Recent a fost publicata in Monitorul Oficial Legea nr. 200 din 2006, privind constituirea ºi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanþelor salariale. Actul va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2007 si impune noi obligatii de plata angajatorilor din Romania.
Contributie de 0,25%, aplicatã asupra fondului total de salarii brute lunare
Angajatorii au obligaþia de a plãti lunar o contribuþie la Fondul de garantare, în cotã de 0,25%, aplicatã asupra fondului total de salarii brute lunare realizate de salariaþi. La data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei legi cota contribuþiei datorate la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj, (de angajatorii care contribuie la Fondul de garantare), se diminueazã cu 0,25 puncte procentuale.
Declaratii depuse pe 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã drepturile salariale
Angajatorii au obligaþia de a declara lunar contribuþia la Fondul de garantare la organul fiscal competent, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã drepturile salariale. Termenul de declarare a contribuþiei la Fondul de garantare constituie ºi termen de platã. Pentru neplata contribuþiei datorate la termen se aplicã majorãri de întârziere, în condiþiile prevãzute de Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Activitatea privind înregistrarea fiscalã, declararea, stabilirea, verificarea, colectarea ºi soluþionarea contestaþiilor pentru contribuþia la Fondul de garantare se realizeazã de Ministerul Finanþelor Publice prin Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã ºi unitãþile sale subordonate.
Utilizarea banilor
Din resursele Fondului de garantare se suportã, în limitele ºi în condiþiile prevãzute în prezentul capitol, urmãtoarele categorii de creanþe salariale:
a) salariile restante;
b) compensaþiile bãneºti restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihnã neefectuat de salariaþi, dar numai pentru maximum un an de muncã;
c) plãþile compensatorii restante, în cuantumul stabilit în contractul colectiv de muncã ºi/sau în contractul individual de muncã, în cazul încetãrii raporturilor de muncã;
d) compensaþiile restante pe care angajatorii au obligaþia de a le plãti, potrivit contractului colectiv de muncã ºi/sau contractului individual de muncã, în cazul accidentelor de muncã sau al bolilor profesionale;
e) indemnizaþiile restante, pe care angajatorii au obligaþia, potrivit legii, de a le plãti pe durata întreruperii temporare a activitãþii.
Suma totalã a creanþelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depãºi cuantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat.
Contraventii si sanctiuni
Constituie contravenþii urmãtoarele fapte:
a) necomunicarea datelor ºi informaþiilor solicitate în scris de agenþiile teritoriale, pentru îndeplinirea atribuþiilor prevãzute de prezenta lege;
b) comunicarea de date ºi informaþii incomplete sau eronate.
Contravenþiile prevãzute mai sus se sancþioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 1.000 lei (RON) la 3.000 lei (RON), cea prevãzutã la lit. a);
b) cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), cea prevãzutã la lit. b).
Pentru o mai buna intelegere a noii reglementari, Avocatnet.ro va prezinta mai jos legea in varianta integrala.
Lege nr. 200/2006, privind constituirea ºi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanþelor salariale
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 453 din 25/05/2006
Actul va intra in vigoare la data de 01 ianuarie 2007
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1. - Prevederile prezentei legi reglementeazã condiþiile privind constituirea, gestionarea, utilizarea ºi controlul Fondului de garantare pentru plata creanþelor salariale, denumit în continuare Fondul de garantare.
Art. 2. - Din Fondul de garantare se asigurã plata creanþelor salariale ce rezultã din contractele individuale de muncã ºi din contractele colective de muncã încheiate de salariaþi cu angajatorii împotriva cãrora au fost pronunþate hotãrâri judecãtoreºti definitive de deschidere a procedurii insolvenþei ºi faþã de care a fost dispusã mãsura ridicãrii totale sau parþiale a dreptului de administrare, denumiþi în continuare angajatori în stare de insolvenþã.
