Granturile pentru capitalul de lucru pentru IMM-uri sunt reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului 130/2020, ele urmând să devină solicitabile după oficializarea ghidului de acces și stabilirea unei perioade de înscriere. Pentru a le obține, firmele trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, patru mari condiții, dintre care una este obținerea certificatului de stare de urgență de la Ministerul Economiei.
Certificatele de stare de urgență pot fi obținute din nou numai în perioada 1 august - 15 septembrie 2020 (în cazul celor care nu le au deja), fiind necesare la obținerea granturilor respective. Conform ordonanței, condiția este considerată îndeplinită indiferent de tipul de certificat pe care-l au IMM-urile solicitante.
„Certificatul pentru situații de urgență emis de către MEEMA (Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri - n. red.) constată în baza declarației pe propria răspundere că operatorul economic a înregistrat diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 sau întreruperea parțială sau totală a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretate”, scrie în actul normativ.
Cu alte cuvinte, prevederea acoperă ambele tipuri de certificate de stare de urgență. În Ordinul Ministerului Economiei 791/2020 scrie că certificatele de stare de urgență sunt emise în două forme:
- TIP 1 (ALBASTRU) - din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritățile publice competente în perioada stării de urgență decretate (16 martie - 14 mai 2020);
- TIP 2 (GALBEN) - din care rezultă înregistrarea unei diminuări a veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020, prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020.
Așadar, certificatul se emite în funcție de situația specifică în care se află IMM-ul care-l cere, nu în funcție de facilitatea pe care întreprinderea vrea să o obțină de la stat. Granturile pentru capitalul de lucru pot fi cerute atât în baza certificatului de tip 1, cât și în baza certificatului de tip 2.
Certificatele de stare de urgență se obțin de la Ministerul Economiei prin intermediul site-ului Prevenire.gov.ro, conform unei proceduri pe care o găsești detaliată în articolul de aici.
Așa cum scriam mai sus, este vorba de patru condiții de îndeplinit pentru a obține granturile. Una este să obții certificatul de stare de urgență, iar alta, despre care am scris recent, este să păstrezi numărul actual de salariați pentru minimum șase luni. Celelalte două sunt ca IMM-ul:
- să fi înregistrat un profit operațional din activitatea curentă (din activitatea de exploatare) în unul dintre ultimele două exerciții financiare înainte de depunerea cererii de finanțare, potrivit situațiilor financiare depuse;
- să dispună de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizării grantului pentru capital de lucru.
Grantul pentru capitalul de lucru este pentru IMM-urile a căror activitate a fost afectată de epidemia de coronavirus sau a căror activitate a fost interzisă sau redusă de către autorități în timpul stării de urgență și/sau stării de alertă.
Grantul poate avea:
- o valoare de 2.000 de euro, pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 de euro;
- o valoare de 15% din cifra de afaceri (maximum 150.000 de euro), pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 și un milion de euro sau mai mult.
Banii vor putea fi folosiți, de exemplu, pentru a acoperi cheltuielile cu chiria, cu achizițiile de echipamente și servicii sau datoriile la furnizori și la stat. Granturile se dau pentru restaurante, hoteluri, cafenele, agenții de turism, edituri, librării, biblioteci și nu numai.
Granturile se dau prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020. Ghidul pentru accesarea granturilor este momentan în dezbatere publică. Banii vor putea fi ceruți numai după ce ghidul este oficializat și autoritățile stabilesc o perioadă de înscrieri.