui Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã, în a cãrui razã teritorialã se aflã domiciliul fiscal al contribuabilului sau al plãtitorului de venit, în cazul impozitelor ºi contribuþiilor realizate prin stopaj la sursã, în condiþiile legii.
............................................................................................
(3) Pentru administrarea de cãtre organele fiscale din subordinea Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã a creanþelor fiscale datorate de marii contribuabili, inclusiv de sediile secundare ale acestora, competenþa poate fi stabilitã în sarcina altor organe fiscale decât cele prevãzute la alin. (1), prin ordin al ministrului finanþelor publice, la propunerea preºedintelui Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã.»
#PAGEBREAK#
5. Dupã articolul 41 se introduce articolul 411 cu urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 411
Soluþia fiscalã individualã anticipatã ºi acordul de preþ în avans
(1) Soluþia fiscalã individualã anticipatã este actul administrativ fiscal emis de Ministerul Finanþelor Publice în vederea soluþionãrii unei cereri a contribuabilului, referitoare la reglementarea unor situaþii fiscale de fapt viitoare.
(2) Acordul de preþ în avans este actul administrativ fiscal emis de Ministerul Finanþelor Publice în vederea soluþionãrii unei cereri a contribuabilului, referitoare la stabilirea condiþiilor ºi modalitãþilor în care urmeazã a fi determinate, pe parcursul unei perioade fixe de timp, preþurile de transfer, în cazul tranzacþiilor efectuate între persoane afiliate, astfel cum sunt definite în Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(3) Soluþia fiscalã individualã anticipatã ºi acordul de preþ în avans sunt opozabile ºi obligatorii faþã de organele fiscale, numai dacã termenii ºi condiþiile acestora au fost respectate de cãtre contribuabil.
(4) Procedura referitoare la obþinerea soluþiei fiscale individuale anticipate ºi a acordului de preþ în avans va fi aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
(5) La data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanþe se abrogã alin. (5)-(8) ale art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.»
6. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 43
Comunicarea actului administrativ fiscal
(1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului cãruia îi este destinat. În situaþia contribuabililor fãrã domiciliu fiscal în România, care ºi-au desemnat împuternicit potrivit art. 18 alin. (4), precum ºi în situaþia numirii unui curator fiscal, în condiþiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunicã împuternicitului sau curatorului, dupã caz.
(2) Actul administrativ fiscal se comunicã dupã cum urmeazã:
a) prin prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent ºi primirea actului administrativ fiscal de cãtre acesta sub semnãturã, data comunicãrii fiind data ridicãrii sub semnãturã a actului;
b) prin remiterea, sub semnãturã, a actului administrativ fiscal de cãtre persoanele împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, data comunicãrii fiind data remiterii sub semnãturã a actului;
c) prin poºtã, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, precum ºi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacã se asigurã transmiterea textului actului administrativ fiscal ºi confirmarea primirii acestuia;
d) prin publicitate.
(3) Comunicarea prin publicitate se face prin afiºarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent ºi pe pagina de Internet a Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã, a unui anunþ în care se menþioneazã cã a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. Actul administrativ fiscal se considerã comunicat în termen de 15 zile de la data afiºãrii anunþului.
(4) Dispoziþiile Codului de procedurã civilã privind comunicarea actelor de procedurã sunt aplicabile în mod corespunzãtor.»
7. La articolul 52, alineatele (1) ºi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
«(1) Bãncile sunt obligate sã comunice organelor fiscale lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitãþi fãrã personalitate juridicã ce deschid ori închid conturi, forma juridicã pe care aceºtia o au ºi domiciliul sau sediul acestora. Comunicarea se va face bilunar, cu referire la conturile deschise sau închise în perioada anterioarã acesteia ºi va fi adresatã Ministerului Finanþelor Publice.
............................................................................................
(3) Ministerul Finanþelor Publice, la cererea justificatã a autoritãþilor publice centrale ºi locale, va transmite informaþiile deþinute în baza alin. (1), în scopul îndeplinirii de cãtre aceste autoritãþi a atribuþiilor prevãzute de lege.»