Art. 3. - Constituirea, gestionarea ºi utilizarea Fondului de garantare are la bazã urmãtoarele principii:
a) principiul contributivitãþii, conform cãruia Fondul de garantare se constituie pe baza contribuþiilor datorate de angajatori;
b) principiul obligativitãþii, potrivit cãruia angajatorii au, conform legii, obligaþia de a participa la constituirea Fondului de garantare;
c) principiul repartiþiei, pe baza cãruia fondul realizat se redistribuie pentru plata drepturilor salariale datorate de angajatorii în stare de insolvenþã;
d) universalitatea obligaþiei de platã a creanþelor salariale, indiferent de îndeplinirea sau neîndeplinirea obligaþiei de contribuþie a angajatorilor;
e) Fondul de garantare este independent de resursele gestionate de instituþia de administrare;
f) Fondul de garantare nu poate face obiectul mãsurilor asigurãtorii sau al executãrii silite.
Art. 4. - În sensul prevederilor prezentei legi, termenii ºi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaþii:
a) angajator - persoana fizicã sau persoana juridicã ce poate sã angajeze forþã de muncã pe bazã de contract individual de muncã, în condiþiile prevãzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
b) angajator transnaþional - angajatorul persoanã fizicã sau juridicã ce desfãºoarã activitãþi pe teritoriul României ºi cel puþin pe al unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaþiului Economic European;
c) salariat - persoana fizicã ce presteazã muncã pentru ºi sub autoritatea unui angajator, în temeiul unui contract individual de muncã încheiat pentru normã întreagã sau cu timp parþial ori al unui contract de muncã la domiciliu, contract de muncã temporarã sau de ucenicie la locul de muncã, indiferent de durata acestora;
d) creanþe salariale - drepturile salariale ºi alte drepturi bãneºti datorate ºi neplãtite salariatului, care au fost stabilite în contractul individual de muncã ºi/sau în contractul colectiv de muncã.
CAPITOLUL II
Constituirea Fondului de garantare
Art. 5. - (1) Resursele financiare ale Fondului de garantare se constituie din:
a) contribuþia angajatorilor;
b) venituri reprezentând dobânzi, majorãri de întârziere pentru neachitarea în termenul de platã a contribuþiei la Fondul de garantare, precum ºi din alte sume provenite din surse admise de lege;
c) sume provenite din recuperarea debitelor create în condiþiile prezentei legi, altele decât cele provenind din contribuþiile la Fondul de garantare.
(2) Resursele financiare constituite potrivit prevederilor alin. (1) se prevãd distinct la partea de venituri a bugetului asigurãrilor pentru ºomaj.
(3) Resursele financiare constituite potrivit alin. (1) sunt destinate în exclusivitate pentru finanþarea categoriilor de creanþe salariale prevãzute de prezenta lege, precum ºi pentru finanþarea cheltuielilor de gestionare a Fondului de garantare.
(4) Cheltuielile pentru finanþarea categoriilor de creanþe salariale prevãzute de prezenta lege, precum ºi pentru finanþarea cheltuielilor de gestionare a Fondului de garantare se prevãd distinct la partea de cheltuieli a bugetului asigurãrilor pentru ºomaj.
(5) În cazul în care veniturile Fondului de garantare depãºesc cheltuielile efectuate potrivit prevederilor prezentei legi, excedentele anuale rezultate se reporteazã în anul urmãtor ºi se pot utiliza pentru finanþarea cheltuielilor prevãzute la art. 13 alin. (1).
(6) Eventualele deficite înregistrate în situaþia în care veniturile sunt depãºite de cheltuielile Fondului de garantare se acoperã din disponibilitãþile înregistrate în anii precedenþi.
Art. 6. - (1) Execuþia de casã a sumelor aferente Fondului de garantare se realizeazã prin Trezoreria Statului.
(2) Disponibilitãþile financiare ale Fondului de garantare se pãstreazã la Trezoreria Statului ºi sunt purtãtoare de dobânzi.
Art. 7. - (1) Angajatorii au obligaþia de a plãti lunar o contribuþie la Fondul de garantare, în cotã de 0,25%, aplicatã asupra fondului total de salarii brute lunare realizate de salariaþi.
