Redacția avocatnet.ro a solicitat opinia unui specialist cu privire la modul în care ar trebui evaluat un salariat la locul de muncă, așa că Dan Năstase a oferit o serie de lămuriri cu privire la acest aspect. În primul rând, decizia de a evalua parcursul profesional al unui salariat ar trebui să se bazeze pe informarea prealabilă a angajatului respectiv.
Mai exact, un salariat ar trebui informat încă de la angajare despre faptul că politica firmei prevede evaluarea periodică a performanțelor angajaților săi. Asta pentru că, explică Dan Năstase, criteriile de evaluare și periodicitatea acesteia (o dată pe an, de două ori sau chiar de mai multe ori) se stabilesc fie prin contractul individual de muncă (CIM), fie prin contractul colectiv de muncă (CCM), fie prin regulamentul intern (RI).
Apoi, se stabilesc procedura de evaluare și persoanele care vor avea calitatea de evaluator. Este de precizat aici un lucru foarte important. Indicat ar fi ca evaluatorul să aibă și competențele necesare, pentru că altfel rezultatul testării poate fi contestat de către salariat. Am detaliat subiectul aici.
După aceea, evaluarea trebuie să urmeze întocmai criteriile și procedura asumate prin CIM, CCM sau RI. Specialistul Dan Năstase a explicat că stabilirea criteriilor de evaluare trebuie să fie stric legată de atribuțiile pe care le are salariatul respectiv în firmă.
"Deși criteriile sunt lăsate la latitudinea angajatorului, acestea nu pot fi stabilite în afara atribuțiilor specifice funcției/ocupației. Aceeași regulă se aplică și pentru fișa postului", a precizat Dan Năstase.
Apoi, la finalul evaluării, angajatorul trebuie să acorde un calificativ, să-l aducă la cunoștința salariatului și să îl înformeze pe acesta cu privire la modalitatea de constestare a evaluării.
"Rezultatul evaluării profesionale nu numai că trebuie adus la cunoștința salariatului (se va face dovada în acest sens printr-un mijloc de probă), ci trebuie precizată și procedura prin care salariatul o poate contesta", a explicat Dan Năstase.
Important! Pentru că relația de muncă are la bază principiul bunei-credințe, evaluarea profesională și rezultatele ei trebuie să fie acceptate de ambele părți (angajat și angajator).
Dacă o firmă vrea să concedieze un salariat pe motiv de necorespundere profesională, ar trebui să urmeze pașii pe care i-am detaliat în acest material, pentru a se asigura că persoana respectivă nu contestă rezultatul evaluării, mai ales că în urma unui astfel de conflict se poate ajunge chiar și în instanță.
Acest articol face parte dintr-o campanie informativă avocatnet.ro pe tema evaluării profesionale la locul de muncă, în care ne-am propus, cu ajutorul specialiștilor, să abordăm aspecte teoretice și practice importante pentru firme și angajații acestora. Toate materialele din această serie pot fi citite aici.