8. La articolul 57, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Pot refuza sã furnizeze informaþii cu privire la datele de care au luat cunoºtinþã în exercitarea activitãþii lor preoþii, avocaþii, notarii publici, consultanþii fiscali, executorii judecãtoreºti, auditorii, experþii contabili, medicii ºi psihoterapeuþii, cu excepþia informaþiilor cu privire la îndeplinirea obligaþiilor fiscale stabilite de lege în sarcina lor.»"
2. La articolul I, punctul 1 devine punctul 9.
3. La articolul I, punctul 2 devine punctul 10.
4. La articolul I, punctul 3 devine punctul 11.
5. La articolul I, dupã punctul 3, devenit punctul 11, se introduc punctele 111 ºi 112 cu urmãtorul cuprins:
"111. La articolul 82, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins:
«(3) Începând cu data de 1 iulie 2005, impozitele, taxele, contribuþiile ºi alte sume datorate bugetului general consolidat se stabilesc în monedã nouã, la nivel de leu, fãrã subdiviziunile leului, prin reducere când fracþiunile în bani sunt mai mici de 50 de bani, ºi prin majorare când fracþiunile în bani sunt de 50 de bani sau mai mari. Aceastã regulã se aplicã ºi impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi altor sume datorate bugetului general consolidat, stabilite ºi neachitate pânã la 30 iunie 2005. Impozitele, taxele, contribuþiile ºi alte sume datorate bugetului general consolidat, în monedã nouã, cu valori mai mici de 1 leu se întregesc la 1 leu.»
112. La articolul 83, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
«(4) Declaraþia fiscalã întocmitã potrivit art. 79 alin. (2) este asimilatã cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificãri ulterioare, ºi produce efectele juridice ale înºtiinþãrii de platã de la data depunerii acesteia.»"
6. La articolul I, punctul 4 devine punctul 12 cu urmãtorul cuprins:
"12. La articolul 83, dupã alineatul (6) se introduce alineatul (7) cu urmãtorul cuprins:
«(7) Pânã la 1 iulie 2005, sumele reprezentând impozite, taxe, contribuþii ºi alte sume datorate bugetului general consolidat, înscrise în deciziile de impunere, în actele administrative fiscale asimilate acestora, precum ºi în declaraþiile fiscale, vor fi rotunjite la 1.000 lei prin reducere când suma ce urmeazã a fi rotunjitã este sub 500 lei ºi prin majorare când aceasta este peste 500 lei.»"
7. La articolul I, dupã punctul 4, devenit punctul 12, se introduce punctul 121 cu urmãtorul cuprins:
"121. La articolul 85, dupã litera c) se introduce litera d) cu urmãtorul cuprins:
d) procesele-verbale prevãzute la art. 137 alin. (6) ºi art. 164 alin. (2)."
#PAGEBREAK#
8. La articolul I, punctul 5 devine punctul 13.
9. La articolul I, dupã punctul 5, devenit punctul 13, se introduce punctul 131 cu urmãtorul cuprins:
"131. La articolul 109 alineatul (3), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
«c) în cazul plãþilor efectuate prin decontare bancarã, data la care bãncile debiteazã contul plãtitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice, astfel cum aceastã informaþie este transmisã prin mesajul electronic de platã de cãtre instituþia bancarã iniþiatoare, potrivit reglementãrilor specifice în vigoare, cu excepþia situaþiei prevãzute la art. 116, data putând fi doveditã prin extrasul de cont al contribuabilului.»"
10. La articolul I, punctul 6 devine punctul 14.
11. La articolul I punctul 6, devenit punctul 14, articolul 110, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Dacã un contribuabil datoreazã mai multe tipuri de impozite, taxe, contribuþii ºi alte sume reprezentând creanþe fiscale prevãzute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma plãtitã nu este suficientã pentru a stinge toate datoriile, atunci se stinge creanþa fiscalã stabilitã de contribuabil conform numãrului de evidenþã a plãþii înscris pe ordinul de platã pentru Trezoreria Statului."