(2) La data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei legi cota contribuþiei datorate la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj de angajatorii prevãzuþi la alin. (1), stabilitã potrivit legislaþiei în vigoare, se diminueazã cu 0,25 puncte procentuale.
Art. 8. - (1) Angajatorii au obligaþia de a declara lunar contribuþia la Fondul de garantare la organul fiscal competent, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã drepturile salariale.
(2) Termenul de declarare a contribuþiei la Fondul de garantare constituie ºi termen de platã.
(3) Modelul ºi conþinutul declaraþiei privind obligaþiile de platã la Fondul de garantare se aprobã prin ordin al ministrului finanþelor publice.
(4) Pentru neplata contribuþiei datorate la termenul prevãzut la alin. (1) ºi (2) se aplicã majorãri de întârziere, în condiþiile prevãzute de Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 9. - (1) Activitatea privind înregistrarea fiscalã, declararea, stabilirea, verificarea, colectarea ºi soluþionarea contestaþiilor pentru contribuþia la Fondul de garantare se realizeazã de Ministerul Finanþelor Publice prin Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã ºi unitãþile sale subordonate, potrivit legii.
(2) Contribuþia la Fondul de garantare se administreazã potrivit dispoziþiilor Ordonanþei Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(3) Organele fiscale prevãzute la alin. (1) vor proceda la actualizarea din oficiu a informaþiilor conþinute în vectorul fiscal din registrul contribuabilului, cu obligaþia referitoare la contribuþia la Fondul de garantare.
(4) Sumele realizate din activitatea de colectare prevãzutã la alin. (1) se varsã la Fondul de garantare.
CAPITOLUL III
Gestionarea Fondului de garantare
Art. 10. - Gestionarea Fondului de garantare se face de Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã, prin agenþiile pentru ocuparea forþei de muncã judeþene ºi a municipiului Bucureºti, denumite în continuare agenþii teritoriale.
Art. 11. - În gestionarea Fondului de garantare agenþiile teritoriale au urmãtoarele atribuþii:
a) primesc, examineazã ºi soluþioneazã cererile privind plata creanþelor salariale ce rezultã din contractele individuale de muncã ºi/sau contractele colective de muncã;
b) stabilesc cuantumul creanþelor salariale cuvenite salariaþilor ºi efectueazã plata acestora;
c) recupereazã debitele create în condiþiile prezentei legi, altele decât cele provenind din contribuþiile la Fondul de garantare;
d) reprezintã interesele Fondului de garantare în relaþiile cu instituþiile administraþiei publice centrale ºi locale, instanþele judecãtoreºti, societãþi sau organizaþii;
e) efectueazã schimbul de informaþii cu instituþiile competente din statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaþiului Economic European.
Art. 12. - Cheltuielile de gestionare se suportã din resursele Fondului de garantare, în limita a 5% din venituri, în condiþiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
#pagebreak#
CAPITOLUL IV
Utilizarea Fondului de garantare
Art. 13. - (1) Din resursele Fondului de garantare se suportã, în limitele ºi în condiþiile prevãzute în prezentul capitol, urmãtoarele categorii de creanþe salariale:
a) salariile restante;
b) compensaþiile bãneºti restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihnã neefectuat de salariaþi, dar numai pentru maximum un an de muncã;
c) plãþile compensatorii restante, în cuantumul stabilit în contractul colectiv de muncã ºi/sau în contractul individual de muncã, în cazul încetãrii raporturilor de muncã;
d) compensaþiile restante pe care angajatorii au obligaþia de a le plãti, potrivit contractului colectiv de muncã ºi/sau contractului individual de muncã, în cazul accidentelor de muncã sau al bolilor profesionale;
e) indemnizaþiile restante, pe care angajatorii au obligaþia, potrivit legii, de a le plãti pe durata întreruperii temporare a activitãþii.
(2) Din Fondul de garantare nu se suportã contribuþiile sociale datorate de angajatorii în stare de insolvenþã.
