Principalele schimbări aduse de Legea 78/2021, care a apărut marți în Monitorul Oficial 383, vizează armonizarea cadrului legal național (în principal, OG 78/2000) cu Regulamentul european 858/2018.
O modificare specifică ce merită menționată este că vehiculele care vor fi asamblate în afara sediilor de fabricație definite în certificatul de omologare de tip al întregului vehicul nu vor fi considerate ca fiind conforme cu tipul omologat. Așadar, asemenea vehicule nu vor putea fi introduse pe piață.
O altă schimbare este că va fi exclusă prevederea ce permite Registrului Auto Român (RAR) să refuze omologarea unui vehicul care, deși este conform cu reglementările aplicabile, prezintă un risc serios pentru siguranța rutieră sau dăunează semnificativ mediului înconjurător și/sau sănătății publice.
Pe de altă parte, legea introduce o prevedere care permite RAR să refuze omologarea sau certificarea produselor sau materialelor de exploatare a mașinilor (cum e benzina, de exemplu), însă acest lucru vizează modificarea unui alt act normativ, OG 80/2000.
De asemenea, consumatorii vor fi mai protejați în relația cu vânzătorii de mașini și site-urile acestora (prin care sunt oferite informații despre vehicule sau sunt vândute acestea). Mai exact, vânzătorii nu vor putea să mai mențină acele informații sau să vândă vehicule ce au fost constatate ca fiind neconforme de către RAR. Orice astfel de vehicul ce va apărea pe un site va trebui să fie însoțit de mesajul „Vehicul rutier neconform blocat de RAR”, menținut pentru o perioadă de trei luni.
Aceeași schimbare va avea loc și în privința celor ce vând online produse și materiale de exploatare pentru mașini.
Chiar dacă o parte dintre prevederile Legii 78/2021 vor intra în vigoare vineri, în timp ce altele vor intra în vigoare luna viitoare, noile reguli privind omologarea nu se vor aplica decât după ce Ministerul Transporturilor actualizează (are 60 de zile la dispoziție pentru asta), în concordanță, toate reglementările privind omologarea și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere.
Comentarii articol (3)