12. La articolul I, dupã punctul 6, devenit punctul 14, se introduce punctul 141 cu urmãtorul cuprins:
"141. La articolul 111, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
«(4) Organul fiscal poate efectua compensare din oficiu ori de câte ori constatã existenþa unor creanþe reciproce, cu excepþia sumelor negative din deconturile de taxã pe valoarea adãugatã fãrã opþiune de rambursare.»"
13. La articolul I, punctul 7 devine punctul 15.
14. La articolul I, dupã punctul 7, devenit punctul 15, se introduc punctele 151-1520 cu urmãtorul cuprins:
"151. Articolul 113 va avea urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 113
Obligaþia bãncilor supuse regimului de supraveghere specialã sau de administrare specialã
Bãncile supuse regimului de supraveghere specialã sau de administrare specialã ºi care efectueazã plãþile dispuse în limita încasãrilor vor deconta zilnic, cu prioritate, sumele reprezentând obligaþii fiscale cuprinse în ordinele de platã emise de debitori ºi/sau creanþe fiscale înscrise în adresa de înfiinþare a popririi transmisã de organele fiscale.»
152. La articolul 114, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
«(4) Dobânzile ºi penalitãþile de întârziere se stabilesc prin decizii întocmite în condiþiile aprobate prin ordin al ministrului finanþelor publice, cu excepþia situaþiei prevãzute la art. 137 alin. (6).»
153. La articolul 115, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
«(5) Nivelul dobânzii se stabileºte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanþelor Publice, corelat cu nivelul dobânzii de referinþã a Bãncii Naþionale a României, la care se adaugã 10 puncte procentuale, o datã pe an, în luna decembrie, pentru anul urmãtor, sau în cursul anului, dacã rata dobânzii de referinþã se modificã cu peste 5 puncte procentuale.»
154. La articolul 117, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) În cazul creanþelor fiscale stinse prin compensare, dobânzile ºi penalitãþile de întârziere se datoreazã pânã la data stingerii inclusiv, astfel:
a) pentru compensãrile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
b) pentru compensãrile din oficiu, data stingerii este data înregistrãrii operaþiei de compensare de cãtre unitatea de trezorerie teritorialã, conform notei de compensare întocmite de cãtre organul competent;
c) pentru compensãrile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.»
155. La articolul 119, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Nivelul dobânzii este cel prevãzut la art. 115 alin. (5) ºi se suportã din acelaºi buget din care se restituie ori se ramburseazã, dupã caz, sumele solicitate de cãtre plãtitori.»
156. La articolul 120, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Plata cu întârziere a obligaþiilor fiscale se sancþioneazã cu o penalitate de întârziere de 0,6% pentru fiecare lunã ºi/sau pentru fiecare fracþiune de lunã de întârziere, începând cu data de întâi a lunii urmãtoare scadenþei acestora pânã la data stingerii acestora inclusiv. Penalitatea de întârziere nu înlãturã obligaþia de platã a dobânzilor.»
157. La articolul 136, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
«(3) Executarea silitã începe în termen de 15 zile de la data înºtiinþãrii.»
158. La articolul 143, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (41) cu urmãtorul cuprins:
«(41) Mãsurile de executare silitã aplicate în condiþiile prezentului cod se ridicã prin decizie întocmitã în cel mult 5 zile de la data la care a încetat executarea silitã, de cãtre organul de executare.»
159. La articolul 143, alineatele (5) ºi (6) vor avea urmãtorul cuprins:
«(5) În cazul în care popririle înfiinþate de organul de executare genereazã imposibilitatea debitorului de a-ºi continua activitatea economicã, cu consecinþe sociale deosebite, creditorul fiscal poate dispune, la cererea debitorului, ºi þinând seama de motivele invocate de acesta, fie suspendarea temporarã totalã, fie suspendarea temporarã parþialã a executãrii silite prin poprirea conturilor bancare. Suspendarea se poate dispune pentru o perioadã de cel mult 6 luni de la data comunicãrii cãtre bancã a suspendãrii popririi de cãtre organul fiscal.