Art. 14. - (1) Suma totalã a creanþelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depãºi cuantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat.
(2) Salariul avut în vedere la alin. (1) este salariul mediu brut pe economie comunicat de Institutul Naþional de Statisticã în luna în care s-a deschis procedura insolvenþei.
Art. 15. - (1) Creanþele salariale prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. a), c), d) ºi e) se suportã pentru o perioadã de 3 luni calendaristice.
(2) Perioada prevãzutã la alin. (1) este perioada anterioarã datei la care se solicitã acordarea drepturilor ºi precedã sau succedã datei deschiderii procedurii insolvenþei.
(3) O altã solicitare privind plata creanþelor salariale poate fi fãcutã numai dacã perioada prevãzutã la alin. (2) este mai micã de 3 luni.
Art. 16. - Creanþele izvorâte din raporturi de muncã, plãtite în cazul falimentului, potrivit legislaþiei în vigoare, se diminueazã cu sumele achitate din Fondul de garantare.
Art. 17. - În situaþia în care se pronunþã închiderea procedurii de insolvenþã, ca urmare a redresãrii angajatorilor, aceºtia sunt obligaþi sã restituie sumele suportate din Fondul de garantare, în termen de 6 luni de la pronunþarea hotãrârii de închidere a procedurii.
Art. 18. - Hotãrârea de închidere a procedurii va fi notificatã de îndatã de judecãtorul-sindic agenþiei teritoriale de ocupare a forþei de muncã în a cãrei razã se aflã sediul, domiciliul sau reºedinþa angajatorului.
Art. 19. - (1) Stabilirea cuantumului creanþelor salariale cuvenite salariaþilor ºi efectuarea plãþii acestora se realizeazã de agenþiile teritoriale, la cererea scrisã a administratorului sau lichidatorului angajatorului în stare de insolvenþã.
(2) Agenþia teritorialã poate proceda la stabilirea cuantumului creanþelor salariale cuvenite salariaþilor ºi la efectuarea plãþii acestora ºi în baza cererii formulate de cãtre salariaþii angajatorului în stare de insolvenþã sau de organizaþiile legal constituite ce reprezintã interesele acestora.
(3) Cererile prevãzute la alin. (1) ºi (2) vor fi însoþite de documente care sã ateste cã împotriva angajatorului a fost pronunþatã o hotãrâre judecãtoreascã definitivã de deschidere a procedurii insolvenþei ºi a fost dispusã mãsura ridicãrii totale sau parþiale a dreptului de administrare.
(4) Înainte de a se adresa agenþiei teritoriale, salariaþii sau organizaþiile legal constituite ce reprezintã interesele acestora trebuie sã notifice în scris administratorul sau lichidatorul angajatorului în stare de insolvenþã, în vederea efectuãrii demersurilor necesare pentru plata creanþelor salariale potrivit alin. (1). O copie a notificãrii se va ataºa la cererea adresatã agenþiei teritoriale, potrivit alin. (2).
Art. 20. - (1) În cazul angajatorului transnaþional în stare de insolvenþã, stabilirea cuantumului creanþelor salariale cuvenite salariaþilor care presteazã în mod obiºnuit muncã pe teritoriul României ºi efectuarea plãþii acestora se realizeazã de agenþia teritorialã în a cãrei razã îºi desfãºoarã activitatea salariaþii.
(2) La stabilirea stãrii de insolvenþã se ia în considerare hotãrârea pronunþatã de autoritatea competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaþiului Economic European, prin care se deschide procedura sau, dupã caz, prin care se constatã cã nu existã bunuri în averea debitorului sau cã sunt insuficiente pentru a justifica deschiderea procedurii insolvenþei ºi se pronunþã radierea acestuia din registrul în care este înmatriculat.
Art. 21. - (1) În situaþia în care, în urma examinãrii documentelor prevãzute la art. 19 alin. (1) ºi (3), se constatã îndeplinirea condiþiilor prevãzute la art. 2, agenþia teritorialã emite dispoziþia privind stabilirea cuantumului creanþelor salariale suportate din Fondul de garantare pentru salariaþii angajatorului în stare de insolvenþã.