(6) Odatã cu cererea de suspendare prevãzutã la alin. (5) debitorul va indica bunurile libere de orice sarcini, oferite în vederea sechestrãrii, sau alte garanþii prevãzute de lege, la nivelul sumei pentru care s-a început executarea silitã.»
1510. La articolul 144, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu urmãtorul cuprins:
«(11) Sumele reprezentând credite nerambursabile sau finanþãri primite de la instituþii sau organizaþii internaþionale pentru derularea unor programe ori proiecte nu sunt supuse executãrii silite prin poprire, în cazul în care împotriva beneficiarului acestora a fost pornitã procedura executãrii silite.»
1511. La articolul 144, alineatul (7) se abrogã.
#PAGEBREAK#
1512. La articolul 144, alineatele (8), (9), (11) ºi (12) vor avea urmãtorul cuprins:
«(8) Poprirea se considerã înfiinþatã din momentul primirii adresei de înfiinþare de cãtre terþul poprit. În acest sens, terþul poprit este obligat sã înregistreze atât ziua, cât ºi ora primirii adresei de înfiinþare a popririi.
(9) Dupã înfiinþarea popririi, terþul poprit este obligat:
a) sã plãteascã, de îndatã sau dupã data la care creanþa devine exigibilã, organului fiscal, suma reþinutã ºi cuvenitã, în contul indicat de organul de executare;
b) sã indisponibilizeze bunurile mobile necorporale poprite, înºtiinþând despre aceasta organul de executare.
............................................................................................
(11) Pentru stingerea creanþelor fiscale, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmãriþi prin poprire asupra sumelor din conturile bancare, prevederile alin. (4) aplicându-se în mod corespunzãtor. În acest caz, o datã cu comunicarea somaþiei ºi a titlului executoriu, fãcutã debitorului potrivit art. 43, o copie certificatã de pe acest titlu va fi comunicatã bãncii la care se aflã deschis contul debitorului. Despre aceastã mãsurã va fi înºtiinþat ºi debitorul.
(12) În mãsura în care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizãrii bãncii, potrivit alin. (11), sumele existente, precum ºi cele viitoare provenite din încasãrile zilnice în conturile în lei ºi în valutã sunt indisponibilizate. Din momentul indisponibilizãrii, respectiv de la data ºi ora primirii adresei de înfiinþare a popririi asupra disponibilitãþilor bãneºti, bãncile nu vor proceda la decontarea documentelor de platã primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, ºi nu vor accepta alte plãþi din conturile acestora pânã la achitarea integralã a obligaþiilor fiscale înscrise în adresa de înfiinþare a popririi, cu excepþia sumelor necesare plãþii drepturilor salariale.»
1513. La articolul 144, dupã alineatul (12) se introduce alineatul (121) cu urmãtorul cuprins:
«(121) Încãlcarea prevederilor alin. (9), (10), (12) ºi (14) atrage nulitatea oricãrei plãþi ºi rãspunderea solidarã a terþului poprit cu debitorul, în limita sumelor sustrase indisponibilizãrii. Prevederile art. 28 se aplicã în mod corespunzãtor.»
1514. La articolul 149, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Sunt supuse executãrii silite bunurile imobile proprietate a debitorului. În situaþia în care debitorul deþine bunuri în proprietate comunã cu alte persoane, executarea silitã se va întinde numai asupra bunurilor atribuite debitorului în urma partajului judiciar, respectiv asupra sultei.»
1515. La articolul 167, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
«(3) Dacã existã creditori care, asupra bunului vândut, au drepturi de gaj, ipotecã sau alte drepturi reale, despre care organul de executare a luat cunoºtinþã în condiþiile art. 147 alin. (6) ºi ale art. 149 alin. (9), la distribuirea sumei rezultate din vânzarea bunului, creanþele lor vor fi plãtite înaintea creanþelor prevãzute la art. 166 alin. (1) lit. b). În acest caz, organul de executare este obligat sã îi înºtiinþeze din oficiu pe creditorii în favoarea cãrora au fost conservate aceste sarcini, pentru a participa la distribuirea preþului.»
1516. La articolul 168, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu urmãtorul cuprins:
«(11) Dispoziþiile privind suspendarea provizorie a executãrii silite prin ordonanþã preºedinþialã prevãzute de art. 403 alin. (4) din Codul de procedurã civilã nu sunt aplicabile.»
1517. La articolul 173, alineatul (1) se abrogã.
1518. La articolul 189 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
«b) nedeclararea la termenele prevãzute de lege a bunurilor ºi veniturilor impozabile sau, dupã caz, a impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor sume datorate bugetului general consolidat;»
1519. La articolul 189 alineatul (1), dupã litera l) se introduc literele m)-p) cu urmãtorul cuprins:
«m) refuzul de a prezenta organului financiar-fiscal bunurile materiale supuse impozitelor, taxelor, contribuþiilor datorate bugetului general consolidat, în vederea stabilirii realitãþii declaraþiei fiscale;
n) nereþinerea, potrivit legii, de cãtre plãtitorii obligaþiilor fiscale, a sumelor reprezentând impozite ºi contribuþii cu reþinere la sursã;
o) reþinerea ºi nevãrsarea în totalitate, de cãtre plãtitorii obligaþiilor fiscale, a sumelor reprezentând impozite ºi contribuþii cu reþinere la sursã, dacã nu sunt sãvârºite în astfel de condiþii încât, potrivit legii, sã fie considerate infracþiuni;
p) refuzul de a îndeplini obligaþia prevãzutã la art. 51 alin. (1).»
1520. La articolul 189 alineatul (2), dupã litera d) se introduc literele e)-g) cu urmãtorul cuprins:
«e) cu amendã de la 500.000 lei la 5.000.000 lei, pentru persoanele fizice, ºi cu amendã de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul sãvârºirii faptelor prevãzute la alin. (1) lit. m)-p), dacã obligaþiile fiscale sustrase la platã sunt de pânã la 500.000.000 lei inclusiv;
f) cu amendã de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei, pentru persoanele fizice, ºi cu amendã de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul sãvârºirii faptelor prevãzute la alin. (1) lit. m)-p), dacã obligaþiile fiscale sustrase la platã sunt cuprinse între 500.000.001 lei ºi 1.000.000.000 lei inclusiv;
g) cu amendã de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoanele fizice, ºi cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul sãvârºirii faptelor prevãzute la alin. (1) lit. m)-p), dacã obligaþiile fiscale sustrase la platã sunt mai mari de 1.000.000.000 lei.»"
#PAGEBREAK#
15. La articolul I, punctul 8 devine punctul 16.
16. La articolul I, punctul 9 devine punctul 18.
17. La articolul I, punctul 10 devine punctul 17.
18. La articolul I punctul 10, devenit punctul 17, articolul 190, litera v1) va avea urmãtorul cuprins:
"v1) desfãºurarea activitãþilor de distribuire ºi comercializare angro a bãuturilor alcoolice ºi produselor din tutun fãrã îndeplinirea condiþiilor prevãzute de art. 2441 alin. (1) din Legea nr. 571/2003, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;".
19. La articolul I, punctul 11 devine punctul 19.
20. La articolul I, punctul 12 devine punctul 20.
21. La articolul I, dupã punctul 12, devenit punctul 20, se introduce punctul 201 cu urmãtorul cuprins:
"201. La articolul 191, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu urmãtorul cuprins:
«(11) Sancþiunile contravenþionale prevãzute la art. 189 ºi 190 se aplicã persoanelor fizice sau persoanelor juridice care au calitatea de subiect în raportul juridic fiscal.»"