(2) Dispoziþia prevãzutã la alin. (1) se comunicã administratorului sau lichidatorului angajatorului în stare de insolvenþã ºi constituie titlu de creanþã, care devine titlu executoriu la data la care expirã termenul de platã, în situaþia prevãzutã la art. 17.
(3) În cazul în care se constatã cã angajatorul nu îndeplineºte condiþiile prevãzute la art. 2, cererea prevãzutã la art. 19 alin. (1) se respinge, prin dispoziþia motivatã a agenþiei teritoriale, care se comunicã persoanelor prevãzute la art. 19.
Art. 22. - (1) În cazul în care angajatorii aflaþi în situaþia prevãzutã la art. 17 nu restituie de bunãvoie sumele suportate din Fondul de garantare, agenþiile teritoriale vor proceda la acþiuni de executare silitã.
(2) Debitele create prin nerespectarea de cãtre angajatorii prevãzuþi la art. 17 a obligaþiei de restituire a sumelor suportate din Fondul de garantare se recupereazã de la aceºtia în temeiul dispoziþiei prevãzute la art. 21 alin. (1).
(3) Activitatea de îndeplinire a mãsurilor asigurãtorii, precum ºi de efectuare a executãrii silite a debitelor prevãzute la alin. (2) se realizeazã potrivit prevederilor Ordonanþei Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, de cãtre personalul de specialitate din cadrul agenþiilor pentru ocuparea forþei de muncã, desemnat prin dispoziþii ale directorilor executivi.
CAPITOLUL V
Sancþiuni
Art. 23. - (1) Constituie contravenþii urmãtoarele fapte:
a) necomunicarea datelor ºi informaþiilor solicitate în scris de agenþiile teritoriale, pentru îndeplinirea atribuþiilor prevãzute de prezenta lege;
b) comunicarea de date ºi informaþii incomplete sau eronate.
(2) Prevederile alin. (1) se completeazã cu dispoziþiile Ordonanþei Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 24. - Contravenþiile prevãzute la art. 23 alin. (1) se sancþioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 1.000 lei (RON) la 3.000 lei (RON), cea prevãzutã la lit. a);
b) cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), cea prevãzutã la lit. b).
Art. 25. - Constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor prevãzute la art. 23 alin. (1) ºi, respectiv, la art. 24 se realizeazã de organele de control ale agenþiilor teritoriale.
Art. 26. - Dispoziþiile referitoare la stabilirea ºi sancþionarea contravenþiilor se completeazã cu prevederile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 27. - Sumele încasate din amenzile contravenþionale aplicate conform prezentei legi se fac venit la bugetul de stat.
Art. 28. - Litigiile privind aplicarea prevederilor prezentei legi se soluþioneazã de instanþele judecãtoreºti competente, potrivit legii.
CAPITOLUL VI
Dispoziþii finale
Art. 29. - (1) Dispoziþiile prezentei legi intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
(2) Beneficiazã de prevederile prezentei legi salariaþii angajatorilor pentru care starea de insolvenþã intervine dupã data de 1 ianuarie 2007.
(3) Sumele necesare pentru plata creanþelor salariale prevãzute la art. 13, precum ºi cheltuielile de gestionare a Fondului de garantare se suportã pentru anul 2007 din subvenþia acordatã de la bugetul de stat cãtre bugetul asigurãrilor pentru ºomaj.
Art. 30. - În termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul va aproba normele metodologice de aplicare a acesteia.
*
Prezenta lege transpune Directiva Consiliului nr. 80/987/CEE privind apropierea legislaþiilor statelor membre referitoare la protecþia salariaþilor în cazul insolvabilitãþii angajatorului, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãþilor Europene (JOCE) nr. L283 din 28 octombrie 1980, cu modificãrile aduse prin Directiva Parlamentului European ºi a Consiliului nr. 2002/74/CE, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L270 din 8 octombrie 2002.
Comentarii articol (1)