22. La articolul I, punctul 13 devine punctul 21.
23. La articolul I, punctul 14 devine punctul 22.
24. La articolul I punctul 14, devenit punctul 22, articolul 2001 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 2001
Dispoziþii procedurale privind înregistrarea în cazul unor activitãþi cu produse accizabile
(1) Înregistrarea prevãzutã la art. 2441 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se face prin depunerea la organul fiscal competent a unei cereri de înregistrare.
(2) Pe baza cererii de înregistrare organul fiscal competent elibereazã un atestat care dã dreptul titularului sã distribuie ºi sã comercializeze angro bãuturi alcoolice ºi produse din tutun.
(3) Organul fiscal competent va elibera atestatul numai dacã sunt îndeplinite toate condiþiile prevãzute la art. 2441 alin. (1) din Legea nr. 571/2003, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(4) Organul fiscal emitent va revoca atestatul ori de câte ori constatã neîndeplinirea uneia dintre condiþiile prevãzute la art. 2441 alin. (1) din Legea nr. 571/2003, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(5) Prin derogare de la dispoziþiile legale privind folosirea antrepozitelor fiscale, la cererea antrepozitarului autorizat pentru producþia ºi îmbutelierea produsului bere, comisia competentã pentru autorizarea antrepozitelor fiscale poate aproba, prin decizie, utilizarea instalaþiilor de îmbuteliere a produsului bere ºi pentru îmbutelierea bãuturilor rãcoritoare ºi a apei plate. Celelalte prevederi privind regimul de antrepozitare fiscalã sunt aplicabile în mod corespunzãtor.
(6) Prin decizie, comisia poate stabili condiþiile de utilizare a instalaþiilor."
25. La articolul I, dupã punctul 14, devenit punctul 22, se introduce punctul 23 cu urmãtorul cuprins:
"23. La articolul 208, dupã litera k) se introduce litera l) cu urmãtorul cuprins:
«l) capitolul III "Contravenþii ºi sancþiuni" din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, cu modificãrile ulterioare.»"
Art. II. - Începând cu data de 1 ianuarie 2007, art. 110 din Codul de procedurã fiscalã se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 110
Ordinea stingerii datoriilor
(1) Dacã un contribuabil datoreazã mai multe tipuri de impozite, taxe, contribuþii ºi alte sume reprezentând creanþe fiscale prevãzute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma plãtitã nu este suficientã pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanþã fiscalã principalã pe care îl stabileºte contribuabilul.
(2) În cadrul tipului de impozit, taxã, contribuþie sau altã sumã reprezentând creanþã fiscalã, stabilit de contribuabil, stingerea se efectueazã, de drept, în urmãtoarea ordine:
a) sumele datorate în contul ratei din luna curentã din graficul de platã a obligaþiei fiscale pentru care s-a aprobat eºalonare la platã, precum ºi dobânda datoratã în luna curentã din grafic, sau suma amânatã la platã, împreunã cu dobânzile datorate pe perioada amânãrii, în cazul în care termenul de platã se împlineºte în luna curentã, precum ºi obligaþiile fiscale curente de a cãror platã depinde menþinerea valabilitãþii înlesnirii acordate;
b) obligaþia fiscalã principalã ºi obligaþiile fiscale accesorii aferente acesteia, în ordinea vechimii, cu excepþia celor pentru care s-a început executarea silitã. Dupã stingerea integralã a obligaþiei fiscale principale celei mai vechi se vor stinge obligaþiile fiscale accesorii aferente acesteia, mai întâi dobânzile, ºi apoi penalitãþile de întârziere;
c) sumele datorate în contul urmãtoarelor rate din graficul de platã a obligaþiei fiscale pentru care s-a aprobat eºalonare, pânã la concurenþa cu suma eºalonatã la platã, sau pânã la concurenþa cu suma achitatã, dupã caz, precum ºi suma amânatã la platã împreunã cu dobânzile datorate pe perioada amânãrii, dupã caz;
d) obligaþiile cu scadenþe viitoare, la solicitarea contribuabilului.
(3) Vechimea obligaþiilor fiscale se determinã în funcþie de scadenþa acestora, prevãzutã de Codul fiscal sau de alte prevederi legale. În cazul diferenþelor de obligaþii fiscale principale stabilite de organele competente, precum ºi al diferenþelor suplimentare de obligaþii fiscale principale, ce fac obiectul declaraþiilor rectificative depuse de contribuabili, vechimea se determinã în funcþie de termenele de platã stabilite în condiþiile art. 108 alin. (2). Vechimea obligaþiilor fiscale accesorii este datã de vechimea impozitelor, taxelor, contribuþiilor ºi a altor obligaþii fiscale care le-au generat.
(4) Dacã un contribuabil nu respectã ordinea prevãzutã la alin. (2), organul fiscal competent va înºtiinþa debitorul despre modul în care s-a efectuat stingerea prevãzutã la alin. (2)."
#PAGEBREAK#
Art. III. - Începând cu data de 1 ianuarie 2006, art. 115 din Codul de procedurã fiscalã se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 115
Majorãri de întârziere
(1) Majorãrile de întârziere se calculeazã pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat urmãtoare termenului de scadenþã ºi pânã la data stingerii sumei datorate, inclusiv.
(2) Prin excepþie de la prevederile alin. (1), se datoreazã majorãri de întârziere dupã cum urmeazã:
a) pentru impozitele, taxele ºi contribuþiile stinse prin executare silitã, pânã la data întocmirii procesului-verbal de distribuire inclusiv. În cazul plãþii preþului în rate, majorãrile de întârziere se calculeazã pânã la data întocmirii procesului-verbal de distribuire a avansului. Pentru suma rãmasã de platã, majorãrile de întârziere sunt datorate de cãtre cumpãrãtor;
b) pentru impozitele, taxele ºi contribuþiile debitorului declarat insolvabil, pânã la data încheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilitãþii, inclusiv.
(3) Modul de calcul al majorãrilor de întârziere aferente sumelor reprezentând eventuale diferenþe între impozitul pe profit plãtit la data de 25 ianuarie a anului urmãtor celui de impunere ºi impozitul pe profit datorat conform declaraþiei de impunere întocmite pe baza situaþiei financiare anuale va fi reglementat prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanþelor publice.
(4) Pentru obligaþiile fiscale neachitate la termenul de platã, reprezentând impozitul pe venitul global, se datoreazã majorãri de întârziere dupã cum urmeazã:
a) pentru anul fiscal de impunere majorãrile de întârziere pentru plãþile anticipate stabilite de organul fiscal prin decizii de plãþi anticipate se calculeazã pânã la data plãþii debitului sau, dupã caz, pânã la data de 31 decembrie;
b) majorãrile de întârziere pentru sumele neachitate în anul de impunere, potrivit lit. a), se calculeazã începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor pânã la data stingerii acestora, inclusiv;
c) în cazul în care impozitul pe venit stabilit prin decizia de impunere anualã este mai mic decât cel stabilit prin deciziile de plãþi anticipate, majorãrile de întârziere se recalculeazã, începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor celui de impunere, la soldul neachitat în raport cu impozitul anual stabilit prin decizia de impunere anualã, urmând a se face regularizarea majorãrilor de întârziere în mod corespunzãtor.
(5) Nivelul majorãrii de întârziere este de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere, ºi poate fi modificat prin legile bugetare anuale."
Art. IV. - (1) La data de 1 ianuarie 2006 se abrogã art. 120 din Codul de procedurã fiscalã.
(2) În toate actele normative în care se face referire la noþiunile de dobânzi ºi/sau penalitãþi de întârziere aceste noþiuni se înlocuiesc cu noþiunea de majorãri de întârziere.
Art. V. - Prezenta lege intrã în vigoare la 10 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 ºi ale art. 76 alin. (2) din Constituþia României, republicatã.
Comentarii articol (1)